شاید یکی از مهمترین دردسرهای کرونا طی یک سالی که از شیوعش در کشور گذشت برای دانش آموزان بوده است.

خراسان شمالی یکی از استان های مرزی کشور است که مردم آن از لحاظ وضعیت اقتصادی خیلی در سطح و جایگاه خوبی قرار ندارند.

همیشه یکی از مهمترین دغدغه هایی که طی امسال برای دانش آموزان وجود داشت بحث بازماندگی از تحصیل بود چراکه بودند دانش آموزانی که دسترسی به گوشی تلفن همراه و یا تبلت نداشتند و همین امر موجب می شد تا آن ها نتوانند وارد شبکه شاد شوند و از این امکان استفاده کنند.

اما در این میان خیران دغدغه مند که همیشه هوشیار هستند و در بزنگاه ها به کمک می آیند دوباره با خلاقیت یک دهیار روستایی پای کار آمدند و دل دانش آموزان چندین روستای شهرستان اسفراین را با دادن امکان اینکه وارد شبکه شاد شوند، شاد کردند.

م

هاجر قادری دهیار روستای بزنج در شهرستان اسفراین در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با اینکه چگونه توانست کمک خیران را به سوی روستای خود جذب کند، گفت: در واقع روستای بزنج یکی از روستای برگزیده دوستدار کتاب در کشور معرفی شد که در همین ارتباط با روزنامه ایران نیز مصاحبه ای داشتم.

وی افزود: انجام این مصاحبه موجب شد تا تعدادی از خیران مصاحبه را مطالعه و از مطالب درج شده ابراز رضایت کنند و در همین راستا تماس تلفنی برقرار کردند که خیران تهرانی وجود دارند که می خواهند برای کمک به دانش آموزان به تمام کشور تعدادی دستگاه تبلت ارسال کنند و از من درخواست داشتند که تعداد دانش آموزان نیازمند در روستا را برای ارسال این دستگاه اعلام کنم.

قادری ادامه داد: من هم بعد از آن بررسی کردم تا تعداد دانش آموزان بی بضاعت، دانش آموزان زرنگی که در خانواده آن ها تعداد دانش آموزان زیاد بود و یک گوشی کفاف بچه های یک خانواده را نمی داد، را به آن ها اعلام کنم.

وی اظهارکرد: روستای بزنج به همراه روستای مجارو آن یعنی روستای برج حدود ۱۷۰ دانش آموز داشت که از این تعداد ۷۰ دانش آموز که البته متعلق به تعدادی از روستاهای محروم دیگر و شهر اسفراین نیز بودند را به خیران معرفی کردم.

به گفته دهیار روستای بزنج، در روستای بزنج و برج و ۱۷ دانش آموز به تبلت و یا گوشی نیاز داشتند.

وی تصریح کرد: با کمک خیران موفق شدم ۳۶ دستگاه تبلت دست دوم و ۳۶ دستگاه تبلت نو را با کمک خیران جذب کرده و در میان دانش آموزان نیازمند توزیع کنیم.

ن

۲۰درصد دانش آموز خراسان شمالی محروم از شبکه شاد

صدقی رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی دانش آموزان به منظور عدم حضور در کلاس برای جلوگیری از ابتلا به کرونا وجود نداشت.

وی افزود: اما با پیگیری های انجام شده تا پایان سال گذشته ۹۰۰ محتوای الکترونیکی تولید و بر روی سرور قرار گرفت.

صدقی با اشاره به اینکه در گذشته نگرانی هایی در ارتباط با عدالت آموزشی وجود داشت، ادامه داد: در واقع در برخی از نقاط این استان کلاس های چند پایه ای وجود داشت که در این کلاس ها یک معلم برای چندین پایه تدریس می کرد.

 وی اظهارکرد: اما از ۲۲ فروردین امسال برنامه سامانه شاد نیز رونمایی شد و از این طریق دانش آموزانی که در کلاس های چند پایه درس می خواندند حالا می توانند از چندین معلم برخوردار باشند.

این مقام مسئول بیان کرد: در ابتدای سال ۳۸ هزار دانش آموز خراسان شمالی به علت نبود زیرساخت های لازم همچون اینترنت و یا تبلت نمی توانستند از شاد استفاده کنند اما هم اکنون ۱۴۱ هزار دانش آموز استان از شبکه شاد استفاده می کنند و هنوز ۲۰ درصد از دانش آموزان استان از آن محروم هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۱ هزار دانش آموز آنلاین هستند و ۱۴۱ هزار دانش آموز دیگر در شبکه فعالیت دارند.

صدقی تعداد تبلت های توزیع شده در میان دانش آموزان را نیز ۹۶۶ دستگاه اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا مدارس استان به اینترنت و اینترانت نیز مجهز شدند، توضیح داد: برمبنای برنامه ششم توسعه قرار بود تا مدارس موجود در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت از اینترنت و اینترانت برخوردار شوند که بر این مبنا ۱۲۰۰ مدرسه در استان از آن برخوردار می شد ولی هم اکنون ۹۵ درصد مدارس استان یعنی ۱۵۲۰ مدرسه از اینترنت و اینترانت برخوردار شده است.

وی تاکید کرد: کمتر از ۲۰۰ مدرسه در استان وجود دارد که از اینترنت برخوردار نشده است.

ن

شناسایی۲۱۴۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان شمالی

مهدی مودی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در مراسم افتتاحیه طرح آبا که هفته گذشته صورت گرفت، گفت: یک هزار و ۴۱۰ نفر از دانش‌آموزان در طرح آبا (آشتی با آموزش) ثبت‌نام شده‌اند.

وی اظهارکرد: تاکنون دو هزار و ۱۴۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در سه شهرستان استان شناسایی شده است و هزار و ۴۱۰ نفر از دانش‌آموزان در طرح آبا (آشتی با آموزش) ثبت‌نام موقت شده‌اند.

وی ادامه داد: در طرح آبا، دانش آموزان زیر ۱۸ سال دوره متوسطه اول و دوم در شهرستان های بجنورد، شیروان و راز و جرگلان که به هر علت، تحصیل را ترک کرده و یا از حضور در کلاس های درس بازمانده اند با کمک خیران از خدمات آموزش بهره مند می‌شوند. 

مودی خاطر نشان کرد: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی بیش از ۹۸ درصد  دوره متوسطه اول ۹۱ و دوره دوم متوسطه ۷۲ درصد است.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: ۹۶۷ مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز ۱۹۵ مدرسه زیر ۱۰ دانش آموز ۹۶ مدرسه زیر پنج دانش اموز و ۳ مدرسه یک نفره در استان وجود دارد.

وی اظهارکرد: در این طرح دانش آموزان در روستاها و یا سایر مناطق از راه دور آموزش می بینند، امکانات مورد نیاز در این طرح یک اتاق و تجهیزات مثل تلویزیون، لپ تاپ و یا تبلت است که خیر، تامین این تجهیزات را تعهد کرده است.

وی افزود: در این طرح دانش آموزان به صورت انفرادی و یا گروهی، می توانند با تشکیل کلاس از خدمات آموزشی بهره مند شوند.