وزیر نیرو جزییات افزایش تعرفه آب و برق را تشریح کرد و گفت: تعرفه آب و برق برای مشترکانی که الگو را رعایت می کنند، هفت درصد و برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند ۱۶ درصد افزایش یافته است.

رضا اردکانیان امروز در حاشیه افتتاح طرح‌های پویش هر هفته #الف ب-ایران، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر جزییات افزایش تعرفه آب و برق، اظهار کرد: مصوبه هیات وزیران مربوط به امسال نیست و از سال ۱۳۹۷ وجود دارد و به جای اینکه هر سال ارقام متعددی مطرح شود، دولت عدد واحدی را تصویب کرد که بر اساس آن تعرفه آب و برق از اول اردیبهشت فارغ از اینکه میزان تورم چقدر است، برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند معادل هفت درصد افزایش یابد.

وی افزود: در همان مصوبه ذکر شده بود افرادی که میزان مصرف آن ها بیش از الگو تعریف شده است، مشمول ۱۶ درصد افزایش تعرفه خواهند شد و برنامه دیگری در این رابطه وجود ندارد.

تدوین برنامه‌ای گشایشی برای فعالان استخراج رمز ارز

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو امسال برنامه‌ای برای استخراج کنندگان رمز ارزها تدوین کرده که گشایش خوبی در کار این بخش خواهد بود، گفت: استخراج‌کنندگان رمز ارزها با بهره‌مندی از این طرح می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی از تامین برق به فعالیت خود ادامه دهند. جزییات این برنامه به‌زودی از سوی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و برقی که تولید می‌کنند، با شرایطی به استخراج کنندگان ارز مجازی اختصاص خواهد یافت، تصریح کرد: در هفته جاری دستورالعمل جدیدی درباره ایجاد گشایش برای استفاده از انرژی در تولید رمز ارزها ابلاغ کردیم، این یک کار دو منظوره است تا هم استفاده‌کنندگان مجاز برای استخراج رمز ارزها بتوانند بهره بگیرند و هم رونقی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شود.

وی با بیان اینکه مصرف غیرمجاز آب و برق هم به حکم قانون کاری خلاف و جرم بوده و هم یک کار غیراخلاقی محسوب می‌شود و ما با ابزار و اختیارات قانونی بدون چشم پوشی با متخلفان برخورد خواهیم کرد، ادامه‌ داد: البته از آن طرف هم شرایط و تسهیلات را فراهم می‌کنیم و از این حیث دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد.

وزیر نیرو ادامه داد: مردم بدانند استفاده غیرمجاز از انرژی برای تولید رمزارزها هیچ تفاوتی با دست در جیب دیگران کردن ندارد، وقتی راه استفاده قانونی و مجاز باز گذاشته شده مثل منزلی است که در ورودی دارد اما به‌جای ورود از در بخواهید از دیوار وارد شوید. مردم این مساله را جدی تلقی کنند، زیرا اگر با آن برخورد نشود اثر جدی بر عرضه انرژی گذاشته و همه آسیب خواهند دید.

به گفته وی ما به عنوان دولت گشایش در این زمینه ایجاد کردیم و ضوابط، مقررات و تسهیلات امسال به نحو مناسبی از ابتدای سال فراهم است و از طرفی، با جدیت با استفاده غیر مجاز چه در محیط آموزشی و چه جای دیگر برخورد می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع تغییر دولت و چالش‌های صنعت آب و برق طی امسال، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ در دستگاه‌های خدماتی مثل وزارت نیرو به این ترتیب است که اهمیت امسال مثل سال‌های قبل خواهد بود، البته به این نکته مهم توجه داریم که امسال به دلیل انتخابات و ضرورت حضور حداکثری مردم و طبیعتاً توجهی که ممکن است دیگران از بیرون به کشور به جهت خدشه وارد کردن به این ضرورت (حضور حداکثری) داشته باشند، باید در جهت خدمت‌رسانی و فراهم بودن شرایطی که رضایت خاطر مناسبی را فراهم کند، تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط تولید برق شرایط خوبی است، اضافه کرد: واحدهایی را که باید در مدار باشند، مطابق برنامه قرار دادیم، واحدهایی که تحت تعمیرات‌ سالیانه هستند، ان‌شاءالله قبل از فصل گرم به مدار خواهند آمد، واحدهای جدیدی که باید افتتاح شوند افتتاح خواهند شد و توافقاتی که باید برای رعایت ملاحظات مربوط به ساعات اوج بار با مصرف کنندگان بزرگ صورت گیرد هم انجام خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: مهم‌تر از این‌ موضوعات خود مردم هستند که در استفاده از دستگاه‌های سرمایشی به‌ویژه در مناطق گرمسیری کشور، ان‌شاءالله رعایت بیش از پیش خواهند داشت، چرا که ما هنوز گرفتار بیماری کووید ۱۹ هستیم و می‌بایست با اطمینان خیلی بیشتری عرضه برق را به همه مراکز درمانی، خدماتی و مسکونی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش آب شرایط کمی متفاوت است، در سال‌آبی جاری به نسبت سال قبل و به نسبت متوسط بلندمدت با کاهش بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بارش‌ها مواجه هستیم، باید ضمن حفظ اولویت مصارف شرب، بهداشت و طبیعتاً بخش بزرگ و مهم مصرف‌کنندگان آب شیرین یعنی بخش کشاورزی، توجه کافی و لازم را نسبت به شرایط داشته باشیم.

برنامه‌ریزی مناسب برای تامین آب شرب طی امسال را در دستور کار داریم

اردکانیان با بیان اینکه همکاران ما با جدیت برنامه‌ریزی تامین آب شرب را طی امسال در دستور کار دارند، یادآور شد: دولت توجه و حمایت خوبی در این زمینه داشته و در بودجه ۱۴۰۰ احکام بسیار خوبی را در اختیار وزارت نیرو قرار داده که امیدواریم نتیجه اجرای این احکام رونق و شکوفایی مناسب‌تری در عرضه آب و برق باشد؛ مخصوصا در بخش آب شرب به‌ویژه در مناطق روستایی گشایش‌های بسیار خوبی هم در لایحه بودجه دولت هم در تصمیمات نهایی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود که در مجموع شرایط بسیار خوبی برای صنعت آب و برق از حیث بودجه ۱۴۰۰ فراهم است.

وی با اشاره به سیاست وزارت نیرو در قبال آب شیرین‌کن‌ها نیز یادآور شد: ما از ساخت آب شیرین‌کن توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مناطقی که کشور نیاز دارد، قطعاً حمایت می‌کنیم. همین امسال در بودجه رقم مناسب‌تری نسبت به سال گذشته برای خرید تضمینی آب شیرین پیش‌بینی شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: اتفاق بزرگی که در این دولت رخ داده این است که هم‌اکنون استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های گرمسیری و در معرض خشکسالی، حدود ۵۰ درصد آب خود را از آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌کند که نقطه امیدبخشی است. در استان بوشهر نیز طرح‌های بزرگی در این زمینه در دست اجراست.

وی با اشاره به آغاز پروژه جدید سدسازی در کشور افغانستان ادامه داد: اینکه کشورها برای سدسازی اقدام کنند اتفاق غیر معمولی نیست، مخصوصاً در زمانی که بحث خشکسالی‌ها و ترسالی‌های متوالی مطرح می‌شود. طبیعتا یکی از راه‌های مقابله با خشکسالی، سدهایی است که از طریق آن در مواقع ترسالی بتوان آب شیرین را ذخیره و در مواقع خشکسالی استفاده کرد.
اردکانیان خاطرنشان کرد: ما با همسایگان خود بر نحوه استفاده از منابع آب مشترک در رودخانه‌های مرزی معاهداتی داریم آن معاهدات به صورت دقیق اجرا می‌شود و همه بر اجرای این معاهدات متعهد هستند.

وزیر نیرو در پایان تاکید کرد: بحث‌های زیست محیطی به‌ویژه در مناطق مرزی حائز اهمیت بوده که در دستور کار مذاکرات مشترک بین ایران و افغانستان نیز است و وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و افغانستان به‌زودی اجلاس کمیسیون مشترک را در کابل برگزار خواهد کرد و این مسائل هم در کنار بقیه مواردی که به توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور منجر خواهد شد مورد بحث واقع می‌شود.

برنامه‌های سال ۱۴۰۰ پویش #هرهفتهالفب_ایران تا پایان فروردین ماه ابلاغ می‌شود

وزیر نیرو همچنین در این مراسم گفت: برنامه سال ۱۴۰۰ پویش #هرهفتهالفب_ایران حداکثر تا پایان فروردین ماه ابلاغ خواهد شد و به طور خاص طرح‌های معینی در بخش‌های مختلف تامین و توزیع آب و برق و جمع آوری و تصفیه فاضلاب تا پایان فعالیت دولت دوازدهم و تا پایان سال به صورت هفتگی به مدار بهره‌برداری خواهند آمد.

وی اظهار کرد: ایستگاه و هفته نخست پویش در بخش توزیع صنعت برق است و مراسم رسمی افتتاح طرح‌های متعددی در سراسر کشور برگزار شده که در طول نیمه دوم سال ۱۳۹۸ طرح‌ها به مرور به مدار بهره‌برداری آمدند؛ ۸۰۰۰ کیلومتر تبدیل سیم‌های مسی به کابل‌های خودنگهدار، حدود ۹۰۰۰ کیلومتر مدارهای انتقال و توزیع برق که به تازگی احداث شده، حدود ۱۱ هزار دستگاه ترانسفورماتور توزیع و برق‌رسانی به ۶۰۰ هزار مشترک جدید در کنار انبوهی از طرح‌های ساز و کاری که مجموعه این‌ طرح‌ها سرمایه‌گذاری افزون بر ۲۶۱۳ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تقدیر از تمام همکاران صنعت آب و برق افزود: انبوهی از دستگاه‌های اجرایی و ستادی در داخل سازمان دولت و خارج از آن، در عرصه رسانه‌ها، بیرون از قوه مجریه و دیگر قوا در مجموعه‌های مردم‌نهاد و خود مردم پشتیبانی کرده و می‌کنند و با حمایت‌ها و انگیزه‌هایی که از طریق آنها تدارک می‌شود این توفیق را پیدا می‌کنیم که به وظایف خود عمل کرده، از این بابت از طرف تمام همکاران از این مجموعه وسیع که بویژه در دوران جنگ اقتصادی، ما را مدد دادند تا به طور نسبی شرمنده مردم نباشیم سپاسگزاری می‌کنم.

اردکانیان گفت: امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است. نامگذاری سال یک موضوع اتفاقی نیست و چه بسا در مجال‌های متعددی در طول سال، فکر و تدارک می‌شود که نامگذاری سال بعد چه باشد و این عنوان یک کپسولی است که باید و به درستی در عرصه‌های مختلف بازگشایی شده و مناسب با عرصه فعالیت، این نامگذاری وسیله‌ای برای پیشبرد کارها قرار گیرد؛ در نهایت با سرافرازی نقش و سهم هر سازمان، ‌ مجموعه و فرد در تحقق این عنوان که شعاری ملی است در پایان سال مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه “تولید”، علاوه بر مفهوم فیزیکی و مادی می‌تواند به عرصه تولید فکر هم تسری پیدا کند، گفت:‌ وظیفه داریم آحاد و مجموعه‌هایی از ما که در صنعت آب و برق نقش و مسئولیت تولید فکر دارند هم به فعالیت خود بیافزایند. پشتیبانی از تولید فکر و رفع موانع بر سر راه آن هم می‌تواند در ذیل شعار سال دسته‌بندی شود.

وزیر نیرو افزود: برای تولید، توسعه و رشد حتما باید سقف را خیلی بالاتر از آنچه که هستیم ببینیم، این به معنای دور شدن از وظیفه شرعی، اخلاقی و قانونی انگیزه دادن نیست، باید شاخص‌ها را با شاخص‌های جهانی تطبیق داده و سعی کنیم الگو بگیریم، علاوه بر آنکه همیشه باید مرزهای اخلاقی را هم رعایت کرد.

اردکانیان با بیان این که اخلاق حرفه‌ای اصلی‌ترین ستون خیمه توسعه‌یافتگی است، گفت: این بدان معنا نیست که مدام با پرخاشگری، ‌انتقادهای بیجا و غیرسازنده انگیزه‌ها را کاهش داده و امیدها را کم کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون بخش برق ما به حدی از توسعه‌یافتگی نسبی رسیده که می‌تواند جلودار یک نهضت اصلاح ادبیات سیستم اجرایی کشور شود، اظهار کرد:‌ ما یک دستگاه ارائه دهنده خدمات زیربنایی هستیم و آب و برق نقش زیربنایی را دارد.