وزیر نفت اظهار کرد: عوامل غیبی اراده قوی دارند که اراده آنها الزاماتی هم دارد و نمی‌گذارند ما به رقم تولید چهار میلیون بشکه در روز برسیم.

بیژن زنگنه در حاشیه ششمین کنگره راهبردی نفت و نیرو درباره‌ی این‌که چه کسانی اجازه نمی‌دهند تولید نفت ایران به بالای چهار میلیون بشکه در روز برسد، تصریح کرد: عوامل غیبی مانع این مساله هستند. وی با اشاره موانع تشکیل وزارت انرژی اظهار کرد: این کار شدنی است و مجلس شورای اسلامی باید ورود کند.

زنگنه درباره برنامه کاندیداتوری ریاست جمهوری گفت: هرگز کاندیدا نمی‌شوم.

وزیر نفت درباره رابطه مالی شرکت نفت و دولت بیان کرد: این رابطه مالی نوشته شده ولی نپخته است و جواب نمی‌دهد عمر آن نیز بیشتر از دو سال نیست.

وی درباره‌ی وصول مطالبات بابک زنجانی اظهار کرد: من هم در جریان هستم.

وزیر نفت با بیان این‌که تمامی میادین مشترک تا نیمه ۱۴۰۰ تعیین تکلیف می‌شوند، اظهار کرد: گازرسانی به زاهدان انجام شده و شبکه داخل نیز در حال انجام است. خط زابل را باید برسانیم که آن هم انجام می‌شود. در خط چابهار به دلیل مشکلی که برای تامین ورق پیدا کردیم و اولویت را به گوره – جاسک تاخیر داشتیم که آن هم انجام می‌شود.

وی در خصوص راهکار برای افزایش شدت مصرف انرژی اظهار کرد: به نظر من می‌بایست ماده ۱۲ را احیاء کرد تا بتوانیم صرفه‌جویی سوخت را بخریم و این مساله ارتباطی با یارانه ندارد. می‌توانیم یارانه بخریم مثلا زمانی که خودرو با مصرف کمتر تولید کنیم و یا مترو توسعه یابد و یا اتوبوس را توسعه دهیم، موتورخانه‌ها بهینه شود که میزان مصرف کم می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که اگر بخاری با راندمان بالا توزیع کنیم از میزان مصرف کاسته می‌شود و یا این‌که اگر برق بتواند راندمان نیروگاه‌های حرارتی را افزایش دهد شاهد کاهش مصرف خواهیم بود که مجموع این موارد نیاز به سرمایه گذاری دارد، گفت: مقدار صرفه‌جویی انرژی را باید خریداری کرد نه این‌که فقط توسعه اخلاقی داشته باشیم توسعه اخلاقی از یک حد بیشتر دیگر جوابگو نیست.

به گفته زنگنه قیمت حامل‌ها نیز جدا است اما بدون آن هم می‌توان کارهایی را انجام داد اما بنده معتقدم فاصله زیادی برای رسیدن به این مساله داریم.