رضا محمدیان رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر و علی کلانتری سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با حضور در برنامه تلویزیونی خوشا شیراز به تشریح سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مدیریت شهری در مبحث مترو پرداختند.

به گزارش هویدا آنلاین، رضا محمدیان رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر و علی کلانتری سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز  به تشریح سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مدیریت شهری در مبحث مترو پرداختند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این گفتگوی به بررسی فعالیت چهارگانه خطوط مترو پرداخت و اظهار کرد: در بحث مترو طی دوسال گذشته، چهار عملیات جدید شروع‌شده است که فاز دوم خط ۲ مترو از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی در این راستا بوده است، این در حالی است که فاز یک خط ۲ مترو طی همین دو سال مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

به گفته رضا محمدیان؛ چهار نقطه شهر از طریق خطوط ۱ و ۲ مترو به هم وصل می‌شوند و درواقع خط ۲ از ایستگاه قهرمانان در میانرود تا کلبه سعدی که خطی جنوبی-شمالی است، در ایستگاه میدان امام حسین(ع) به خط یک که خطی شرقی-غربی است، متصل می‌شود.

این مقام عمرانی در پارلمان شهری شیراز در ادامه با تشریح فعالیت خط ۳ مترو افزود: این خط که به‌واقع ادامه خط شرقی- غربی(یک) است، از ایستگاه بصیرت در پل معالی آباد آغاز و تا ایستگاه شهرک گلستان ادامه دارد که روند کار در پنج ایستگاه به‌خوبی پیشرفته است و روند پنج ایستگاه دیگر نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به عملیات خط ۴ که از ایستگاه رازی واقع در بولوار مدرس شروع و در فاز یک به ایستگاه استقلال ختم می‌شود، گفت: با اقدام مشاوران طرح، در ایستگاه رازی صرفه‌جویی اقتصادی بی‌نظیری در سطح کشور صورت گرفته است.

محمدیان محور دیگر این عملیات را در نقطه اتصالی خط ۱ به ۴ که بنای اولیه آن بر پایه اتوبوس‌های برقی است، خواند و گفت: در این عملیات طی ۴ ایستگاه از زندیه تا شاهزاده قاسم، دسترسی عبور و مرور به بافت تاریخی- مذهبی و سومین حرم اهل‌بیت(ع) تسهیل می‌شود.

وی همچنین بابیان اینکه امروز در حدود ۱۲۰ -۱۴۰ هزار مسافر در طول روز از خطوط ۱ و ۲ مترو استفاده می‌کنند، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده با بهره‌برداری از این خطوط میزان استقبال شهروندان از مرز ۵۰۰ هزار نفر نیز عبور کند. سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این برنامه اظهار کرد: نگاه مدیریت شهری در شهر شیراز به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی مطمئن، پاک و ارزان است.

علی کلانتری با توجه به‌ضرورت حمایت دولت از تأمین واگن گفت: دولت باید در این مرحله سهم و دین خود را ادا کند.

وی بابیان اینکه شیراز در زمینه توسعه مترو نسبت به سایر شهرها سرعت بیشتری دارد، گفت: شهرداری این کلان‌شهر به ازای ساخت هر یک کیلومتر مترو بالغ‌بر ۵۰ میلیون یورو هزینه می‌کند و می‌توان توجه کرد که چه مبالغ زیادی برای این خطوط در حال هزینه در شهر زیرزمینی مترو است و این در حالی است که شهرداری شیراز در همه ابعاد توسعه‌ای تلاش می‌کند.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: ایستگاه متروی وکیل‌الرعایا از زیباترین ایستگاه‌های مترو در کشور شناخته‌شده و تمام سعی خود را می‌کنیم که قسمت‌های تجاری اطراف این ایستگاه را به سمت عرضه صنایع‌دستی و کارگاه صنایع‌دستی ببریم.

کلانتری بیان کرد: مدیریت شهری شیراز به نظرات و خواسته‌های شهروندان بسیار اهمیت می‌دهد و برای حفظ تعلقات اجتماعی و تاریخی مردم شیراز حتی اگر نیاز باشد چندین برابر هزینه می‌کند تا از آن‌ها مراقبت و حفاظت کند.

وی گفت: به‌عنوان نمونه در خصوص آب‌نمای میدان قائم(عج) که یک تعلق اجتماعی برای مردم این شهر است جهت حفظ و نگه‌داری آب‌نما و درخت‌های کهن در این میدان، ایستگاه را زیرزمینی و افزایش هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان جهت حفظ و نگه‌داری این میدان داشته که این موضوع باهدف احترام گذاشتن به علایق و دیده شدن مردم هزینه شده است.

کلانتری گفت: این نوید را به مردم می‌دهیم که طی یک ماه این ده عملیات اجرای خط ۴ مترو ایستگاه بولوار رازی شروع کنیم و باید گفت در حوزه مهندسی مترو در دو سال اخیر نزدیک به هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی با استفاده از ظرفیت دانش بومی و پیمانکاران محلی داشته‌ایم.