سخنگوی گمرک گفت: کارنامه تجارت خارجی ایران در آذرماه، هفت میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار و واردات سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بوده است.

روح اله لطیفی تصریح کرد: تجارت خارجی ایران در آذرماه، ۶۳۴ میلیون دلار افزایش در واردات و ۴۳۴ میلیون دلار رشد در صادرات را نسبت به آبان ماه تجربه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در آبان ماه عملکرد تجارت خارجی ایران ۶ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بود.
وی افزود: در آذر ماه، هفت میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار عملکرد تجاری ایران ثبت شد که نسبت به آبان ماه، ۱۷ درصد معادل یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار رشد را تجربه کرد.
به گفته لطیفی، در آذرماه صادرات با رشد ۱۳.۵ درصدی به سه میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار و واردات با رشد ۲۰.۵ درصدی به سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار رسید.
سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کشور در آذرماه، اظهار داشت: چین با دو میلیون و ۴۶۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن به ارزش ۵۶۸ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۵۰۳ هزار تن به ارزش ۵۶۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۳ هزار تن به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار و افغانستان با ۵۲۶ هزار تن به ارزش ۱۹۹میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی بودند که ۶ میلیون و ۳۱۰ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار شامل ۶۷ درصد کل وزن و ۷۲.۵ درصد ارزش کالاهای صادراتی در آذرماه را به خود اختصاص دادند.
وی در خصوص کشورهای طرف معامله با ایران برای واردات کالا، گفت: چین با ۳۵۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و سه میلیون دلار، امارات با ۵۰۶ هزار تن به ارزش ۸۵۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۱۶ هزار تن به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار، هند با ۲۱۲ هزار تن به ارزش ۲۲۹ میلیون دلار و آلمان با ۲۷ هزار تن به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار، به ترتیب پنج کشور نخست وارداتی بودند که ۴۵ درصد وزن و ۷۰ درصد ارزش واردات در آذرماه به این پنج کشور اختصاص داشت.
لطیفی در خصوص ۲۵ گروه کالایی برای واردات به کشور گفت: از مجموع ۲۵ میلیون تن کالای واردات به کشور، ۱۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تن کالای اساسی بوده که در آذر ماه سهم آن دو میلیون و ۱۳۶هزار و ۱۷۵ تن بوده است.
وی افزود: در آبان ماه یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۵۸ تن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شد، این در حالی است که در آذرماه با رشد ۳۰ درصدی و افزایش ۴۹۴ هزار و ۱۱۷ تنی نسبت به ماه قبل به بیش از ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار تن رسیده است که نشان از سرعت بخشی عملیات ترخیص کالاهای اساسی درآبان ماه بر اساس مصوبات دولت دارد.
لطیفی در خصوص میزان کالاهای عبوری از کشور گفت: در ۹ ماهه سال جاری پنج میلیون و ۱۸۹هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده است که سهم آذرماه ۷۱۸ هزارتن بوده است.
به گزارش ایرنا، کارنامه تجارت ایران در ۹ ماه سال جاری، ۱۱۰ میلیون و ۲۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۸۵ میلیون و ۲۶۴ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۱۲میلیون دلار و سهم واردات ۲۵ میلیون و ۱۶هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۵۸ میلیون دلار بوده است.
مقایسه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۷ درصد و ارزش ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد اما در ماه‌های باقی‌مانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد.

همچنین واردات کالا از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.