نشست هم‌اندیشی مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استان با مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار شد.

به گزارش هویدا آنلاین ،سید موید محسن نژاد در این نشست که امروز ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد گفت: فعالیت‌های فرهنگی حدومرز ندارد و هرچه در جامعه کارهای فرهنگی انجام شود بازهم کافی نیست.

میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی استان فاس با قدردانی از رویکرد تعامل و همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افزود: فعالیت برای نسل امروز در شاخه‌های مختلف فرهنگی و هنری درزمینه های نشر کتاب ، ساخت فیلم ، نمایش ، هنرهای تجسمی ، نمایش آثار موزه ای و .. زمینه را برای رشد و تعالی فرهنگی به‌ویژه برای نسل جوان فراهم می‌کند.

او ادامه داد : هر وقت که کارهای فرهنگی در جامعه کم‌رنگ‌تر بوده شاهد آسیب‌های اجتماعی بیش‌تری بوده‌ایم .

محسن نژاد فعالیت‌های فرهنگی این اداره کل در بافت تاریخی شیراز را نمونه‌ای از یک کار فرهنگی تأثیرگذار و اشتغال‌زا بیان کرد و گفت : این اداره کل در محله بالا کفت بافت تاریخی طرح هر خانه یک کارگاه را اجرا کرد که از نمونه‌های کارهای فرهنگی موفق برای ایجاد اشتغال جوانان و خانواده‌ها در حوزه صنایع‌دستی بوده است و موجب ترویج فرهنگ استاد و شاگردی و آموزش رشته‌های مختلف صنایع‌دستی شده است .

او اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی دارد با مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و انتشارات همکاری کنند.

در ادامه این جلسه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی در سخنان خود به تشریح فعالیت‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی گفت : مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به‌عنوان مهم‌ترین مرکز در کشور است که در محدوده فارس و کهکیلویه و بویراحمد مدیریت می‌کند

او با اشاره به اینکه مرکز اسناد دارای موزه ، گالری تاروپود و آرشیو ملی است گفت : این ظرفیت‌ها قابلیت توسعه کارهای فرهنگی و نمایشگاه‌های مشترک را دارد.

منوچهری ادامه داد: سوابق فعالیت‌های پژوهش باستان‌شناسی تا ۱۰۰ سال اخیر در مرکز نگهداری اسناد کتابخانه حفظ و نگهداری شده است که می‌تواند مورداستفاده پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد.

مدیرکتابخانه و مرکز اسناد ملی فارس افزود: این مرکز همچنین اسناد و مدارک منتشره را نگهداری می‌کند که آرشیو اطلاعاتی موجود مورداستفاده پژوهشگران قرار می‌گیرد.

او همچنین به وجود نسخ خطی ارزشمند تاریخی در این مرکز اشاره کرد و گفت: این نسخ دارای ارزش هنری ، ادبی و سندیت هستند که کار پژوهششی در مورد آن‌ها انجام نشده است. . او آرشیو ملی هفت هنر را از دیگر داشته‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی نام برد و گفت : در این آرشیو ملی، قرآن‌های خطی که فارس زبانان آن‌ها را نگاشته اند به‌صورت دیجیتالی و باقابلیت جستجو نگهداری شده‌اند که به‌عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی است .

روح الله منوچهری افزود : از ظرفیت دانشجویان در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا با همکاری دانشگاه هنر شیراز استفاده می‌شود تا پایان‌نامه‌ها به‌صورت هدفمند و در راستای تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز اسناد و کتابخوانه ملی انتخاب و تدوین شوند .

او در ادامه به جمع‌آوری نسخ قدیمی از کتاب‌های ادبی کهن مانند شاهنامه فرودسی ، دیوان حافظ شیرازی و گلستان و بوستان سعدی شیرازی از سراسر جهان اشاره کرد و گفت : نسخه‌های مربوطه در قالب نرم‌افزار تهیه و رونمایی خواهد شد.