نشست رونمایی از پیمایش ملی گرایش مردم ایران به نیکوکاری، با حضور محسن ولیئی، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور و به همت مرکز خیر ماندگار برگزار شد.

نشست رونمایی از پیمایش ملی گرایش مردم ایران به نیکوکاری، با حضور محسن ولیئی، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور و به همت مرکز خیر ماندگار برگزار شد.

ولیئی در این نشست اظهار کرد: دامنه کار خیر و احسان در کشور فراتر از آمارهایی است که ثبت می‌شود، به ویژه حجم مشارکت خیر مردم در امور مذهبی مثل امور مربوط به ماه محرم و ماه رمضان و یا مشارکت آن‌ها در بحران‌ها بسیار زیاد است اما از آنجایی ثبت فعالیت‌های خیر در کشور ما رایج نیست، آمار دقیقی از حجم مشارکت‌ها در دست نیست.
وی افزود: در حال حاضر در دنیا در زمینه نیکوکاری، حدوداً رتبه سی ام را در اختیار داریم که رتبه بدی نیست، اما مطلوب هم نیست، بخش قابل توجهی از رتبه فعلی ما به عدم ثبت فعالیت‌های خیر بازمی‌گردد. اقداماتی همچون پیمایش گرایش مردم ایران به نیکوکاری می‌تواند ضرورت داده و ثبت فعالیت‌های خیر را در کشور فرهنگسازی کند.

کار خیر را به معیشت محدود نکنیم

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مؤسسات خیریه و سمن‌ها فعالیت خود را به حوزه معیشت یا درمان بیماری‌ها اختصاص داده‌اند که بسیار هم قابل تحسین است اما باید توجه کنیم که کار خیر محدود به معیشت نیست. امروز لازم است خیریه‌ها و سمن‌ها بخشی از فعالیت‌های خود را به تحقیق و پژوهش در عرصه خیر اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً یک مجموعه خیریه و داوطلبانه، کار خود را به محافظت از آثار باستانی اختصاص داده است. مجموعه‌هایی نیز فعال هستند تا با کمک مردم طی چند سال آینده، چند صد میلیون نهال در کشور بکارند. همه این فعالیت‌ها شکل‌های جدید و متنوع کار خیر است که باید به آن توجه شود.

ولیئی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی از مؤسسات خیریه و سمن‌ها در کشور شکل می‌گیرد اما عضو نمی‌گیرند و شبکه‌سازی نمی‌کنند. در حالی که شبکه‌سازی، به بسط کار خیر و نیکوکاری در کشور منجر می‌شود. همچنین امکان هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری را بین خیریه‌ها و سمن‌ها فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه شبکه‌سازی خیر می‌تواند به ارتقای امید، نشاط و سرمایه اجتماعی منجر شود، گفت: گرایش جوانان به نیکوکاری یک فرصت برای آینده کشور است و باید از آن استفاده کرد، همچنانکه جوانان در گروه‌های جهادی بسیار خوب عمل کردند و درخشیدند.

اهمیت پیمایش در حوزه نیکوکاری

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با تمجید از پیمایش ملی گرایش مردم ایران به نیکوکاری بیان کرد: گرچه ممکن است صرفاً یک پیمایش نتواند گرایش واقعی مردم ایران به نیکوکاری را نشان دهد اما قطعاً این پیمایش، مفید و مؤثر است و می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار سیاستگذاران، فعالان و کنشگران عرصه خیر قرار دهد.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام علی ملانوری (مدیر مرکز خیر ماندگار)، دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی (مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و ناظر پیمایش)، دکتر یونس نوربخش (استاد دانشگاه تهران) و دکتر حسن رضایی بحرآباد (پژوهشگر جامعه‌شناسی و مدیر اجرایی پیمایش) به ایراد سخن پرداختند.

گفتنی است پیمایش ملی گرایش مردم ایران به نیکوکاری به همت اطلس خیر ایران (وابسته به مرکز خیر ماندگار) و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در زمستان سال ۱۴۰۱ به انجام رسیده است.