رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: انتشار اوراق شرکت‌های مبتنی بر فناوری باید از اوراق دولت بیشتر شود.

مجید عشقی در همایش شرکت‌های دانش بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده با انتقاد از اینکه بخش عمده ای از بازار سرمایه را شرکت‌های دارایی محور تشکیل داده اند، اظهار کرد: درحال حاضر  ۳۰ شرکت برتر بازار سرمایه دارایی محور هستند درحالی که این موضوع در دنیا برعکس است. جای شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر فناوری در لیست بازار سرمایه خالی است درحالی که ظرفیت هایی در بازار سرمایه برای پذیرش این شرکت‌ها وجود دارد.

وی درمورد انتشار اوراق تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان گفت: با تصویب قانون شرکت‌های دانش بنیان مسیر هموارتر شده است در بورس نیز به قواعد جدید نیاز است. باید مسیر انتشار اوراق در بازار سرمایه برای شرکت‌های مبتنی بر فناوری هموارتر شده تا سهم انتشار اوراق این شرکت‌ها نسبت به دولت بیشتر شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: صندوق های سرمایه‌گذاری وجود دارد اما به دلیل ماهیت خاص این صندوق‌ها چندان موفق نبوده اند درحالی که پتانسیل خوبی برای جذب سرمایه دارند بنابراین باید تغییراتی در ارکان این صندوق ها ایجاد شود.

عشقی با بیان اینکه جای فین تک‌ها در بازار سرمایه خالی است، گفت: در حوزه تغییر زیرساخت‌های بازار سرمایه باید از خدمات فین تک‌ها یشتر استفاده شود.

وی از تشکیل کارگروه دانش بنیان در سازمان بورس خبر داد و گفت: در نخستین جلسه ۱۱۶ اصلاح در خصوص فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه احصا شد.

در ادامه مراسم، محمد گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، با اشاره به شعار سال جاری اظهار کرد: به نظر من نام گذاری سال به اسم تولید دانش بنیان شبیه تغییر بیزینس مدل حکمراتی اقتصاد ایران است. این روزها اشتغال مهم‌ترین دغدغه جوانان است و کارافرینی در حوزه دیجیتال میتواند سهل‌الوصول باشد.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، گفت: ۶۵ درصد این تعداد به درامدهای عملیاتی رسیده‌اند. درحال حاضر ۴۶ درصد DDP کشورهای دنیا از اقتصاد دیجیتال است درحالی که این میزان در سال ۲۰۱۸، ۱۶ درصد بود و ویش بینی میشود در سال ۲۰۲۳ به ۵۳ درصد برسد.