طی دو روز گذشته در تهران و برخی از استان ها جداول خاموشی های احتمالی منتشر نشده که طبق گفته مسوولان صنعت برق این جدولها پس از تعطیلات منتشر خواهد شد و قطعا اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

در حالی که هنوز فصل تابستان آغاز نشده شاهد خاموشی های پراکنده در کشور هستیم، هرچند که میزان خاموشی ها در تهران کاهش یافته اما استان های مختلف این خاموشی ها را تجربه و با مشکلات آن دست و پنجه نرم می کنند، البته دو روز است که در اکثر استان ها جداول خاموشی به طور کامل منتشر نشده و این شائبه را ایجاد کرده که عمر خاموشی ها به پایان رسیده است.

اما واقعیت این است که به دلیل کاهش مصرف صنایع در ایام تعطیلات خاموشی ایجاد نخواهد شد و بعد از تعطیلات مجددا شاهد خاموشی های پراکنده در کشور هستیم. ابوذر صالحی – مدیر کل روابط عمومی و بین الملل شرکت توانیر در این رابطه به ایسنا گفت: در تعطیلات به دلیل کاهش بار صنعتی و تجاری مصرف بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات کاهش می یابد و شرایط متعادل می شود.

وی با بیان اینکه در روزهای عادی نیز تلاش این است که خاموشی اعمال نشود و جداولی که منتشر می شود نیز کمترین تحقق را داشته باشد، اظهار کرد: در روزهای تعطیل به دلیل کاهش بار از میزان مصرف کاسته می شود، به همین دلیل تقاضای ما از مشترکان صرفه جویی است چراکه با اندکی کاهش مصرف می توانیم مانع بروز خاموشی شویم، اگر همین میزان صرفه جویی صورت گیرد به طور کل در هیچ نقطه ای خاموشی رخ نخواهد داد.

به گفته صالحی انتشار جداول خاموشی کاملا بر عهده استان ها گذاشته شده و آنها بر اساس سقف مصرف تعیین شده این جداول را منتشر خواهند کرد و طبق گفته وزیر نیرو به هر دلیلی که قرار باشد خاموشی اعمال شود، قطعا باید اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد و در توانیر نیز هیات نظارت در همین راستا ایجاد شده و اگر شرکتی اطلاع رسانی نکند و یا خاموشی بدون انطباق با جداول منتشر شده اعمال شود، قطعا تذکرات لازم داده خواهد شد و قرار وزارت نیرو اطلاع رسانی کامل در این خصوص به مردم است.

وی اظهار کرد: در تعطیلات و در پی کاهش مصرف جداول خاموشی منتشر نمی شود اما با توجه به افزایش دما پس از تعطیلات و احتمال افزایش مصرف جداول خاموشی منتشر خواهد شد اما اگر مردم رعایت کنند شاهد خاموشی نخواهیم بود.