رییس جمهور تصریح کرد:مردم ایران در طول چند سال گذشته در حوادث سختی مقاوم و سرافراز بوده‌اند. در مسئله تحریم که از سال ۹۷ جنایتکاران کاخ سفید به ما تحمیل کردند و در ماجرای سیل مردم ما سرافراز از کار بیرون آمدند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی بازسازی مناطق سیل‌زده فروردین ۹۸، اظهار کرد: حادثه سیل ۹۸ تلخ بود چرا که بسیاری از هموطنان خانه و سکنی خود را از دست دادند و ۶۶ هزار خانه و واحد تجاری نابود و ۹۰ هزار خانه و واحد تجاری مورد آسیب قرار گرفت. البته این سیل شیرینی هم داشت که پرشدن سدهای ما بود و منابع زیرزمینی ما را سیراب کرد ولی خسارت‌هایی را هم در بر داشت.

وی افزود: مردم ایران در طول چند سال گذشته در حوادث سختی مقاوم و سرافراز بوده‌اند. در مسئله تحریم که از سال ۹۷ جنایتکاران کاخ سفید به ما تحمیل کردند و در ماجرای سیل مردم ما سرافراز از کار بیرون آمدند.

رییس جمهوری گفت: اینکه توانستیم در طول یک سال و خورده‌ای همه جاده‌های و مناطقی که آسیب‌دیده بود را به نقطه انجام برسانیم کار بزرگی صورت گرفته است.

روحانی با بیان اینکه ما در همان روزهای ابتدایی سیل تصمیمات مهمی را اتخاذ کردیم، یادآور شد: حدود ۵ هزار میلیارد در همان روزهای نخست تامین کردیم که خاکبرداری‌ها و آغاز روند بازسازی کلید بخورد و این در حالی بود که استان‌های زیادی در کشور درگیر سیل شدند.

وی افزود: در این حادثه سیل به ما نشان داده شد که وقتی ما با طبیعت با بی‌انصافی برخورد می‌کنیم، طبیعت چگونه پاسخ آن را می‌دهد. وقتی می‌گذاریم در مسیل عده‌ای ساختمان بسازند و در شهرسازی نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنیم چه می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه در این حوادث دیدیم که سدهای احداث شده چقدر نقش داشت، گفت: سدها برای کشاورزی، صنعت و تامین آب مردم است و در عین حال این سدها در برابر سیل بسیار نقش تأثیرگذاری دارد و اگر در خوزستان آن سدها نبود اساسأ دیگر خوزستانی باقی نمی‌ماند.

روحانی تاکید کرد: ۲۰۰ سد بزرگ دنیا در حوادث سیل شکسته شده است اما اینکه سدی در کشور ما شکسته نشد. سدهایی که به دست ایرانیان اغلب طراحی و ساخته شد، این افتخارآمیز است. دولت ما در زمینه ساخت سدها کار بزرگی انجام داده و نشان از این دارد که ما در کار سیل، باید پیشگیری کنیم و قبل از وقوع، به دنبال علاج باشیم.

وی یادآور شد: ساختمان‌ها باید در برابر زلزله از ابتدا مقاوم باشد و بر گسل‌ها ساختمان ساخته نشود. در ماجرای سیل هم آن مناطقی که لایروبی انجام داده بودند نیز کمتر از سایر مناطق مشکل داشتند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ما امروز بر دو نکته تأکید داریم، گفت: اینکه وزیر نیرو اعلام کردند که کشورهای اروپایی برای سال‌های آینده منابع مالی مقاله با سیل را بیشتر کردند و این نشان می‌دهد که ما هم باید برای مقابله با مسئله سیل آماده باشیم و کار پژوهشی در این زمینه را به تیمی تحقیقاتی با سرپرستی دانشگاه تهران سپردیم و الان دستورالعمل آن تهیه شده است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: همچنین باید موضوع بیمه‌کردن ساختمان‌ها را هم در نظر داشته باشیم. وقتی ساختمان بیمه شود هم به نفع مردم است، هم دولت و هم بیمه. پس این کار باید انجام شود.