یک عضو فعال اتاق بازرگانی ایران و برزیل گفت: کشور برزیل به عنوان عضو موثر کشورهای عضو بازار مشترک آمریکای ‌جنوبی و در مقابل ایران به عنوان یکی از بازارهای بزرگ در مجاورت آسیا، اوراسیا و خاورمیانه می‌توانند تسهیل‌گر فعالیت بین دو حوزه کشورهای عضو بازار مشترک آمریکای ‌جنوبی و اورآسیا باشند.

مهدی آزادواری با اعلام مطلب فوق افزود: شرکای اصلی تجاری ایران شامل چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی که به همراه برزیل اعضای گروه بریکس هستند، شرکای مهمی برای برزیل محسوب می‌شوند و این نشانگر ظرفیت‌های با برای گسترش سطح مناسبات ایران و برزیل  می تواند باشد.

وی به نقش و جایگاه دو کشور ایران و برزیل در منطقه خود و همچنین پتانسیل‌ها و هم‌پوشانی اقتصاد‌های دو کشور تاکید کرد و گفت: ظرفیت تجاری بین ایران و برزیل بسیار بالاتر از فروش چند قلم کالای اساسی کشاورزی بوده و می‌تواند علاوه بر حفظ و توسعه وضع کنونی به تعاملات متنوع بازرگانی با حضور شرکت‌های متوسط و کوچک دو طرف گسترش یابد.

رییس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا یادآورشد: رفع موانع از جمله فراهم شدن بستر بانکی، خط مستقیم کشتیرانی و خط مستقیم هوایی تسهیل‌گر این اهداف خواهد بود.

آزادواری با اشاره به این موضوع که می‌بایست به تدریج به سمت توازن در تجارت دوجانبه با برزیل برویم، مطرک کرد: امضای موافقتنامه هایی نظیر تجارت ترجیحی و تجارت آزاد با برزیل توسط دستگاه‌های مرتبط میتواند تقویت کننده روابط بین ایران و برزیل باشد.

به ‌گفته وی، بر اساس اطلاعات موجود، برزیل دارای یک جمعیت پیرامونی ۴۰۰ میلیونی است و ما هم چنین ظرفیتی را نیزدر خاورمیانه داریم. باید نگاه بلند مدت به همکاری‌ها داشته باشیم.

آزادواری تصریح کرد:

برزیل دارای بازار بزرگ محصولات کشاورزی و دامداری و فرآورده‌های جانبی آن است. همچنین برزیل در زمینه صنعتی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودرو با ۲۶ خودروساز و تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال است که فروش آن با احتساب خودرو و قطعات به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: برزیل در بخش معدن، با دارا بودن سنگ آهن به میزان ۳۴۰ میلیون تن، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن را دارد. معادن طلا و بوکسیت هم گستردگی دارند. همچنین این کشور در زمینه تجهیزات پزشکی هم توانسته بازار رو به رشدی را برای خود ایجاد کند.

آزادواری به عنوان عضو فعال اتاق بازرگانی ایران و برزیل تاکید کرد: بر اساس آمار موجود، در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت دو کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بالغ‌بر ۴ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۹ اوره ایران به بازار برزیل معرفی شد و در مدت کوتاهی توانستیم حجم صادرات اوره را به چند میلیون تن برسانیم. تقاضا برای اوره در بازار برزیل بسیار بالاست. در دیگر کالاهای بخش پتروشیمی مثل پلیمرها، قیر و متانول نیز تقاضای بالایی در برزیل دارند..

به اعتقاد این عضو فعال در اتاق بازرگانی ایران و برزیل، ایران میتواند دو اقدام حفظ صادرات فعلی و متنوع سازی اقلام صادراتی را برای ایجاد توازن در تراز تجاری خود با تجارت برزیل انجام دهد..

وی همچنین تاکید کرد: یکی از بسترهایی که برای توسعه روابط با برزیل لازم است، برقراری تسهیل در موضوعات مرتبط در حوزه روابط بانکی است.