پای خودرو پس از گذر از فراز و نشیب های بسیار دوباره به بورس باز شد و علاوه بر اینکه قرار است خودرو از بستر بورس کالا عرضه شود، بنا شده است تامین مالی خودروسازان از مسیر اوراق گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد عملیاتی شود.

ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا از همان ابتدا که مطرح شد با چالش های زیاد همراه بود اما در هر صورت این اتفاق با عرضه شاهین و پس از آن کارا در بورس افتاد. با این حال ترمز عرضه خودرو در بورس در سومین فرایند که طی آن  قرار بود فیدلیتی و دیگنیتی عرضه شوند کشیده شد.

این موضوع به چالشی میان بورس کالا و وزارت صمت تبدیل شد و درحالی که وزارت خانه عرضه خودرو در بورس را غیرممکن میدانست بورسی ها بر این باور بودند که این فرایند به شفاف شدن قیمت خودرو کمک خواهد کرد. 

موافقت شورا با عرضه خودرو در بورس

بر این اساس قرار بود این موضوع در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار بگیرد و آخرین اخبار از موافقت این شورا با عرضه خودرو در بورس حکایت دارد. آنطور که سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اعلام کرده است بحث عرضه خودرو در بورس کالا که طی هفته های اخیر با چالش هایی روبرو شده بود، یکبار در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفته و روز سه شنبه نیز در صحن شورا با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صمت، ریاست سازمان بورس و سایر اعضا مورد بررسی قرار گرفته و با اعلام نقطه نظراتی که وزارت صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا داشته، این طرح مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
چه نوع خودرویی در بورس عرضه خواهد شد؟به گفته وی با یک کلاس خودرویی فرآیند عرضه آغاز می‌شود و همه خودروسازان که آن کلاس را تولید می کنند اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا خواهند کرد و کلیه تولیدات خودروسازان در آن کلاس در بورس عرضه می شود و در مقابل تقاضا قرار خواهد گرفت.

به صورت کلی وزارت صمت صلاحیت هایی در مورد بحث عرضه و الزام به عرضه خودروسازان و همینطور محدودیت هایی که در سمت تقاضا اعمال خواهد شد، دارد. این محدودیت‌ها شامل گواهینامه یا پلاک فعال است که این موارد در زمان ثبت سفارش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی بورس کالا، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران همچنین اعلام کرده است که تامین مالی خودروسازان و اوراق گواهی سپرده و سلف موازی استاندارد از مواردی است که برای شرکت های خودروسازی در نظر گرفته شده که در هفته های آتی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.