مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با گذشت ۲۱۶ روز از سال بیش از ۸۲ درصد روزها هوای پاک، ۱۷ درصد قابل قبول و یک درصد ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است و می‌توان گفت در سطح کلان شهرهای کشور یکی از شهرهایی بودیم که بهترین شرایط هوایی را داشته‌ایم.

به گزارش هویدا آنلاین ،عطا پور شیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، در نشست خبری امروز دوشنبه سی ام مهر اعلام کرد:  طی ۲ سال گذشته، ۵۷۹ هکتار از اراضی به محیط زیست استان بازگردانده شده است. همچنین از تخریب و ممانعت ۱۲۰۰ هکتار از اراضی مناطق تحت مدیریت جلوگیری شده است.

وی افزود: اقدامات انجام شده در استان فارس منجر به کسب تقدیرنامه از سوی معاونت قضائی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم به دلیل به کارگیری مجازات های جایگزین حبس شده است.

پور شیرزاد همچنین به وضعیت کیفیت هوا اشاره کرد و گفت: با گذشت ۲۱۶ روز از سال، بیش از ۸۲ درصد روزها هوای پاک، ۱۷ درصد قابل قبول و یک درصد ناسالم برای گروه های حساس بوده است.

وی تأکید کرد: رعایت استانداردها برای حفظ این وضعیت مطلوب ضروری است.

در خصوص واحدهای صنعتی و مشاغل مزاحم، پور شیرزاد اعلام کرد که ۴ واحد صنعتی بزرگ در شیراز موظف به جا به جایی شده اند. کارخانه روغن نباتی، کارخانه سیمان فارس، که در قسمت غربی شیراز قرار دارد با توجه به اینکه سیستم‌های فیلتراسیون جدید در کارخانه نصب شده است اما برنامه جابه‌جایی کارخانه تا پایان ۱۴۰۴ تعیین شده است؛کارخانه ریشمک به‌صورت کامل جابه‌جا و تمام تجهیزات به بیرون از شهر منتقل شد و کارخانه پشم شیشه نیز در حال جابه‌جایی است.

وی همچنین افزود که با همکاری شهرداری، فضایی در بخش شرقی کلانشهر شیراز برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری تخصیص داده شده است.

پور شیرزاد در پاسخ به سوالی خصوص آخرین وضعیت سد تنگ سرخ و صدور مجوزات، گفت : این سد از ابتدا بدون دریافت مجوزات شروع به فعالیت کرد، اما با پیگیری های در سطح ملی، فعالیتهای اجرایی آن متوقف شده است.

وی افزود که هیچگونه مجوزی برای پروژه های گردشگری در سد تنگ سرخ صادر نشده است.

کامران اسلاملو، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز، نیز در این نشست اعلام کرد : از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۲ هزار ساعت احکام جایگزین حبس برای متخلفان اعمال شده است.

وی افزود: برای اولین بار در سطح کشور، استان فارس و به ویژه شهرستان شیراز موفق به کسب بیشترین احکام جایگزین حبس شد.

وی افزود که فعالیت معادن شن و ماسه و کارخانه های آسفالت در شمال غرب شیراز به ساعات مشخصی محدود شده است. فعالیت تمامی واحدهای شن و ماسه و کارخانه‌های آسفالت مکلف به ساعت کاری مشخص شدند و از ساعت ۱۸ عصر به بعد و در روزهای پنج شنبه و جمعه اجازه فعالیت نخواهند داشت و در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

دیگر موضوعات مورد ارائه در این نشست از سوی مدیرکل و معاونین اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، رشد آمار حیات وحش استان، صدور مجوز استقرار برای ۱۲۷۳ واحدهای صنعتی که ۱۷۲ مورد مخالفت احداث و ۳۷۱ مورد موافقت و بهره برداری قرار گرفته و پایش بیش از ۹۷۰۰ واحدهای صنعتی در سطح استان در سال گذشته بود.