وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کاهشی شدن نرخ بیکاری در دولت سیزدهم از حذف مواد ۱۵ و ۱۶ در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

سید صولت مرتضوی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با وزارت آموزش و پرورش با عنوان طرح تابستانه مهارت اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش به منظور غنی‌سازی اوقات دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل با ارائه آموزش‌های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده در قالب مدرسه تابستانه مهارت است.

وی یکی از معضلات کارفرمایان را کمبود نیروی کار ماهر و خلاق دانست و با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی در این زمینه از کاهشی شدن نرخ بیکاری به عنوان یکی از اهداف دولت سیزدهم یاد کرد.

به گفته وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی نبود مهارت آموزی تخصصی و نیازسنجی های آموزشی، حلقه مفقوده‌ است و مشکل بیکاری از طریق مهارت آموزی برطرف می‌شود.

مرتضوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته کارگر و تاکید بر حل اشتغال فارغ التحصیلان خاطرنشان کرد: بیکاری در جوانان ماهر و کسانی که دارای مهارت هستند کمتر است از این رو آموزش های صرف نظری باید به سمت تلفیق هدایت تحصیلی نظری و عملی سوق یابد زیرا با توانمندسازی نیروهای کار خلاق و ماهر می‌توان زمینه اعزام آنها به دیگر کشورها را فراهم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص خروج لایحه اصلاح قانون کار از دستور کار دولت گفت: موضوع اصلاح قانون کار در دولت در دست بررسی است و اصلاحاتی را در راستای سیاستهای قانون کار مدنظر داریم که امیدواریم به نفع همه جامعه به خصوص کارگران باشد.

وزیر کار درعین حال درباره درج مواد ۱۵ و ۱۶ در برنامه توسعه هفتم که به بحث اشتغال و دستمزد نیروی کار اشاره داشت خبر داد و گفت: این مواد در ویرایش نهایی حذف شده و در دستور کار نیست البته باید صبر کرد تا برنامه هفتم ارائه و آنچه که مورد نقد است، مطرح شود.

مرتضوی درباره بحث استادشاگردی در برنامه هفتم گفت: معقدم استادشاگردی حلقه مفقوده تربیت نیروی ماهر است. اگر فرزندی بخواهد در کنار پدرش یا کارفرمایی در یک کارگاه‌ آموزش ببیند در زمان دریافت آموزش حرفه نباید کارفرما را ملزم کرد که طبق قانون کار دستمزد پرداخت کند یا اگر در جایی برخی از نهادهای حمایتی نیاز به نیرو دارند و درصدد ایجاد شغل هستند در صورتی که خود نیروی کار رضایت داشته باشد می تواند حقوق و دستمزد کمتر از قانون کار دریافت کند.

رضامراد صحرایی – وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه از پیش‌بینی مشارکت پنج میلیون دانش‌آموز در “طرح تابستانه مهارت” خبر داد و گفت: برای فعالیت تابستانه دانش آموزان ۲۵ هزار پایگاه در نظر گرفته شده است و آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های مختلف و در پایگاه‌‎های دارالقرآن، اردوگاه ها و مراکز فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

وی هزینه کردن در آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری با ارزش دانست و خاطرنشان کرد: با حمایت دولت می‌توان زمینه اشتغال آینده دانش‌آموزان را فراهم و آنها را با مهارت آموزی به بازار کار متصل کرد.

به گفته صحرایی، تقویت مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستانی رشد خوبی داشته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

غلامحسین حسینی‌نیا – معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در این مراسم، تابستان و غنی‌سازی اوقات فراغت ‌دانش‌ آموزان را فرصت مغتنمی برای ارائه ‌آموزش‌های کسب و کار متناسب با نیاز بازار کار به منظور ارتقای توانمندی‌های مهارتی منطبق با ویژگی‌های فردی است.

وی درباره اهداف انعقاد این تفاهم نامه گفت: به موجب این تفاهم نامه زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان ایجاد می‌شود و بستر کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب و کار در دانش آموزان، شناسایی استعدادهای مهارتی بازماندگان از تحصیل و کمک به هدایت تحصیلی و شغلی آنان، استعدادسنجی، رغبت سنجی و سنجش تیپ شخصیتی و تعیین بهترین شغل متناسب با ویژگی‌های فردی متقاضی و همچنین معرفی ظرفیت‌های اشتغال موجود در جامعه، مشاغل آینده و آینده مشاغل به وجود می‌آید.

معاون وزیر کار جامعه هدف این طرح را ‌دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل سنین ۱۲ تا ۱۸ سال ذکر کرد و گفت: این عده از سنین ۱۲ تا ۱۵ سال تحت عنوان مهارت‌آموز و سنین ۱۵ تا ۱۸ سال تحت عنوان کارآموز، آموزش‌های مهارتی را کسب می کنند.

به گفته حسینی نیا، دوره‌های آموزشی این گروه در قالب دوره‌های آموزشی ۶۰ تا ۱۲۰ ساعته برگزار می‌شود و نوجوانان قبل از ورود دانشگاه، دوره سربازی و بازار کسب و کار به یک مهارت متناسب با نیاز بازار کار مجهز می‌شوند.

وی درعین حال به رایگان بودن آموزش های مهارتی این طرح اشاره کرد و وجود ۶۰۰۰ کارگاه آموزشی در ۶۴۶ مرکز آموزشی، ١۶ هزار آموزشگاه آزاد، ٣۶ هزار کارگاه آموزشی در محیط کار واقعی و ٣٢ هزار مرکز بین و جوار کارگاهی را از جمله ظرفیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اجرای این طرح برشمرد.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ارائه مشاوره و هدایت شغلی دانش‌آموزان، انجام آزمون‌های سنجش هوش و شخصیت شناسی و برگزاری جلسات مشاوره و هدایت شغلی بر اساس نتایج آزمون‌های رغبت سنجی و استعدادیابی و نیاز بازار کار از تعهدات وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی، شناسایی و معرفی دانش‌آموزان جامعه هدف، در اختیار قرار دادن اماکن خوابگاهی و اردوگاهی مناسب برگزاری دوره‌های آموزشی از تعهدات کمیته امداد امام خمینی (ره) و برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با آشنایی با آینده مشاغل و مشاغل آینده، مهارت‌های نرم، دوره شایستگی و دوره‌های فنی و حرفه‌ای با بهره‌گیری از ظرفیت مراکز آموزشی اعم از مراکز ثابت دولتی و مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی، واحدهای پذیرنده محیط کار واقعی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد، صدور گواهینامه مهارت برای ‌دانش‌آموزان ۱۵ سال به بالا و صدور تأییدیه آموزشی برای ‌دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال جهت دوره‌های برگزار شده از تعهدات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اجرای این طرح است.