ضایعات ناشی از کشت زیر پلاستیکی موجود در اراضی شهرستان اقلید در زمین‌های کشاورزی و استیجاری یکی از چالش های محیط زیست این شهرستان است. یکی از مشکلات موجود در اراضی کشاورزی اقلید ضایعات به جا مانده از کشت های زیر پلاستیکی است که آسیب های جبران ناپذیری بر بافت خاک وارد می کند.

به گزارش هویدا آنلاین ، هر چند پرونده هایی برای برخی افزاد متخلف در محاکم قضایی تشکیل می شود و در جریان است ، قانون هم برای این تخلف ها جزای نقدی بدل از حبس پیش بینی کرده است. در عین حال هر روز شاهد فزونی این پسماندها در برخی از مناطق و شهرستان ها از جمله شهرستان اقلید هستیم.

موضوع مدیریت پسماند و ضایعات بر جای مانده در اراضی کشاورزی به جلسه کارگروه پسماند شهرستان اقلید هم کشیده شده ، این نشست با حضور حجت الاسلام گشول دره سیبی امام جمعه شهرستان ، شهرام منصوری فرماندار شهرستان اقلید و مسوولان محیط زیست و سایر اعضاء کارگروه در فرمانداری شهرستان اقلید برگزار شد .

حجت الاسلام گشول دره سیبی امام جمعه شهرستان اقلید در خصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست و بهداشت و عاری بودن محیط زندگی از زباله مطالبی را بیان کرد و خواستار رعایت آموزه های محیط زیستی مورد تاکید در دین و اسلام شد.

شهرام منصوری فرماندار شهرستان اقلید نیز در خصوص دفن بهداشتی پسماند در سایت های دفن زباله شهری و روستایی شهرستان ، جمع آوری به موقع زباله در مکانهای تفرجگاهی و زیارتی شهرستان ، جمع آوری و مکان یابی پسماندهای نخا له های ساختمانی در حوزه های شهری و روستایی مطالبی بیان کرد.

منصوری فرماندار اقلید همچنین بر لزوم مدیریت پسماندهای پلاستیکی در اراضی کشاورزی به بهره برداران هشدار داد و خواستار برخورد قاطع با متخلفان شد.

مهندس علی بخش نجاتی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید نیز مشکلاتی که در بخش پسماند حوزه شهری و روستایی شهرستان وجود دارد را بیان کرد و خواستار مدیریت بهتر در حوزه پسماند شهری و روستایی شهرستان توسط شهرداران و دهیاران شهرستان شد.

نجاتی با بیان اینکه طبق ماده ۲۱ قانون مدیریت پسماند، بهره برداران کشاورزی متخلف مکلف به جمع آوری ضایعات ناشی از کشت زیر پلاستیکی هستند افزود: باید این موضوع به تایید محیط زیست برسد. یشتر ضایعات به جا مانده در اراضی کشاورزی متعلق به زمین هایی است که افراد غیر بومی نسبت به اجاره آن برای کشت محصول اقدام کردند و مالکان این زمین ها نیز در خارج از شهر و استان ساکن هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید با بیان اینکه با آغاز فصل کشت محصول در پاییز ضرورت جمع آوری ضایعات نایلون به آنها ابلاغ می شود بیان کرد: در صورت بی توجهی مستاجر به این موضوع و عمل نکردن به تعهدات، برای مالک و صاحب زمین اخطاریه صادر می شود.

این جلسه مصوباتی نیز داشت از جمله جمع آوری پسماندهای کشاورزی خصوصا پلاستیکهای استفاده شده کشاورزان در کاشت صیفی جات در اراضی کشاورزی توسط کشاورزان از جمله مصوبات بود.

ساماندهی و مکان یابی سایت های دفن پسماندهای نخاله های ساختمانی حوزهای شهری شهرستان، پاکسازی ورودی و خروجی شهرها و روستاهای حوزه شهرستان حداقل هفته ای یک مرتبه توسط شهرداران و دهیاران ، مدیریت بهتر جمع آوری پسماند در مکانهای تفرجگاهی و زیارتی شهرستان توسط شهرداران و دهیاران روستاها نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.