استاندار کرمانشاه گفت: شیوع بیماری کرونا خسارت سنگینی را به صنعت گردشگری وارد و به نوعی آن را زمین‌گیر کرد.

هوشنگ بازوند امروز(۲۲ دی)  در مراسم اعطای لوح ثبت ملی دالاهو به عنوان شهر تنبور که با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شد، کرمانشاه را استانی بسیار ثروتمند توصیف کرد و افزود: سهم قابل توجهی از ثروتی که در این استان داریم، مربوطه به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است، بگونه ای که حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد که یک ثروت عظیم محسوب می شود.

وی به تعبیر مقام معظم رهبری که کرمانشاه را سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی نامیدند، اشاره کرد و افزود: قطعا وجود این تعداد آثار تاریخی در کنار صنایع دستی مختلف و مناظر طبیعی چشم نواز همه حاکی از زیبایی چهره این استان است که مقام معظم رهبری به زیبایی آن را عنوان کردند.

استاندار کرمانشاه افزود: همچنین در استان کرمانشاه حدود ۲۵ هزار هنرمند صنایع دستی داریم که حدود ۱۲ هزار نفر از این افراد در ۲۸۸ کارگاه مشغول به فعالیت هستند که نشان می دهد در این بخش هم ظرفیت های خوبی داریم.  

وی در ادامه به حمایت های وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی اورامانات اقدام بسیار ارزشمند و بزرگی است که درحال انجام است، چراکه باعث می شود بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اورامانات ثبت جهانی شود که یک اقدام ماندگار برای دولت تدبیر و امید خواهد بود.  

بازوند با بیان اینکه بیشتر ساکنین مناطق اورامانات هموطنان اهل تسنن هستند، اعلام کرد: در مناطق اورامانات حدود ۱۴۰ کیلومتر مرز با کشور عراق داریم که دشمن در هشت سال دفاع مقدس با رشادت ها و وطن دوستی مردمان این مناطق نتوانست وجبی از  آن را به تصرف دربیاورد.  

وی درادامه به تلاش های انجام شده برای ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور هم اشاره کرد و گفت: قدمت تنبور در شهرستان دالاهو به حدود شش هزار سال قبل برمی گردد و این ساز پیشینه‌ای دیرین بین مردم این شهرستان دارد که اکثر آنها “اهل حق” هستند. فرقه و مردمی فرهنگ دوست که اوایل انقلاب بیعت خود را با امام خمینی(ره) اعلام  و ۷۰۰ شهید تقدیم انقلاب کردند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تنبور در منطقه دالاهو جزو لایفنک آداب و رسوم  و برگزاری آیین های مختلف است،  اظهار کرد: مردم این منطقه در آیین های مربوط به عزاداری، شادی و … از ساز تنبور استفاده می کنند که نشان از اهمیت این ساز باستانی بین آنها است.

بازوند همچنین بااشاره به فعالیت خانه تنبور در شهر گهواره دالاهو، عنوان کرد: خانه تنبور دالاهو با حدود سه هزار متر مربع تا پیش از شیوع بیماری کرونا محلی برای برگزاری جشنواره های مختلف مربوط به تنبور بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: کرونا بعد از اینکه سلامت و جان مردم را هدف قرار گرفت، درحوزه اقتصادی هم خسارات سنگینی را  وارد کرد و در این بین صنعت گردشگری بیشترین خسارت را دید، بگونه ای که گردشگری دنیا را زمین گیر شد.  

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه فعالین حوزه گردشگری در این ایام زیان مالی زیادی دیده اند، اظهار کرد: هرچند با تصویب ستاد ملی کرونا و کمک وزارت میراث فرهنگی، حمایت های خوبی همچون پرداخت تسهیلات، امهال وام ها و مشوق هایی برای فعالین این بخش در نظر گرفته شد، اما واقعیت این است که وقتی از نزدیک با این فعالین صحبت می کنیم، می بینیم که این کمک ها جوابگوی خسارت هایی که دیده‌اند، نیست.

وی افزود: در این راستا درخواست می کنیم تا حمایت از فعالین حوزه گردشگری دوباره مورد بررسی قرار گیرد و حمایت های جدیدی از اعطای تسهیلات گرفته تا مشوق های بیمه ای و تخفیف های مالیاتی برای آنها در نظر گرفته شود.