"باید با راهبرد توسعه متوازن روابط بین الملل، به تنش زدایی در عرصه سیاسی پرداخت تا در مسیر توسعه اقتصادی قراربگیریم"

محمد صادق مشایخ، رییس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: درآمد ماهانه در ایران ۳۰۷ دلار است که در سطح بین المللی درآمد نسبتاً پایینی است و این نشانگر شرایط ناپایدار اقتصادی است. باید تأکید شود قدرت خرید ایرانیان طی حدود ده سال نزدیک به ۶۷% کاهش پیدا کرده است که این موضوع تلخ، فقیرتر شدن جامعه را بیان می کند. یکی از جدی ترین دلایل این مباحث، وجود تحریم های بین المللی است و نقص روابط دیپلماتیک با کشورهای غربی.

وی افزود: حمله روسیه بر اوکراین اثرات منفی بر اقتصاد ایران گذاشت و این نشان می دهد اگر به دنبال بهبود وضع اقتصادی کشور هستیم، باید از عملکرد و تصمیمات روسها دوری کرد.

درحال حاضر پس از حمله حماس به اسرائیل رکود جدیدی را بر اقتصاد کشور شاهد شده ایم، که امیدواریم با پایان یافتن جنایات صهیونیستها و ایجاد صلح در منطقه، شاهد ایجاد آرامش بر کشورهای منطقه باشیم.

مشایخ تأکید کرد: آنچه که در اولویت عملکرد تیم اقتصادی و سیاسی دولت باید باشد حفظ منافع ملی و توسعه روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان با نگاه ژرف به منافع کشور است.

 

“در مدیریت کلان کشور نقش ایدئولوژی باید کاهش یافته و تخصص با رویکرد منافع ملی افزایش یابد”

 

فریدون مجلسی گفت: باید در مدیریت کلان- نقش ایدئولوژی کاهش یابد. در این شرایط تنها تخصص و نگاه ملی حاکم خواهد شد و روند کشور به سوی توسعه خواهد بود. آنچه در این چند دهه کشور را با معضلات عدیده مواجه کرده است، خویشاوندسالاری بوده است. متاسفانه آنچه در انتصابات کلیدی نهادها زیاد رخ می دهد، بجای حضور مدیران متخصص و وطن پرست، افراد ناکارآمد منصوب میشوند و کثرتا به دلیل داشتن نسبت قومی با مسؤول بالاتر است.

وی افزود: در حال حاضر دولت با بحران مدیر متخصص مواجه است و این معضل به سامانه های اقتصادی کشور آسیب شدید وارد می کند.

 

“امر توسعه نیاز به ابزارهای مختلف از جمله بهره مندی از صنعت، تخصص، نیروی انسانی و منابع دارد”

 

فیض ا… عرب سرخی گفت: امر توسعه به تنهایی ممکن نیست. اگر بناست موضوع توسعه در کشور تجلی یابد نیاز به تکنولوژی و منابع داریم. توسعه با مدیریت جامع صورت می گیرد، به شکلی که از کلیه پتانسیل های تخصص، تکنولوژی، منابع انسانی و سرزمینی به طور هم افزا استفاده شود.

وی افزود: کشور در سال های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ در تولید ناخالص داخلی، عربستان و ترکیه را پشت سرگذاشت. اما امروز پس از گذشت حدود ۲۰ سال، با فاصله زیاد از این کشورها عقب افتادیم و این نشانگر سوء مدیریت است.

عرب سرخی ادامه داد: در دولت احمدی نژاد طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲، درآمد نفتی ما حدود ۶۹۰ میلیارد دلار و درآمد غیرنفتی ما حدود ۲۴۰ میلیارد دلار بود. با این درآمد عظیم به راحتی می توانست کشور را در مسیر توسعه قرار دهد، اما متأسفانه عکس آن را شاهد بودیم.

 

“بهبود شرایط اقتصادی کشور مستلزم اصلاح در تصمیمات حکمرانی دارد”

جاوید قربان اوغلی گفت: برای بهبود شرایط اقتصادی کشور نیاز به تصحیح شرایط حکمرانی داریم. در حوزه خارجی و بین المللی، کشوری در حوزه توسعه گام بر می دارد که سیاست تنش زدایی را در اولویت دستورات سیاسی خود قرار داده است.

وی افزود: اگر بناست در مسیر توسعه گام برداریم باید ریل گذاری سیاست خارجی کشور اصلاح شود. مباحث تکنولوژی- نیروی انسانی و منابع مالی در حوزه توسعه ملی بسیار مهم است که دولت باید به مدیریت آیتم های فوق به صورت توأمان بپردازد. متأسفانه در حال حاضر در عرصه سرمایه گذاری در تکنولوژی پس رفت داریم. به طور مثال ما در پارس جنوبی با این سرمایه و این تکنولوژی چه می کنیم؟ اما ملاحظه شود قطریها چقدر پیشرفت در حوزه صنایع پتروشیمی در برابر ما دارند. آنچه که رخ داده و قطریها به این پیشرفت صنعتی در حوزه پتروشیمی در مقابل ما رسیده اند به دلیل مدیریت صحیح تکنولوژی و منابع انسانی و مالیست.

 

“برای رفع چالشهای اقتصادی کشور باید از خویشاوند سالاری، استفاده از مدیران بی صلاحیت و غیر متخصص و نیز مهاجرت نخبگان جلوگیری کرد”

 

غلامرضا طالقانی گفت: ما نباید در حمله روسیه به اوکراین به مسایل روسیه نزدیک می شدیم و اینقدر هزینه می دادیم. مسلماً این اشتباهات باعث آسیب به سامانه های اقتصادی کشور می شود و مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه می کند.

وی افزود: چندین چالش به اقتصاد ملی آسیب وارد آورده است که باید هر چه سریعتر برای رفع معضلات اقتصادی این چالشها حل شوند. ۱- خویشاوند سالاری ۲- حضور مدیران بی صلاحیت و غیرمتخصص ۳- مهاجرت جوانان و نخبگان

طالقانی ادامه داد: در این دولت شاهد حضور مدیران غیرمتخصص و درجه ۲ و ۳ هستیم که نشانگر آن است که مدیریت انتصابات ناصحیح بوده است. متأسفانه این رویه آسیب های جدی به حوزه اقتصادی و معیشت مردم وارد کرده است که باید دولت به اصلاح رویه عملکرد خود هرچه سریعتر بپردازد. در حال حاضر معضل اساسی، ضعف مدیریت است که به شبکه های اقتصادی و تکنولوژیک کشور آسیب جدی وارد کرده است. باید تأکید کرد اصل اساسی در توسعه اقتصادی، برون رفت از بحرانهای سیاسی، رفع معضلات اقتصادی و خروج از تحریمهاست. باید برای جذب اعتماد اجتماعی، با استفاده از مدیران شایسته به امر توسعه پرداخت و در این راستا از جامعه دانشگاهی و نهاد دانشگاه به طور جدی حمایت و صیانت کرد و از دانشمندان و شایستگان در امر مدیریت در مسیر پیشرفت کشور استمداد طلبید.

 

باید به دنبال اجرای اصول حکمرانی خوب باشیم تا شاهد فرار سرمایه انسانی و سرمایه فیزیکی که تقاضای ارز را بالا می برد نباشیم

 

مجتبی خسروتاج گفت: متأسفانه در دهه های اخیر شاهد تنزل سریع ارزش پول ملی هستیم که آسیبهای جدی را بر پیکره معیشت و زندگی مردم وارد آورده است.

اگر بناست بحران کاهش ارزش پول ملی را رفع کنیم، باید بدنبال اجرای اصول حکمرانی خوب باشیم تا شاهد فرار سرمایه انسانی و سرمایه  فیزیکی در کشور که تقاضای خرید ارز را بالا میبرد نباشیم، نظام تولید و سرمایه گذاری را با ارایه آزادی بیشتر به کارآفرینان و به دور از بروکراسی کنترلی و نظارتی پیچیده اجازه فعالیت بدهیم، نظام شایسته سالاری را جایگزین روشهای موجود بکارگیری مدیران بکنیم، آیا امروز در انتخاب وزرا، معاونین و مدیران میانی کشور ضابطه و شایسته سالاری حاکم است؟

ورود بحث های ایدیولوژیک بدون تطابق آنها با دستاوردهای علمی بشر تناقضاتی ایجاد کرده که امروز بار آنها را منفی کرده و نیاز به تامل و تعمق دارد. این امر در کنترل واردات و به بهانه حمایت از تولید داخل چه انحصارات زیان آفرینی ایجاد کرده و چه ذوق و علاقه ای برای سفرهای خارجی عده ای بوجود آورده است! و یا نقش آن  چه محدودیت هایی در ارتباطات جهانی بوجود آورده است.

در اکثر کشورها بخش خدمات که زمینه ساز اشتغال و به حرکت در آورنده تولید است سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی دارد، ولی در کشور ما بعنوان بخش دلالی و واسطه گری شهرت پیدا کرده است و توجه جدی به آن نمیشود. نگاه کنید کشورهای همسایه جنوبی چطور با توسعه بخش خدمات زمینه های رفاه و توسعه را فراهم کرده اند.

خسروتاج ادامه داد: ارتباطات خویشاوندی در عزل و نصبها در نظام مدیریتی کشور ضربه اساسی به شایسته سالاری زده است. باید شایسته سالاری در کشور را تعریف و تحلیل کرد و با تدبیر آن در عرصه مدیریتی متجلی ساخت و اعلام کرد که چگونه می توان آن را جاری و ساری ساخت. درحال حاضر بزرگترین مشکل کشور در حوزه اجرایی معضل نیروی انسانی است که برای بهره مندی از نیروی انسانی متخصص باید چاره جویی شود.

وی اضافه کرد: جای تأسف است که با مهاجرت و… با مشکل بزرگ خروج ارز و انتقال سرمایه مواجه شده ایم. از سوی دیگر در بحث مدیریت نرخ ارز همیشه با مشکلاتی مواجه بوده ایم، اگر ارز ، تک نرخی شود آثار تورمی را با خود به ارمغان می آورد و اگر دو نرخی باشد، اثرات فسادزا دارد.

از سوی دیگر بر اساس آمار شش ماهه سال جاری اعلام شده توسط سازمان توسعه تجارت، حدوداً ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و ۳۰ میلیارد دلار واردات که ۶ میلیارد دلار کسری تراز در بخش غیرنفتی را شاهد هستیم.

در بحث توسعه باید تأکید شود، توسعه نیازمند تنظیم روابط خارجی است.

همچنین برای نیل به توسعه اول باید ظرفیت سازی شود بعد به صادرات پرداخت و باید تأکید شود اگر سرمایه گذاری نشود به ظرفیتهای صادراتی و توسعه اضافه نخواهد شد.

 

خدیجه توفیقیان گفت: دولت سیزدهم در اکثر حوزه کارنامه ای ناموفق داشته است.

در سازماندهی نهادها و انتصاب مدیران توانمند کاملاً شکست خورده است و برای خروج از معضلات کنونی باید اقدام به استفاده از مدیران شایسته و متخصص کند.

 

“کاهش فقر طبق آمار کاهش تورمف تنها در مسیر توسعه رخ می دهد”

 

پروانه مافی گفت: کاهش فقر طبق آمار کاهش تورم در دولت سازندگی و اصلاحات، تنها در مسیر توسعه رخ می دهد. یکی از تجربیات موفق در کاهش فقر را در دولت سازندگی شاهد بودیم که در دولت اصلاحات بخوبی استمرار یافت. دولت اصلاحات موفق شد تورم را مهار و پیوسته تا پایان دولت دوم کاهش دهد و با مدیریت صحیح توانست با ایجاد امنیت و تعامل موفق با بیرون و به تعبیری دیپلماسی موفق در عرصه بین المللی در مسیر توسعه گام نهد.

وی افزود: زمانی که امنیت در کشور و جامعه پایدار شود با تعامل ملی و بین المللی، توسعه و کاهش فقر رخ می دهد.

لازم به ذکر است در دولت سازندگی و اصلاحات، تا حدودی الیگارشی حذف شد و کشور توانست در مسیر توسعه متوازن گام بردارد.

 

“اقتصاد کشور جدا از سیاست و فرهنگ نیست، اگر بناست به توسعه بپردازیم باید هم زمان به توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پرداخت”

 

حیدر مستخدمین حسینی گفت: اقتصاد کشور را نمی توان جدا از حوزه سیاست و فرهنگ اصلاح کرد. متأسفانه در عرصه بین المللی گرایش به سمت شرق داریم که اگر دقت کنیم عموماً کشورهای شرقی در حوزه اقتصادی موفق نیستند که ما بخواهیم از آنان الگوبرداری کنیم.

وی افزود: اگر می خواهیم امید به موفقیت در عرصه اقتصادی داشته باشیم باید مدیریت واردات و صادرات شکلی علمی، تخصصی و با رویکرد منافع ملی به خود گیرد. اقتصاد توسعه محور نیاز به نشاط و پویایی دارد و این آیتمها را باید از حوزه فرهنگی و سیاسی دریافت کند.

مستخدمین حسینی اضافه کرد؛ دولت سیزدهم عملاً در بخش توسعه- صنعت- اقتصاد و مدیریت بانکی کارنامه ای ناموفق دارد. از سوی دیگر با بحران نیروی انسانی متخصص مواجه شده ایم و مسیر مهاجرت بخصوص نخبگان و دانشمندان شیب شدید تصاعدی دارد که آسیب جدی به پیکره کشور وارد آورده است. از طرفی برنامه هفتم توسعه با ایرادات فراوان روبروست که اگر بناست تصویب و اجرایی شود، باید اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.

 

“برای توسعه اقتصادی نگاه امنیتی از فضای اقتصادی باید برداشته شود و جای آن را نگاه تخصصی مدیران شایسته بگیرد”

 

رمضانعلی صادق زاده گفت: حاکمیت باید از نگاه امنیتی به نگاه مدیریتی حرکت کند در این صورت فعالان اقتصادی و سیاسی با نشاط و انگیزه عمل می کنند و در مسیر توسعه با جدیت تلاش می کنند.

در این رابطه بطور جدی باید از مدیران شایسته و متخصص در عرصه اقتصادی مشورت گرفت و از آنان در هدایت کشور استفاده کند.

 

فرزانه مافی گفت: دولت اصلاحات، موفق ترین دولت را تحویل داد. اما متأسفانه نگاه اشتباه اصلاح طلبان به توده،  باعث ایجاد یاس در بدنه اجتماعی و حامیانشان شد. اگر بناست توسعه اقتصادی را شاهد باشیم و اصلاح طلبان برنامه های اقتصادی مطلوب کشور را بتوانند اجرایی کنند، باید به اصلاح رویه های خود در جهت  جذب اعتماد مردم بپردازند.

لازم به ذکر است در این جلسه تعدادی از اعضای هسته مرکزی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به قرار ذیل حضور داشتند

:

  1. مهندس مجتبی خسروتاج؛  قائم مقام وزارت صمت در دولت تدبیر و امید
  2. پروفسور رمضانعلی صادق زاده؛  معاون وزیر صمت در دولت تدبیر و امید و

استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

  1. دکتر پروانه مافی؛  نماینده مردم تهران در مجلس دهم
  2. فیض ا… عرب سرخی؛  معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات
  3. دکتر حیدر مستخدمین حسینی؛ معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات و

معاون پارلمانی سابق مجلس

  1. جاوید قربان اوغلی؛  سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی و نیجریه و

مشاور وزیر امور خارجه در دولت تدبیر و امید.

  1. فریدون مجلسی؛  دیپلمات سابق و تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی
  2. مهندس ایرج حسابی؛ رییس بنیاد علمی پروفسور حسابی و

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران و کانادا

  1. پروفسور غلامرضا طالقانی؛  استاد مدیریت دانشگاه تهران و

معاون دانشگاه  تهران در دولت سازندگی

  1. دکتر هانیه گرائیلی؛  مدیرکل دفتر مشاور رییس جمهور در دولت تدبیر و امید
  2. فرزانه مافی؛  کارآفرین و عضو حزب کارگزاران سازندگی
  3. دکتر خدیجه توفیقیان؛  کارآفرین و فعال حقوق اقتصادی و اجتماعی بانوان
  4. مهندس عابد مشایخ؛  دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان و

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران