رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه ثبت سفارش موز و واردات آن به کشور در انحصار سه یا چهار نفر است، گفت: در حال حاضر عامل اصلی قیمت موز در بازار نه نوسانات ارزی، بلکه انحصار در واردات آن است.

نوروزعلی اسماعیلی درباره دلایل افزایش قیمت موز در بازار، اظهار کرد: باید توجه داشت که قیمت موز براساس نوسانات نرخ ارز، تغییر می کند، البته با وجودی که نوسانات نرخ دلار طی یک ماه گذشته به حداقل رسیده، اما قیمت هر کیلو موز با افزایش به ۴۰ هزار تومان هم رسیده است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات ارزی کشور، محصول موز برای مدتی ثبت سفارش نشده است.

وی با اعتقاد بر اینکه انحصار در ثبت سفارش موز عامل اصلی گرانی این محصول در بازار است، گفت: متاسفانه ثبت سفارش موز و واردات آن به کشور در انحصار سه یا چهار نفر است، بنابراین در فضایی خارج از رقابت، قیمت موز افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان درباره انجام نشدن ثبت سفارش موز به دلیل صادر نشدن محصول سیب، اظهار کرد: طی یک یا دو ماه گذشته به دلیل مشکلات و نوسانات ارزی، ثبت سفارش موز انجام نشده است. پیش‌تر نیز در ازای صادرات سیب به هند، ثبت سفارش و واردات موز از هند انجام می شد، اما در حال حاضر موز از دیگر کشورهای آفریقایی و فیلیپین وارد کشور می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عامل اصلی قیمت موز در بازار نه نوسانات ارزی، بلکه انحصار در واردات آن است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه قیمت موز در اصفهان به ۴۰ هزار تومان هم رسیده است، گفت: در حال حاضر کمبود موز در بازار نداریم، البته مردم قدرت خرید ندارند و با اکراه و به میزان بسیار کم این میوه را خریداری می کنند، البته به نظر نمی رسد قیمت موز دیگر از ۴۰ هزار تومان بیشتر شود.

وی درباره وضعیت بازار مرکبات و نگرانی ها برای تامین پرتقال شب عید نیز، توضیح داد: گفته شده از ۱۵ دی ماه تا ۱۵ فروردین سال آینده، صادرات پرتقال و سیب از کشور ممنوع شده است و اگر این سیاست به درستی اجرا شود، مشکلی در تامین مرکبات شب عید نخواهیم داشت.