طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون نزدیک به ۵۰۰۰ روستای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند.

شبکه ملی اطلاعات از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات محسوب می‌شود و طبق گفته مسئولان در ابتدای دولت سیزدهم پیشرفت این شبکه ۲۳ درصد رشد داشته اما درحال حاضر این پیشرفت به ۶۰ درصد رسیده و قرار است تا پایان سال این عدد به ۷۵ درصد برسد.

ارتباطات امروز به تلفن و اینترنت محدود نمی‌شود و با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده است. برخورداری شهرها و روستاها از اینترنت از مواردی است که بخشی از شاخص دسترسی همگانی محسوب می‌شود و به همین دلیل در سال‌های گذشته اتصال مناطق مختلف روستایی و شهری به اینترنت نسل سه و چهار مورد توجه قرار گرفته است.

شبکه ملی اطلاعات از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند؛ بنابراین یکی از مهم ترین اهداف این شبکه را می‌توان برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت نام برد. در این راستا، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دسترسی روستاها به اینترنت مهم در صدر برنامه‌های مسئولان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

در همین رابطه – عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعداد روستاهای متصل شده به اینترنت گفته است: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون قریب به ۵۰۰۰ روستای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و ۳۰۰۰ روستا باقی مانده است که این روستاها نیز تا پایان سال به اینترنت پر سرعت متصل خواهند شد.

او تأکید کرد: در دنیای آینده تمام زندگی مردم بر مدار دیجیتال پیش خواهد رفت و در چنین شرایطی کشورهایی که دارایی دیجیتال نداشته باشند از صحنه جغرافیایی دیجیتال دنیا حذف خواهند شد.

نکته قابل توجه این است عمده روستاهایی که پوشش اینترنت در آنها برقرار شده است، جزو روستاهایی هستند که از نظر وجود زیرساخت‌هایی مانند جاده، برق و زیرساخت شبکه که الزامات ایجاد پوشش اینترنت است، در مضیقه بوده‌اند که این موضوع هم سختی و هم هزینه اجرای پروژه را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.