وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حرکت به سمت تولید در کشورهای دارای ظرفیت و صادرات فناوری و قطعات به‌جای محصولات نهایی دنبال شود.

«سید رضا فاطمی‌امین» در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به راهبردهای توسعه تجارت خارجی ایران اظهارداشت: کشور باید در جایگاه و زنجیره‌های اقتصادی مناسب و مشخص قرار بگیرد و زنجیره‌ها بر اساس روابط با کشورها ترسیم شود.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، وی با بیان اینکه ارتباط کسب و کارهای ایران با دیگر کشورها یک راهبرد محسوب می‌شود، خاطرنشان‌کرد: ارتباط با کسب و کارها باید به گونه‌ای باشد که با تغییر سیاستمداران روابط اقتصادی دچار افت و خیز نشود.

فاطمی‌امین، حرکت به سمت تولید در کشورهای دارای ظرفیت و صادرات فناوری و قطعات به‌جای محصول نهایی را به عنوان راهکاری دیگر عنوان کرد و گفت: باید از کشورهای دارای ظرفیت به عنوان پایگاه تولید لوازم ایرانی استفاده شود، به عنوان نمونه خط تولید لوازم‌خانگی را با پاکستان فعال می‌کنیم تا عمق ارتباطی بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: قطعات لوازم‌خانگی را به پاکستان می‌بریم، سنگ آهن و مس پاکستان را استخراج می‌کنیم و همین کار را در افغانستان نیز انجام خواهیم داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد:‌ همچنین بخشی از سنگ آهن خواف در کشور افغانستان است، ذخایر سنگ آهن ایران نیز تا ۱۵ سال دیگر تمام می‌شود پس باید به سمت استخراج سنگ آهن در پاکستان و افغانستان برویم.

وی در ادامه درباره انتقال فناوری و قطعات به‌جای محصول نهایی به دیگر کشورها، سوریه را مثال زد و گفت: این کشور دو شاخصه مهم دارد، سابقه صنعتی خوبی دارد و در اتحادیه عرب حضور دارد.

فاطمی‌امین تاکید کرد: در سوریه ظرفیت‌های مناسبی برای تولید تراکتور و موادغذایی وجود دارد، قطعات تراکتور را با تعرفه صفر می توان به سوریه فرستاد و حتی بخشی از آن امکان صادرات به مصر، الجزایر و کشورهای عضو اتحادیه عرب را دارد.

وزیر صمت بر لزوم توجه به ترکیب تجارت خارجی کشور تاکید کرد و گفت: توازن در کالاهای صادراتی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

در این گردهمایی تعدادی از روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه به بیان مهمترین نظرات خود در حوزه تجارت خارجی ایران پرداختند.

توجه به تجهیز و امکانات زیرساختی در پایانه های مرزی، راه اندازی شهرک های صنعتی مرزی و مشترک با کشورهای همسایه، تعرفه گذاری مناسب، ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی برای سرمایه گذاری، ایجاد بانک در کشورهای دارای ظرفیتهای سرمایه گذاری، استفاده از ظرفیتهای برند حلال برای توسعه صادرات، راه اندازی نمایشگاه های دائمی محصولات ایرانی در کشورهای هدف صادراتی، توجه هر چه بیشتر به ظرفیتهای اکسپو به عنوان سومین رویداد بین المللی دنیا و به روزرسانی توافقنامه های بین المللی از مهمترین نظرات حاضران بوده است.