مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: اولین مزرعه پرورش بز مورسیا با 500 راس بز مولد در حال بهره برداری است.

 

به گزارش هویدا آنلاین، صدیقه مویدی بیان کرد: این دامها از اسپانیا وارد کشور شدند که در ادامه روند تولید برای افزایش نسل این نژاد مورد استفاده قرار می گیرد. مویدی افزود: این واحد دامداری در زمینی بمساحت ۹ هزار مترمربع احداث شده است.

به گفته وی؛ این مرکز با آورده شخصی به میزان ۳۰ میلیارد تومان و با ظرفیت دو هزار راس بز مورسیا راه اندازی شد.

او اظهار کرد: این واحد پرورش بز قادر است سالانه ۶۰۰ تن شیر و چهار تن گوشت تولید کند. مویدی تصریح کرد: با افتتاح این واحد، زمینه اشتغال ۶ نفر بصورت دائمی در منطقه فراهم شده است.

مویدی عنوان کرد: در یک دهه گذشته به دلیل تغییر اقلیم و فقر مراتع، دامداریهای نیمه صنعتی وصنعتی رواج یافته است که می توان دامهای کم بازده و فاقد توجیه اقتصادی را با این دامهای پرتولید جایگزین کرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بز مورسیا متوسط جثه بوده و در تمام فصول قابلیت جفت گیری و آبستنی دارد و از ویژگی های نژاد مذکور می توان به چند قلوزایی، سازگاری بالا با شرایط هوای گرم و خشک، مناسب برای راه اندازی مشاغل خانگی، مقاومت بالا در برابر انواع بیماری های شایع دامی، تولید شیر و گوشت بالاتر نسبت به گونه های بومی اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا توضیح داد: تولید متوسط شیر سالیانه دامهای سنتی ۵۰ تا حداکثر۱۰۰ لیتر و بازده تولید مثل آن ۷۰ درصد است ، ولی میزان تولید شیر در دامهای جدید ۵۰۰ تا ۹۰۰ لیتر و نرخ زاد آوری ۱۸۰ تا ۲۲۰ درصد می باشد.