در حالی بانک مرکزی مدعی است که ۴.۶ میلیارد دلار بابت واردات کالاهای اساسی تامین ارز کرده که در این بین مشخص نیست ۱۳۰ میلیون دلار را که به نام «سایر» ثبت و بابت آن ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده کدام کالاها را در بر می‌گیرد. پیگیری‌ها برای دریافت توضیح از بانک مرکزی هم تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

اختلاف بین آمار گمرک ایران و بانک مرکزی در رابطه با جریان تامین ارز واردات هنوز شفاف نشده است. این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده از ابتدای امسال تا نیمه تیر ماه ۵.۵ میلیارد دلار بابت کالاهای اساسی تامین ارز انجام داده که ۴.۶ میلیارد دلار آن برای اقلام زیر نظر وزارت صمت و کشاورزی برای شش قلم کالای کشاورزی و اساسی شامل جو (۵۸۰ میلیون دلار)، دانه های روغنی (۸۸۳ میلیون دلار)، ذرت (۱.۲ میلیارد دلار)، روغن خام (حدود یک میلیارد دلار)، کنجاله سویا (۴۸۳ میلیون دلار) و گندم (۲۲۵ میلیون دلار) بوده است.

بانک مرکزی در کنار این شش قلم، ۱۳۰ میلیون دلار هم به عنوان «سایر» اعلام کرده است. اما مساله اینجاست که ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حاضر فقط محدود به پرداخت شش قلم ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا، گندم و روغن خام است و به همراه آن بخشی از بهداشت و درمان را هم در بر می گیرد. بر این اساس اینکه این ۱۳۰ میلیون دلار که به عنوان «سایر» اعلام شده برای کدام یک از اقلام است، وضعیت مشخصی ندارد.

حال این سوال که آیا این مبلغ بابت اقلامی که پیش از این در لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده اند پرداخت شده یا مربوط به بخش های دیگری است، بی پاسخ مانده و نمی توان احتمال اینکه این مبلغ برای بخش دارو یا واکسن پرداخت شده را مطرح کرد؛ چراکه طبق اعلام بانک مرکزی، از این ۵.۵ میلیارد دلار تامین ارز شده، بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار مربوط به حوزه بهداشت و درمان بوده است.

۱۳۰ میلیون دلار هر چند که در مقابل مجموع واردات چندین میلیارد دلاری رقم چشمگیری نیست اما در هر صورت همین میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی که فاصله آن با ارز نیمایی یا بازار آزاد حدود ۲۵ هزار تومان است، حداقل ۲۰ هزار تومان فاصله و به عبارتی رانت ایجاد می کند که مشخص کردن نه تنها این ۱۳۰ میلیون دلار بلکه وضعیت هر یک دلار آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اما بانک مرکزی عمدتا در پیگیری هایی که از آن بابت تعیین تکلیف وضعیت ارز یا ارز واردات می شود پاسخی ارائه نمی کند و در رابطه با این رقم ۱۳۰ میلیون دلار نیز پیگیری های ایسنا از این بانک تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این در حالی است که در گزارش گمرک ایران اعلام شده که از ابتدای امسال تا نیمه تیر ماه ۲۵ قلم کالا در قالب ۴.۵ میلیارد دلار ترخیص شده که فقط ۳.۲ میلیارد دلار آن مربوط به این شش قلم است و عدد ۱۳۰ میلیون دلار در آمار گمرک ایران دیده نمی شود.