وزارت راه وشهرسازی همزمان با سفر رییس جمهور به استان البرز مجموعه ای متنوع از خدمات در ۲ بخش راه ومسکن در اختیار ساکنان ایران کوچک قرار دارد که در این میان مشارکت در تکمیل بخش پایانی آزاد راه شهید سلیمانی و دهها پروژه دیگر از دستارودهای این وازتخانه در سفر هیات دولت بود.

افتتاح قطعه نخست آزادراه سردار شهید قاسم سلیمانی که با مشارکت شهرداری کرج وزارت راه وشهرسازی اجرا شد بخشی از دستاورد این وزارتخانه در روز سفر هیات دولت به البرز بود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی درآیین بهره برداری از قطعه نخست آزاد راه سردار شهید قاسم سلیمانی کرج گفت : این مسیر پرترافیک‌ترین راه کشور است که تکمیل و بهره برداری کامل از قطعات پروژه سردار شهید قاسم سلیمانی گره ترافیکی آزادراه تهران- کرج- قزوین را رفع می‌کند.

وی یادآور شد: برای تکمیل این پروژه به ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز داریم که قرار شد به صورت مشارکتی از سوی وزارت راه‌ و شهرسازی و شهرداری کرج تامین شود تا بتوانیم سال آینده به صورت کامل از این پروژه بهره‌برداری کنیم.

آزاد راه شهید حاج قاسم سلیمانی در شمال کرج از انتهای آزادراه شهید همت، تقاطع جاده چالوس آغاز و به آزادراه کرج- قزوین منتهی می‌شود.

این آزادراه که حدود ۱۸ کیلومتر طول دارد عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تاکنون حدود ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی را پشت سر گذاشته است.

قطعه نخست این آزاد راه به طول ۷.۶ کیلومتر از بخش میانی پروژه، در حد فاصل تقاطع طالقانی شمالی تا تقاطع بلوار انقلاب شمالی با حضور رییس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با تکمیل تمامی مراحل این پروژه که در واقع مکمل و ادامه آزادراه همت در استان البرز است، بیش از ۴۰ درصد از ترافیک ورودی به البرز کاهش می‌یابد.

پل بیلقان نیز بر پایه سامانه کابلی اکسترادوز با بیشینه دهانه ۱۷۶ متر و بلندترین ارتفاع پایه ۱۳۶ متر در حال احداث است.

طول کل پل ۱۰هزارو۵۰ متر ، ارتفاع سازه فولادی آن از راس ۳۲ متر و عرض آن ۳۸ متر است.

پیشرفت فیزیکی این پل تا سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ درصد بود که بر اساس برنامه دولت مردمی برای تکمیل طرح‌های اولویت‌دار، اکنون به بیش از ۶۲.۳ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

بهره برداری ۸۱۴ واحد مسکونی وزیر راه وشهرسازی در شهرجدید مهستان

بهره برداری از ۸۱۴ واحد مسکونی و ۲ پروژه عمران شهری در شهر جدید مهستان یکی دیگر از برنامه های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان البرز بود.

ذبیح‌الله زارع عضو هیات مدیره و سرپرست شرکت عمران شهر جدید مهستان گفت: برای ساخت این واحدهای مسکونی۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: با تکمیل و واگذاری این واحدها، بخشی از مشکل اسکان خانوارهای بدون مسکن البرز برطرف شد.

همچنین پروژه بلوار ۳۵ متری هرمز در مرحله چهار و شبکه روشنایی معابر مراحل چهار و هفت مسکن مهر شهرجدید مهستان بهره برداری شد.
برای اجرای این ۲ پروژه بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این آیین گفت: در دولت انقلابی تلاش زیادی برای تحویل مسکن به مردم انجام شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان کار دولت، کار تحویل مسکن مهر در کشور به پایان برسد.

شهر جدید مهستان حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که با تکمیل بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی، جمعیت آن از ۵۰۰ هزار نفر فراتر می‌رود.

دولت چهار هزار و ۱۳۰ مسکن مهر را تکمیل کرد

وزیر راه و شهرسازی دراین سفر در بازدید از پروژه مسکن مهر شهر جدید مهستان استان البرز گفت: دولت تا کنون چهار هزار و ۱۳۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید مهستان که متعلق به دولت های قبل بوده را تکمیل و به مردم واگذار کرده است.

افزود: یک هزار و ۱۴ مسکن مهر دراین شهر باقی مانده است که تا پایان کار دولت مردمی سیزدهم تکمیل می‌شود. همچنین دولت مردمی سه هزار واحد مسکن مهر که واگذار شده و دارای کسری و کمبودهایی همانند آسانسور هستند را نیز تا پایان امسال و سال آینده برطرف و به مردم تحویل خواهد داد.

به گفته بذرباش، ۲۴۰ هزار مسکن مهر کشور نیز که ۱۰ تا ۱۲ سال مردم منتظر بودند تا واحد های خود را تحویل بگیرند توسط دولت در حال تکمیل است.

بذرپاش افزود: تا امروز ۱۰۸ هزار از مجموع ۲۴۰ هزار واحد مسکونی مهر کشور تکمیل شده است.
وزیر راه و شهرسازی سازی گفت: ساخت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن و روستایی ، زمین خودمالکی و بافت فرسوده کشور نیز در حال انجام است.
وی بیان کرد: میزان تامین زمین هم از ۵۲ هزار هکتار عبور کرده که رکورد دار است.
بذرپاش افزود: رشد تولید مسکن در کشور نسبت به سال های ۹۸و ۹۹ که منفی بوده طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد داشته و میزان سرمایه گذاری مردم ۲ تا سه برابر بیشتر شده است.

وزیر تاکید کرد: برای افتتاح پروژه های عمرانی و زیربنایی شهر جدید مهستان یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

آغاز عملیات اجرایی و افتتاح ۴۰ پروژه عمرانی در البرز

۴۰ پروژه عمرانی استان البرز نیز همزمان با دور دوم سفر استانی رییس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی با اعتباری بالغ بر ۱۶ هزارو۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

بذر پاش اظهار کرد: رشد ۳۳ درصدی ترانزیت در کشور خبر نویدبخش و مهمی است که نشان دهنده نقش و جایگاه کشور در مسیرهای ترانزیتی منطقه است.

وی با تاکید بر توسعه و تجهیز زیرساخت ها در این بخش، افزود: اقدامات بسیار مهم و زیربنایی در دولت سیزدهم در بخش های مختلف از جمله حوزه حمل و نقل انجام شده که همین ۴۰ پروژه زیرساختی نیز از این جمله است.

بذرپاش گفت: مسیر ارتباطی کرج به شمال از جمله راههای مهم کشور محسوب می شود که امروز نیز ۷.۶ کیلومتر مسیر بزرگراهی برای در این محدوده زر بار ترافیک رفت که نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی استان تهران و البرز دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: استان البرز دارای شهرها و شهرک های زیادی است که توسعه راهها برای تامین آسایش و رفاه اهالی این مناطق بسیار مهم و مورد توجه دولت است.

بذرپاش همچنین از اقدام جهادی و خدمات رسانی ارزشمند راهداری در جریان حادثه سیل جاده چالوس قدردانی کرد و گفت: براساس اعلام فراجا ، سه تا چهار ماه طول می کشید تا این مسیر باز شود اما با تلاش شبانه روزی راهداران، این مهم در ۱۹ روز به سرانجام رسید.

افتتاح دبیرستان ۱۵ کلاسه شهر جدید مهستان با حضور وزیر راه

همچنین در این سفر ، دبیرستان ۱۵ کلاسه امام خمینی (ره) شهر جدید مهستان در شهرستان ساوجبلاغ افتتاح شد.

این دبیرستان با زیربنای پنج هزارو ۸۰۰ متر مربع در ۲ طبقه احداث، تجهیز و به بهره برداری رسید. برای ساخت این فضای آموزشی ۲۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارهای شرکت عمران شهر جدید مهستان هزینه شده است.

شهر جدید مهستان با جمعیتی حدود ۱۲۰ هزار نفر با ساخت و تکمیل بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، جمعیت آن در چند سال آینده از مرز ۵۰۰ هزار نفر فراتر می‌رود.

رییس جمهور وهیات دولت روزجمعه ۱۷ آذرماه مهمان مردم البرز بودند.