وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت زندگی ما متاثر از یادگیری است، خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی گفت: امروز شما با انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس دانش‌آموزی در معرض یادگیری بسیار بزرگ قرار گرفتید و فرصت طلایی برای توسعه یادگیری شما ایجاد شده است.

محسن حاجی میرزایی در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه تلاش می‌کنم هر دوماه یکبار نشستی را با هیئت رئیسه مجلس دانش‌آموزی داشته باشم اظهار کرد: از مدیران استان‌ها نیز درخواست می‌کنم جلسات منظمی با نمایندگان مجلس دانش‌آموزی داشته باشند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی گفت: شما بار سنگینی را بردوش گرفته‌اید و نقش مهمی برعهده دارید. نقش نمایندگی دانش‌آموزی از جمله نقش‌های چندلایه، عمیق و پربار است. شما مورد اعتماد جمعیت دانش‌آموزی هستید. مسئولیت نمایندگی از یک سو باید پیوند شما را با جمعیت دانش‌آموزان به نحو موثری برقرار کند به گونه‌ای که بتوانید افکار و اندیشه‌های آنها را هدایت کنید و توانایی داشته باشید با مسئولان آموزش و پرورش در سطوح مختلف به خوبی ارتباط برقرار کنید و مسائل را انعکاس دهید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: عرصه حیات، عرصه یادگیری است و همانطور که جسم ما نیازمند تغذیه و مراقبت است باید روح خودمان را نیز تغذیه کنیم. یادگیری تغذیه روح است و پرورش جان را برعهده دارد. یادگیری فراگیرترین رفتاری است که در زندگی انسان‌ها جریان دارد و ما دائما در حال یادگیری هستیم.

وی با بیان اینکه کیفیت زندگی ما متاثر از یادگیری است گفت: بیماری‌هایی متوجه عرصه یادگیری است و اگر به درستی اتفاق نیفتد آثار و تبعات ویرانگرتر و عمیقتری دارد. امروز شما با انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس دانش‌آموزی در معرض یک یادگیری بسیار بزرگ قرار گرفتید و فرصت طلایی برای توسعه یادگیری شما ایجاد شده است.

وی افزود: نمایندگی فرصت افزایش قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و توسعه و درک اجتماعی و توانایی کسب تعامل با دیگران و چگونگی پیگیری اهداف، فرصتی برای تمرین دموکراسی، مدارا، پذیرش دیگران، تمرین گفت‌وگوی سازنده، نقد و نقدپذیری، کارگروهی و مشارکت در امور ، مسئولیت‌پذیری در امور اجتماعی، صنفی و محیط زیستی، حساسیت نسبت به محیط پیرامون، پرسشگری و مطالبه‌گری عقلانی و پیگیری هوشمندانه مطالبات و کسب مهارت شنیدن است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمرین و کسب مهارت همزیستی با دیگران در قالب نمایندگی در مجلس دانش‌آموزی امکان پذیر است گفت: بایدبیاموزیم چگونه با یکدیگر گفت وگو کنیم. برای ما نهاد مجلس دانش‌آموزی تنها مجلسی نیست که از نظرات نمایندگان بهره مند شویم، هرچند که به شنیدن آنها نیازمند هستیم اما ما مجلس دانش‌آموزی را یک موقعیت یادگیری تربیتی می‌دانیم و به مجلس دانش آموزی به عنوان موقعیت کم نظیر برای یادگیری نگاه می‌کنیم. مجلس میدان عمل است و باید درک روشنی از فردا وجود داشته باشد تا بتوانیم ورود بهتری به آن داشته باشیم.

وی افزود: سندتحول بنیادین میثاق مشترک ماست و لازم است هرچه قدر می‌توانید در شناخت و تبیین ساحت‌های شش گانه تربیتی سندتحول تلاش کنید. دانش‌آموزی می‌تواند از حقوق خودش دفاع کند و عنصری موثر در جامعه‌اش باشد که در تمام ساحت‌های ترییتی رشد کرده باشد. دانش آموز تک ساحتی به کار ما نمی‌آید.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش جوانان برای ساختن آینده این سرزمین در فرمایشات رهبری گفت: بیانیه گام دوم نیز یکی دیگر از میثاق های مشترک ماست. امسال سیاست “هر دانش آموز یک مهارت” را مدنظر داشتیم. کیفیت جامعه به کیفیت مناسبات اجتماعی بستگی دارد و فرهنگ، هویت، شکل گیری شخصیت ما و انسجام ملی ما در گروی کسب مهارت‌های اجتماعی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز شبکه مجلس دانش‌آموزی شبکه‌ای به وسعت چندهزار نماینده دانش‌آموزی است که باید عرصه نقش آفرینی را برای آنها مهیا کنیم.