ارزش سهام و اوراق قرضه در بحبوحه نگرانی در مورد تورم و سیاست افزایش نرخ فدرال رزرو که نرخ آن را ۵۰ واحد پایه افزایش داد، سقوط کرد؛ این افزایش نرخ، شدیدترین در نوع خود طی ۲۲ سال اخیر است.

شاخص اس‌اندپی ۵۰۰  برای پنجمین هفته متوالی سقوط کرد و ۱۴ درصد کمتر از بالاترین رکورد تاریخ سوم ژانویه خود است. قیمت اوراق قرضه کاهش یافت زیرا نرخ‌های خزانه‌داری ۱۰ ساله به ۳.۱۲ درصد رسید که بالاترین میزان از نوامبر ۲۰۱۸ بود.

تورم مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه مارس به سرعت سالانه ۸.۵ درصد رسید که بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ است و داده‌های آوریل در ۱۱ مه منتشر خواهد شد.

سهام اروپا در روز جمعه (۶ مه) بدترین هفته خود را در دو ماه اخیر تجربه کردند، در حالی که سهام‌های فناوری و خرده‌فروشان با چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ‌های بهره برای مهار تورم بالای دهه‌ها، فشار سنگین فروش را احساس کردند.

شاخص پاناروپایی استاکس ۶۰۰ به میزان ۱.۹ درصد، خرده‌فروشان ۲ درصد و سهام فناوری ۲.۴ درصد کاهش یافتند.

شاخص خرده‌فروشی پس از مجموعه‌ای از گزارش‌های ضعیف درآمدی که پیامدهای تورم فزاینده جنگ اوکراین و دور جدیدی از قرنطینه در چین را برجسته می‌کرد، به پایین‌ترین حد خود در دو سال اخیر رسید.

سهام آدیداس ۳.۶ درصد کاهش یافت زیرا انتظارات برای فروش در سال ۲۰۲۲ را کاهش داد و قرنطینه‌های مرتبط با کووید در چین به شرکت آلمانی پوشاک ورزشی ضربه زد.

سهام‌های فناوری نشانه‌هایی از کاهش رشد سهام در وال استریت داشتند که با افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به پایین کشیده شد.

داده‌ها نشان می‌دهد که رشد شغلی در ایالات‌متحده قوی‌تر از حد انتظار بوده و ترس از افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تشدید می‌کند.

انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا (ECB) در اواخر سال جاری نرخ بهره را افزایش دهد و برخی از تحلیلگران پس از رکوردهای اخیر تورم منطقه یورو، انتظار افزایش در اوایل جولای را دارند.

جک آلن رینولدز، اقتصاددان ارشد اروپا در کپیتال اکونومیکس هشدار داد: «ما با سرمایه گذاران موافق هستیم که بانک مرکزی اروپا احتمالا نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه در جولای افزایش خواهد داد.»

احتمالا کمبودها بر فعالیت‌ها تاثیر می‌گذارد و تورم بالاتر بیشتر به درآمدهای واقعی ضربه می‌زند. در همین حال، هشدار رکود اقتصادی از سوی بانک انگلستان بر سهام بریتانیا تاثیر گذاشت.

سهام نفت و گاز در میان معدود افزایش‌دهنده‌ها در اروپا بودند زیرا قیمت نفت خام در آستانه تحریم قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا بر نفت روسیه، بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

در میان سایر شرکت‌هایی که نتایج را گزارش می‌کنند، بزرگ‌ترین بانک هلندی (ING Groep NV)، ۴.۷ درصد سقوط کرد زیرا درآمد خالص سه ماهه از جمله افزایش ذخیره وام‌های معوق به دلیل قرار گرفتن در معرض در روسیه و اوکراین بدتر از حد انتظار داشت.

سازنده تجهیزات پزشکی دانمارکی آمبو (Ambu) پس از ارائه پیش‌بینی کاهشی برای درآمد تمام سال به دلیل مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار بیمارستانی ۱۱.۸ درصد سقوط کرد.

شرکت داروسازی اسپانیایی گریفولس با اعلام اینکه حجم پلاسمای خون جمع‌آوری شده به سطح قبل از همه‌گیری در سه ماهه اول رسیده است، ۹.۴ درصد رشد کرد.