به گزارش هویدا آنلاین، محمد امین معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیرازامروز سه شنبه ۲۱ اسفند ماه در نشت خبری خود با اصحاب رسانه از افتتاح ۱۷ کیلومتر بزرگراه و ۱۰ تقاطع مهم در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: پروژه های بزرگراه های استوار، رئیسی و حائری با مجموع ۱۷ کیلومتر طول و امکاناتی مانند ۵ تونل و ۵ پل، مسیرهای ترافیکی شهر را متحول کرده اند.
وی افزود: پروژه زیرگذر گوییم و ساماندهی محور آیت الله علوی به طول شش کیلومتر تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: زیرگذر گوییم؛ شاهکار مهندسی با فناوری روزاست که طول دال و دیوار: ۲۲۶۰ متر، افزایش باندها از ۶ به ۱۲ خط (تندرو و کندرو)، استفاده از دستگاههای مکانیزه میکروفرز برای کاهش ۱۱ درصدی هزینه ها، بتن ریزی ۵۰ هزار مترمکعبی در ۱۶ ماه و حذف نیاز به مواد آببندی با فناوری پیشرفته.
امین در ادامه خاطر نشان کرد: پروژه زیر گذر شهدای کویم که بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور است، در بهمن ماه ۱۴۰۱ قراردادش به امضا رسید و در مدت ۲۶ ماه، فعالیتهای تجهیز کارگاه، رفع معارضین، احداث و برچیدن کارگاه به اتمام رسید.
وی اضافه کرد: ارزش روز این پروژه با احتساب رفع معارض و تملکات، ۳۴۰۰ میلیارد تومان است و توسط بازوهای توانمند شهرداری و شرکای اجرایی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سازمان عمران و باز آفرینی فضای شهری شهرداری شیراز، به سرانجام رسیده است.
امین ادامه داد : این زیرگذر در ورودی شهر شیراز و یکی از ورودیهای اصلی استان فارس در آزاد راه شیراز اصفهان واقع شده و مسیر اتصال شهر شیراز به استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و شمال استان خوزستان است.
وی با اشاره به اینکه این مکان در گذشته یک گلوگاه بوده است، اظهار کرد: با بهرهبرداری از این پروژه، ترافیک از این محدوده شش کیلومتری دور شده و به مسیرهای عافیتی و بزرگراههای دیگر توزیع خواهد شد.
وی به مشخصات پروژه زیر گذر شهدای گویم اشاره کرد و افزود: این پروژه نسبت به تمام پروژه های زیر گذر ساخته شده در سطح کشور هم در احداث و هم در طراحی فضای سر در ورودی، بسیار شاخص است.
معاونت فنی و عمرانی شهردار شیراز به مشخصات زیر گذر گویم اشاره کرد و افزود: طول زیرگذر ۲ هزار و ۱۵۰ متر و از نوع نیمه مسقف بتنی است و طول دال و دیوار اجرا شده ۲هزار و ۲۶۰ متر و ۳۸ هزار متر مربع نماسازی انجام شده است.
به گفته امین؛ تعداد باندهای عبوری از ۶ باند به ۱۲ باند (۶ باند تندرو و ۶ باند کندرو) افزایش یافته است.
امین در ادامه به دلایل طراحی نیمه مسقف بودن پروژه اشاره و افزود: تأمین نور و تهویه طبیعی باعث صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش هزینههای نگهداری میشود و احساس پویایی در طول شبانه روز به واسطه نورگیرها و بازشوها وجود دارد.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: پروژه زیر گذر گویم توسط دستگاههای مکانیزه میکروفرز اجرا شده که باعث افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان و هزینهها شده است و با اضافه شدن شیفت شب بتنریزی به میزان ۵۰ هزار متر مکعب در مدت ۱۶ ماه انجام شده و نیاز به مواد آببندی به دلیل استفاده از تکنولوژی روز دنیا از بین رفته است.
امین ادامه داد: در کل، این تکنولوژی باعث کاهش ۱۱ درصدی هزینههای پروژه به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان شده است.
زیرگذر شهدای گوییم؛ جبران عقبماندگی با کار شبانهروزی و مدیریت جهادی
معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز، در ادامه تشریح جزئیات پروژه زیرگذر شهدای گوییم، به چالشها و راهکارهای غلبه بر آنها پرداخت . گفت : برخورد با معارضین تاسیساتی و لزوم تملک املاک واقع در مسیر پروژه، روند اجرایی را کند کرد و باعث فاصله گرفتن نمودار پیشرفت پروژه از برنامه زمانبندی اولیه شد.
وی تاکید کرد: برای احداث این پروژه، نیاز به تملک ۵ ملک مربوط به ادارات دولتی و نهادهای عمومی، ۴۳ پلاک تجاری (۴۱ پلاک در گذشته و ۲ پلاک در هفتههای اخیر)، و ۱۱ پلاک مسکونی بود.همچنین انعقاد قرارداد اجاره موقت با ۱۵۶ پلاک تجاری در محدوده حریم پروژه صورت گرفت .
امین افزود: با فعالیتهای شبانهروزی، نه تنها ۲۶ درصد از عقبماندگی پروژه جبران شد، بلکه حتی از برنامه زمانبندی نیز جلوتر افتاده و مشکلات ناشی از چالشهای اولیه جبران گردید.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: بازدیدهای دورهای شهردار و ریاست شورای اسلامی شهر شیراز با حضور رسانهها، بر اهمیت و تسریع اجرای پروژه تاکید داشت. هزینه تملک و رفع معارض به قیمت روز پروژه، ۳۴۰۰ میلیارد تومان است.
۷۰ درصد از آسفالت زیرگذر شهدای گویم در شیراز اجرا شد
- نویسنده : لیلا کریمی
- منبع خبر : پوششی
Wednesday, 12 March , 2025