مدیرکل استاندارد فارس از راه‌اندازی سامانه استاندارد مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری در این استان خبر دادو گفت: این سامانه از هفته آینده شروع به کار خواهد کرد و از ابتدای آذرماه کلیه تولیدکنندگان بتن و فعالان ساخت و ساز باید از این سامانه استفاده کنند.

به گزارش هویدا آنلاین ،محمدمهدی رزمجو امروز سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته استاندارد برگزار شد، اظهارداشت: در این استاندارد، ساختار‌ها و گلوگاه‌های فساد تعریف و فرآیند‌های مبارزه با آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل استاندارد فارس با یادآوری اینکه از ۲۲ تا ۲۹ مهرماه هر ساله به نام هفته استاندارد نامگذاری شده است که هر روز آن به نام عنوانی نامگذاری شده است، به بیان نکاتی از عملکرد اداره‌کل استاندارد فارس و اقدامات آن و برنامه های جاری و آتی و نکات مهم این عرصه پرداخت.

رزمجو، برگزاری همایش ملی مدیریت ضد رشوه و مدیریت سوت‌زنی در شیراز به صورت حضوری برای استان فارس و مجازی برای کل ادارات کشور را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد و گفت: دو موضوع مدیریت ضد رشوه و سوت‌زنی از استانداردهای بین‌المللی است؛ در کشورمان به تازگی به صورت استاندارد ملی تدوین شده است و بناست که تا پایان امسال، تمام ادارات گلوگاه‌های فساد را شناسایی و به سازمان مدیریت ابلاغ کنند.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه استاندارد مصالح در این استان خبر داد و گفت: این سامانه توسط شورای فنی استان و به دستور استاندار با محوریت اداره‌کل استاندارد فارس راه‌ اندازی شده است؛ تمام سازمان‌هایی که در ساخت و ساز دخالت مستقیم دارند نظیر راه و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری و صمت در این سامانه حضور دارند.

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه فاز یک این سامانه در گام نخست راه‌اندازی محصول بتن است، افزود:‌ این سامانه پیشرفته است و در حال حاضر از طریق این سامانه می‌توان تمام اقدامات در خصوص تولید بتن، حمل و نقل، نحوه استفاده در پروژه‌ها،‌ ارسال به آزمایشگاه و پاسخ آن را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد:‌ این سامانه از هفته آینده شروع به کار خواهد کرد و از ابتدای آذرماه کلیه تولیدکنندگان بتن و فعالان ساخت و ساز باید از این سامانه استفاده کنند اما به مرور مصالحی که مشمول استاندارد هستند به این سامانه اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است تمام فرآیندهای استانداردسازی در این سامانه قابلیت ردیابی دارند.

رزمجو همچنین تلاش برای استفاده از ابزار هوش مصنوعی در مباحث استانداردسازی با کمک دانشگاه شیراز و سایر نهادهای علمی را از دیگر اقدامات این اداره‌کل برشمرد.

رزمجو همچنین در بحث آسانسور اعلام کرد: مسئولیت آسانسور و استاندارد آن در اماکن مسکونی به عهده بهره‌بردار، مالک یا مدیر مجموعه است و هر اتفاقی که در این زمینه رخ دهد، قانون این سه گروه را مسئول می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه در مراکز درمانی نیز هیچ مرکزی بدون کسب تاییدیه سالانه آسانسور، نمی‌تواند پروانه تمدید دریافت کند، یادآور شد: پله برقی‌ها نیز مشمولاستاندارد اجباری بوده، اما بالابر‌ها هنوز مشمول استاندارد اجباری نیستند.

رزمجو اظهار کرد:‌ به‌منظور اینکه مردم بتوانند آسانسورهایی که فاقد استاندارد هستند را شناسایی کنند، سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ راه‌اندازی شده است و مردم می‌توانند مشخصات آسانسور را به این سامانه ارسال کنند.

مدیرکل استاندارد فارس در ادامه با اشاره به اینکه از ۱۴۷۲ مورد تجهیزات فعال در شهربازی‌های استان، ۲۳۵ مورد پلمپ شده و ۳۲ مورد تذکر و اخطار دریافت کرده‌اند.

وی از دیگر اقدامات این اداره‌کل را مقابله با کم فروشی عنوان کرد و افزود: از آذرماه سال گذشته به صورت جدی به این بحث ورود کردیم و ۲۳۵ محصول را کنترل کردیم که ۷۰ درصد آن‌ها انطباق و ۳۰ درصد کم فروشی ثبت شد؛ در ۶ ماه اول امسال نیز ۵۵۲ محصول برای کم فروشی کنترل کردیم که از این تعداد ۸۵ درصد انطباق و ۱۵ درصد عدم انطباق دارند.