معاون شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه الگوی مصرف برق براساس شرایط آب و هوایی در هر منطقه متفاوت است، گفت که این رقم در تهران در ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور معادل ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در سایر ایام سال معادل ۲۰۰ کیلووات ساعت ماهانه محاسبه می شود و اگر مشترکی از این میزان بیشتر مصرف کند، جزو مشترکان پرمصرف به حساب می آید.

مسعود عزیزی – معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ، با بیان اینکه محاسبه قبوض برق بر اساس تعرفه های مصوب صورت می گیرد، اظهار کرد: در محاسبه قبوض، میزان مصرف انرژی هر مشترک در ساعات مختلف کم بار، میان بار و اوج بار محاسبه شده و طبق نوع تعرفه مصرف اشتراک واگذار شده، بهای برق مصرفی وی در ساعات مختلف محاسبه و در قبض به صورت رقم نهایی اعلام می شود.

نحوه محاسبه قبوض به صورت پلکانی چگونه است؟

وی ادامه داد: نحوه محاسبه قبوض به صورت پلکانی بدین صورت است که به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت افزایش مصرف برق، نرخ پایه محاسبه بهای برق مصرفی تغییر می یابد. این به این معنی است که هم در افزایش و هم در کاهش مصرف انرژی، مبلغ صادر شده در قبض نیز به صورت پلکانی، افزایش و یا کاهش می یابد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق تهران اظهار کرد: به منظور قدردانی از مشترکان کم مصرف و تشویق سایر مشترکان به کاهش مصارف مازاد، مشترکانی که در ماه های گرم سال یعنی از خرداد تا پایان شهریورماه کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در سایر ماه های سال کمتر از ۸۰ کیلووات ساعت ماهانه مصرف کنند، شامل تخفیف صددرصدی قبض برق خواهند شد.

۵۳ درصد تهرانی ها خوش مصرفند

عزیزی با بیان اینکه مشترکانی که در ماه های خرداد تا شهریور متوسط مصرف ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در سایر ایام سال، ۲۰۰ کیلووات ساعت ماهانه مصرف برق داشته باشند به عنوان مشترکان خوش مصرف شناخته می شوند، گفت: خوشبختانه در تهران بیش از ۵۳ درصد از مشترکان در دسته اخیر و یا در گروه مشترکانی قرار دارند که مصرف ماهانه برق توسط آنان در فصل گرما کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت است.

وی ادامه داد: مشترکانی که در ماه های خرداد تا شهریور، الگوی ۳۰۰ کیلووات ساعت ماهانه را رعایت کنند، به ازای هر میزان کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل مشمول پاداش ریالی و تخفیف در بهای قبض مصرفی خواهند شد.

کمتر از سه درصد تهرانی ها مشمول قبوض نجومی شدند

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق تهران در پاسخ به این سوال که آیا نحوه محاسبه قبوض برق در سال جاری نسبت به سال های قبل تغییر خاصی داشته است؟ گفت: امسال در نحوه محاسبه بهای برق مصرفی مشترکان پرمصرف در سراسر کشور، تغییرات جدیدی اعمال شده است، به این صورت که مشترکانی که در ماه های تیر تا شهریورماه، بیش از دو برابر الگوی مصرف (در تهران بیش از ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه) برق مصرف کرده اند، علاوه بر افزایش سالانه بهای برق مصرفی، مشمول افزایش بهای برق مصرفی در مورد مصارف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت نیز شده اند و این مساله باعث شده قبوض این دسته از مشترکان افزایش بیشتری داشته باشد.

به گفته عزیزی، این قانون در سراسر کشور در حال اجراست و صرفا شامل تعداد اندکی از مشترکان می شود که دارای مصرفی بیش از دو برابر الگوی تعیین شده هستند. براساس بررسی انجام شده در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۳ درصد از مشترکان تهرانی در این دسته قرار گرفته اند.

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای پرداخت قبوض برق برای تهرانی ها در نظر گرفته شده است، گفت: این دسته از مشترکان می توانند با مراجعه به منطقه برق مربوط به اشتراک خود، صورت حساب صادره را حداکثر طی سه قسط پرداخت کنند.