جبارعلی ذاکری مدیرعامل راهآهن با اشاره به عقب ماندگیهای شدید حوزه حمل و نقل ریلی طی سالهای گذشته تاکنون، گفت: از سال ۱۳۸۲ که سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اهمیت حمل و نقل ریلی مورد تاکید قرار گرفت اما متأسفانه در این راستا عملکرد مناسبی انجام نشد.
وی با اشاره به سقف پایین ۲۰۰ میلیون دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی، گفت: اکنون سهم ارزی بخش ریلی در وزارت صمت و بانک مرکزی در اولویت ۲۶ قرار دارد و همین باعث محدودیت شدید ثبت سفارش برای شرکتهای ریلی شده است. مطابق برنامه هفتم باید ۵۵۰ لکوموتیو یا تعداد زیادی واگن مسافری و باری به ناوگان ریلی افزوده شود؛ آیا با توجه به این سقف تعیین شده، امکان تحقق چنین برنامههایی وجود دارد؟
مدیرعامل راهآهن خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد راهآهن بیمار است. در گذشته، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در راهآهن وجود داشت که اکنون به کمتر از یک هزار واگن رسیده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده، تعداد واگنهای مسافری به عدد صفر خواهد رسید.
وی با بیان اینکه مردم حق دارند تا وسیله حمل و نقل ریلی خود را بر حسب رفاه و آسایش، متناسب با بودجه مورد نظرشان انتخاب کنند، افزود: باید روزنهای باز شود تا شرکتهای ریلی مسافری با توجه به تورم درآمد مناسب کسب کنند. در بخش ناوگان باری نیز همین مشکلات وجود داد و برای رفع آن، باید بین شرکتهای حمل و نقل ریلی تعامل ایجاد شود تا در جهت افزایش بهرهوری، همانند شریک با یکدیگر تعامل داشته باشند.
مدیرعامل راهآهن ترانزیت ریلی ۲ میلیون تن بار در سال را نامتوازن و کم دانست و گفت: تا زمانی که در راهآهن نگاه سنتی وجود داشته باشد، اوضاع به همین گونه ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه انجمنهای علمی و تخصصی حمل و نقل ریلی میتوانند در تغییر نگاه راهآهن از روش سنتی به مدرن، نقش مؤثر ایفا کنند، تاکید کرد: انجمنها میتوانند به عنوان نمایندگان بخشهای خصوصی حمل و نقل ریلی، در کمیسیونها و دیگر بخشهای تصمیمگیر راهآهن حضور و مشارکت فعال داشته باشند.
Thursday, 21 November , 2024