اتاق بازرگانی ایران به تفکیک استانی، وضعیت کسب و کار در نقاط مختلف کشور در زمستان سال گذشته را بررسی کرده است.

عدد شاخص کسب و کار در طیفی میان یک تا ۱۰ اعلام می‌شود و هرچه این عدد به سمت یک حرکت کند به معنی بهبود شرایط و هرچه به سمت ۱۰ حرکت کند به معنی دشوار شدن مسیر حرکت سرمایه گذاران خواهد بود.

اقتصاد ایران از نظر محیط کسب و کار در سال‌های گذشته شرایط قابل دفاعی نداشته و در میان کشورهای جهان همواره رتبه‌ای سه رقمی داشته است، با این وجود بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که شرایط در زمستان سال گذشته نسبت به پاییز همان سال قدری بهتر شده است.

در شرایطی که شاخص کسب و کار در پاییز ۱۳۹۹ به ۵.۹۳ رسیده بود، این عدد در زمستان همان سال به ۵.۸۰ رسیده که نشان دهنده بهبود شرایط هرچند به شکلی محدود بوده است.

در زمستان ۱۳۹۹، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه

۱- غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

۲- بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار

۳- دشواری تأمین مالی از بانک‌ها

را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

در کنار بررسی آمارهای کشوری، اتاق بازرگانی وضعیت کسب و کار را به تفکیک استان‌های کشور نیز اعلام کرده است. بر این اساس سه استان سمنان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب بهترین محیط کسب و کار را برای سرمایه گذاران خود به وجود آورده‌اند و سه استان کردستان، کرمان و چهار محال و بختیاری نیز بدترین شرایط را دارند.

وضعیت کسب و کار در تهران نیز در زمستان ۱۳۹۹ به ۶.۱۲ رسیده و هرچند نسبت به پاییز بهبودی نسبی را نشان می‌دهد اما همچنان از میانگین کشوری بالاتر بوده است.