مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه توقف نمادها خط قرمز این شرکت است، از بررسی افزایش دامنه نوسان در سازمان بورس خبر داد.

محمدعلی شیرازی در نشست خبری که در حاشیه سومین روز نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه) برگزار شد، با تاکید بر اینکه شرایط بازار سرمایه در سال گذشته از سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ فاصله گرفت، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۷ عرضه اولیه در بازار فرابورس انجام شد؛ همچنین شاهد پذیرش شرکت تپسی به عنوان اولین شرکت اقتصاد دیجیتال بودیم. سال قبل پذیرش اولین صندوق اهرمی و املاک و مستغلات انجام و در اوایل سال جاری نیز اولین اوراق قرض‌الحسنه منتشر شد.

وی درمورد برنامه‌های فرابورس در سال جاری توضیح داد: یکی از برنامه‌های سال جاری راه‌اندازی بازار توافقی برای شرکت‌های سهامی عام است که شرایط پذیرش در بازارهای دیگر را ندارند. همچنین بازار SME فعال خواهد شد، این بازار مختص شرکت‌های دانش بنیان کوچک و استارت اپ‌ها است، هیات پذیرش این بازار تشکیل شده است. سال خوبی برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: سال قبل بر پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و صندوق‌های جسورانه تاکید داشتیم و بزرگ‌ترین صندوق جسورانه را پذیرش کردیم، این فرایند امسال هم ادامه دارد.
شیرازی از فعال‌سازی بازار سوم در فرابورس خبر داد و گفت: این بازار مختص شرکت‌های سهامی خاص است و با همکاری سازمان این اتفاق رخ میدهد. همچنین برنامه دیگر تامین مالی جمعی خواهد بود که کارکرد آن در خصوص تامین مالی خرد است؛ حداکثر تامین مالی ۲۵ میلیارد تومان خواهد بود، ضوابط و ایین‌نامه تنظیم شده است و مخاطب آن عموم مردم هستند. همچنین ایین نامه حاکمیت شرکتی در راستای حفظ منافع سهامداران و الزامات کنترل درخصوص حاکمیت شرکتی را خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به روش‌های عرضه اولیه عنوان کرد: روش عرضه اولیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه دلیل انجام می‌شود. نخست آنکه شرکت‌های کوچک ریسک بالاتری دارند، دوم آنکه اگر شرکت‌های کوچک به عموم مردم عرضه شوند عدد کوچک می شود و سون آنکه ترجیح این است که عموم مردم که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیستند به روش غیرمستقیم در بازار سرمایه‌گذاری کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس افزایش دامنه نوسان در سازمان بورس درحال بررسی است.

خط قرمز ما توقف نماد است

شیرازی در ادامه درمورد بسته شدن نمادها گفت: سیاست این است که تا جایی که ممکن است نمادی بسته نشود و اگر بنا به ضرورت بسته شد بیشترین تلاش این است که بازگشایی شود. اختیار بازگشایی نماد بانک اینده در اختیار فرابورس نیست اما تلاش می‌شود زودتر تعیین تکلیف شود. خط قرمز ما توقف نماد است. وقتی نمادی متوقف می‌شود بورس‌ها هم به دلیل عدم اخذ کارمزد متضرر می‌شوند.
وی ادامه داد:  مصوبه اخیر سازمان بورس درمورد لغو پذیرش شرکت‌ها راهگشا است، پیش از این برای لغو پذیرش باید از شرکت‌ها ارزش‌گذاری میگرفتیم که فرایندی طولانی بود، با این مصوبه الزام به ارزشگذاری برداشته شده است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل مناسبی برای تامین مالی جمعی وجود ندارد، عنوان کرد: ۱۸ سکو مجوز تامین مالی جمعی از ما اخذ کردند که مصمم تعداد آن‌ها افزایش یابد. البته برخی فعال نیستند و اگر ندارند فعال شوند باید مجوز خود را واگذار کنند. بازار ثانویه تامین مالی جمعی تا پایان شهریور راه اندازی خواهد شد.