شهرداری شیراز با بهره برداری از پروژه زیرگذر شهدای گوییم به طول ۲۱۵۰ متر، به عنوان بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف بتنی کشور، گام بلندی در کاهش ترافیک ورودی شهر و اتصال به استان های همجوار برداشت. این پروژه با ۱۲ باند عبوری، فناوری های نوین ساخت و صرفه جویی ۲۵۰ میلیارد تومانی، نتیجه مدیریت جهادی شهرداری، همکاری نهادها و کار شبانه روزی است.

به گزارش هویدا آنلاین، محمد امین معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیرازامروز سه شنبه ۲۱ اسفند ماه در نشت خبری خود با اصحاب رسانه از افتتاح ۱۷ کیلومتر بزرگراه و ۱۰ تقاطع مهم در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: پروژه های بزرگراه های استوار، رئیسی و حائری با مجموع ۱۷ کیلومتر طول و امکاناتی مانند ۵ تونل و ۵ پل، مسیرهای ترافیکی شهر را متحول کرده اند.

وی افزود: پروژه زیرگذر گوییم و ساماندهی محور آیت الله علوی به طول شش کیلومتر تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: زیرگذر گوییم؛ شاهکار مهندسی با فناوری روزاست که طول دال و دیوار: ۲۲۶۰ متر، افزایش باندها از ۶ به ۱۲ خط (تندرو و کندرو)، استفاده از دستگاههای مکانیزه میکروفرز برای کاهش ۱۱ درصدی هزینه ها، بتن ریزی ۵۰ هزار مترمکعبی در ۱۶ ماه و حذف نیاز به مواد آببندی با فناوری پیشرفته.

امین در ادامه خاطر نشان کرد:  پروژه زیر گذر شهدای کویم که بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور است، در بهمن ماه ۱۴۰۱ قراردادش به امضا رسید و در مدت ۲۶ ماه، فعالیت‌های تجهیز کارگاه، رفع معارضین، احداث و برچیدن کارگاه به اتمام رسید.

وی اضافه کرد: ارزش روز این پروژه با احتساب رفع معارض و تملکات، ۳۴۰۰ میلیارد تومان است و توسط بازوهای توانمند شهرداری و شرکای اجرایی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سازمان عمران و باز آفرینی فضای شهری شهرداری شیراز، به سرانجام رسیده است.

امین ادامه داد : این زیرگذر در ورودی شهر شیراز و یکی از ورودی‌های اصلی استان فارس در آزاد راه شیراز اصفهان واقع شده و مسیر اتصال شهر شیراز به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و شمال استان خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه این مکان در گذشته یک گلوگاه بوده است، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، ترافیک از این محدوده شش کیلومتری دور شده و به مسیرهای عافیتی و بزرگراه‌های دیگر توزیع خواهد شد.

وی به مشخصات پروژه زیر گذر شهدای گویم اشاره کرد و افزود: این پروژه نسبت به تمام پروژه های زیر گذر ساخته شده در سطح  کشور هم در احداث و هم در طراحی فضای سر در ورودی، بسیار شاخص است.   

معاونت فنی و عمرانی شهردار شیراز به مشخصات زیر گذر گویم اشاره کرد و افزود: طول زیرگذر ۲ هزار و ۱۵۰ متر و از نوع نیمه مسقف بتنی است و طول دال و دیوار اجرا شده ۲هزار و ۲۶۰ متر و ۳۸ هزار متر مربع نماسازی انجام شده است.

به گفته امین؛ تعداد باندهای عبوری از ۶ باند به ۱۲ باند (۶ باند تندرو و ۶ باند کندرو) افزایش یافته است.

امین در ادامه به دلایل طراحی نیمه مسقف بودن پروژه اشاره و افزود: تأمین نور و تهویه طبیعی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود و احساس پویایی در طول شبانه روز به واسطه نورگیرها و بازشوها وجود دارد.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: پروژه  زیر گذر گویم توسط دستگاه‌های مکانیزه میکروفرز اجرا شده که باعث افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان و هزینه‌ها شده است و با اضافه شدن شیفت شب بتن‌ریزی به میزان ۵۰ هزار متر مکعب در مدت ۱۶ ماه انجام شده و نیاز به مواد آب‌بندی به دلیل استفاده از تکنولوژی روز دنیا از بین رفته است.

امین ادامه داد: در کل، این تکنولوژی باعث کاهش ۱۱ درصدی هزینه‌های پروژه به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان شده است.

زیرگذر شهدای گوییم؛ جبران عقب‌ماندگی با کار شبانه‌روزی و مدیریت جهادی

معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز، در ادامه تشریح جزئیات پروژه زیرگذر شهدای گوییم، به چالش‌ها و راهکارهای غلبه بر آن‌ها پرداخت . گفت : برخورد با معارضین تاسیساتی و لزوم تملک املاک واقع در مسیر پروژه، روند اجرایی را کند کرد و باعث فاصله گرفتن نمودار پیشرفت پروژه از برنامه زمان‌بندی اولیه شد.

وی تاکید کرد:  برای احداث این پروژه، نیاز به تملک ۵ ملک مربوط به ادارات دولتی و نهادهای عمومی، ۴۳ پلاک تجاری (۴۱ پلاک در گذشته و ۲ پلاک در هفته‌های اخیر)، و ۱۱ پلاک مسکونی بود.همچنین انعقاد قرارداد اجاره موقت با ۱۵۶ پلاک تجاری در محدوده حریم پروژه صورت گرفت .

امین افزود: با فعالیت‌های شبانه‌روزی، نه تنها ۲۶ درصد از عقب‌ماندگی پروژه جبران شد، بلکه حتی از برنامه زمان‌بندی نیز جلوتر افتاده و مشکلات ناشی از چالش‌های اولیه جبران گردید.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: بازدیدهای دوره‌ای شهردار و ریاست شورای اسلامی شهر شیراز با حضور رسانه‌ها، بر اهمیت و تسریع اجرای پروژه تاکید داشت. هزینه تملک و رفع معارض به قیمت روز پروژه، ۳۴۰۰ میلیارد تومان است.

۷۰ درصد از آسفالت زیرگذر شهدای گویم در شیراز اجرا شد

در ادامه این نشست حسین علی عباسی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز، با اشاره به پیشرفت پروژه‌های عمرانی در این شهر، اعلام کرد: ۷۰ درصد از عملیات آسفالت زیرگذر شهدای گویم به پایان رسیده است و تلاش می‌شود تا این پروژه تا پایان سال جاری به طور کامل به اتمام برسد.

عباسی با بیان اینکه سازمان عمران شهرداری شیراز بر اساس دستور شهردار، پروژه تعریض و بهسازی بزرگراه آیت‌الله علوی را آغاز کرده است، افزود: این بزرگراه که از زیرگذر گلستان تا زیرگذر شهدای گویم امتداد دارد، حدود ۶ کیلومتر طول دارد. وی توضیح داد که این محور پیش از این تنها ۳ لاین ورودی داشت و به دلیل وضعیت نابسامان، مشکلات ترافیکی زیادی ایجاد می‌کرد. با اجرای عملیات عمرانی، این بزرگراه به ۶ لاین عبوری (رفت و برگشت) تبدیل شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این پروژه، گفت: تاکنون ۵ هزار تن آسفالت در این مسیر ریخته شده و ۴۰ هزار متر مربع عملیات تراش و ترمیم انجام شده است.

وی افزود: با توجه به سیاست شهرداری مبنی بر پرهیز از اجرای روکش آسفالت غیرضروری، برنامه‌ریزی شده است تا ۸ هزار تن آسفالت دیگر و ۶۵ هزار متر مربع عملیات تراش و ترمیم در این محور انجام شود.

عباسی با تأکید بر سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه‌ها، اعلام کرد: عملیات آسفالت زیرگذر شهدای گویم که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، تا روزهای پایانی سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد که این اقدامات در راستای بهبود وضعیت ترافیکی و ارتقای کیفیت معابر شهری شیراز انجام می‌شود.

  • نویسنده : لیلا کریمی
  • منبع خبر : پوششی