ظرف روزهای گذشته خبرهایی از برگزاری جلساتی بر سر تصمیم‌گیری در مورد متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان منتشر شد؛ از جمله جلسه‌ای میان رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی. پیگیری‌های ایلنا، نشان می‌دهد که این جلسه هیچ خروجیِ مشخصی نداشته است و معلوم نیست که تکلیف اختصاص ۹۲ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان چه می‌شود!

مونا رمضانپور/ در همان روز که بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه جمع شده بودند و وعده‌های نوبخت را می‌شنیدند، عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از دوگانگی رئیس سازمان در حرف و عمل سخن گفته بودند و نسبت به عملی نشدن وعده‌های نوبخت هشدار دادند اما خوش‌بینی سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه و سکوت مجلس نشان می‌داد که این وعده هم عملی نمی‌شود.

این در حالی‌ست که سازمان تامین اجتماعی برای اجرای متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۰، به ۷ هزار میلیارد تومان منابع بیشتر نسبت به سال جاری نیاز دارد و دیگر نمی‌تواند با رقمی پایین‌تر از ۲۱ هزار میلیارد تومان متناسب‌سازی حداقلی را اجرا کند.

تا پیش از تعیین ۶۰ هزار میلیارد تومان به این منظور، سازمان تامین اجتماعی ارزیابی کرده بود که اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل مطالبات خود از دولت در قالب سهام دریافت کند، می‌تواند ۲۵ درصد از آن را صرف متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۰ کند و باقی آن را برای سال آینده کنار بگذارد. حال کاهش منابع به معنای آب رفتن منابع متناسب‌سازی است.

با وجود اینکه در ۲ سال گذشته که سازمان تامین اجتماعی ۴۰ هزارمیلیارد تومان از محل مطالبات خود از دولت در قالب پول نقد و سهام دریافت کرده بود، تنها ۱۴ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی و ۳ هزار میلیارد تومان برای افزایش مزایای جانبی مستمری‌بگیران در سال ۹۹ اختصاص داد؛ نتیجه آن همین متناسب‌سازی حداقلی است که مورد اعتراض تمامی اقشار بازنشستگان تامین اجتماعی قرار گرفته است.

نتیجه اینکه بازنشستگان از عملکرد، دولت، مجلس و سازمان تامین اجتماعی ناامید شده‌اند و می‌گویند که این سه نمی‌توانند حکمرانی درستی در حوزه بازنشستگی اعمال کنند؛ در حالی که دولت و مجلس سایر چاله‌های بودجه را پرمی‌کنند تا ذی‌نفعان بودجه‌خوار از امتیازهایی که برایشان در نظر گرفته‌اند، محروم نشوند.

همسان سازی وجود ندارد

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهارداشت: همسان سازی حقوق مستمری بگیران خودش به نوعی ضد نقیض است یعنی حقوق پایین ها حقوقشان بیشتر افزایش پیدا می کند یا اینکه همه حقوق بگیران به صورت یکسان افزایش حقوق را دارند. همسان سازی معنی ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر بحث بی عدالتی است افرادی که حقوق بالا دریافت می کنند نباید حقوق هایشان افزایش پیدا کند یا اینکه نسبت به کسانی که حقوق های کمتر دریافت می کنند بیشتر حقوق در صورتی که مستمری بگیران قربانی اصلی این صحبت ها هستند.

مستمری بگیران قربانی صحبت های مسوولین

این کارشناس اقتصادی در باره صحبت های ضد ونقیض رییس سازمان برنامه بودجه درخصوص همسان سازی اظهارداشت: صحبت های دوگانه رییس سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد که تناسب سازی صورت نخواهد گرفت متناسب سازی با حقوق درصد ها افزایش یا کاهش پیدا کند تا مستمری بگیران سفره هایشان کوچک تر از این نشود.

وی در ادامه افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی در این صورت بخشنامه ای صادر نمی کند از بی عدلتی نیست چرا که این سازمان هزینه ها را در نظر می گیرد چرا که دولت درحال حاضر به این سازمان بدهکار است پس بنابراین عملی نکردن همسان سازی از سوی تامین اجتماعی امری طبیعی می تواند باشد.

نمایندگان کمک مستمری بگیران کنند

آلبرت بغزیان در پایان راهکار را از نمایندگان جویا شد و بیان کرد: بازنشستگان جز اینکه از نماینده های خود بخواهند که از حق و حقوقشان دفاع کند کار دیگری نمی توانند انجام دهند در نهایت مانند بسیاری از بازنشستگان که خودسوزی کردند قصد خودکشی داشته باشند وگرنه کاری از دست بازنشتگان برنخواهد آمد.