معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در صورت برداشته شدن موانع و تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف بندری از صادرات، واردات، ترانزیت، ترانشیپ و در حوزه لجستیکی و زیرساختی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی وجود دارد.

فرهاد منتصر کوهساری درباره اینکه ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر کشور در صورت برداشته شده تحریم‌ها، اظهارکرد: اگر تحریم‌ها و موانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور برداشته شود، ظرفیت‌های بسیاری در بنادر شمالی و جنوبی کشور وجود دارد تا بتوان سرمایه‌های عظیمی را برای رونق و توسعه بیشتر بنادر جذب کرد.

وی افزود: در حوزه‌ ظرفیت صادراتی و وارداتی بنادر کشور می‌توان گفت ظرفیت‌های خالی بسیاری وجود دارد که با سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان آن را پر کرد و به عنوان مثال بندر شهید رجایی ۵.۷ میلیون TEU و در بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن ظرفیت وجود دارد. در حالی که در این زمینه به ترتیب سه میلیون TEU و حدود شش میلیون تن از آن‌ها فعال است و شرکت‌های خارجی می‌توانند با استفاده از جوینت با یک شرکت ایرانی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند تا این ظرفیت‌های خالی پر شود.

کوهساری ادامه داد: در حوزه دیگر مانند ترانزیت و به خصوص ترانشیپ کالا از بندری به بندر دیگر می‌توان سرمایه‌گذاری زیادی در بنادر به ویژه در بندر شهید رجایی انجام داد تا این بندر تبدیل به مرکز ترانشیپ خلیج‌فارس و منطقه تبدیل شود و با اراده تخفیفات بندری می‌توان کالاها را برای توزیع و ارسال به سایر بنادر دنیا از بندر شهید رجایی تراشیپ کرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سایر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر کشور، اعلام کرد: از نظر ارزی محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در بنادر وجود ندارد و می‌توان در حوزه‌های دیگری از جمله لجستیک، زیرساخت‌ها و رو ساخت‌های مختلف بندری سرمایه‌گذاری کرد و از سوی دیگر در بندر شهید رجایی در حال توسعه فاز بعدی آن هستیم که زمین ۲۴۰۰ هکتار وسیعی برای آن اختصاص داده شده است و اگر سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی برای آن انجام شود که البته تا کنون نیز استقبال خوبی از آن شده‌ است، ظرفیت بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.