جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا از زمان کورس رقابتی با دونالد ترامپ فقط به این جمله بسنده کرده است که امریکا به برجام برمی‌گردد. او از آن زمان تاکنون، جزییات دیگری از تصمیمش برای رفتار با ایران افشا نکرده است.

در مراسم تحلیف هم بایدن بیشتر به امور داخلی امریکا صحبت کرد و به طور مشخص اسمی از ایران نبرد. در مقابل تعدادی از افراد منتخب او برای کابینه‌اش به صورت خلاصه به موضوع ایران هم گریزی زده‌اند.

جن ساکی، سخنگوی جدید کاخ سفید در نخستین کنفرانس مطبوعاتی گفته است که دولت بایدن قصد دارد درباره موضوع هسته‌ای ایران و برجام با متحدان خارجی خود گفتگو کند.نظرات گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت خزانه‌داری صراحت بیشتری داشت.

جنت یلن، در پرسش و پاسخ سنای این کشور در روند تایید صلاحیتش گفته است که دولت بایدن-هریس(معاون رئیس جمهور آمریکا) متعهد به اطمینان یافتن از این است که ایران اقدامات مناسبی در راستای از سرگیری پایبندی اش انجام دهد. ایران تنها در صورتی از لغو تحریم‌ها تحت برجام بهره‌مند خواهد شد که به محدودیت‌های هسته‌ای پایبند باشد.

یلن با ذکر ادعاهایی علیه ایران گفت: من باور دارم که باید محدودیت های سختی را بر ایران با هدف پایان تنش در منطقه به کار ببریم.

در عین حال برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که بایدن قصد دارد رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه دولت در امور ایران منصوب کند. مالی از مقام‌های دولت سابق آمریکاست که در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش داشته است و گفته می‌شود که او چهره‌ای منعطف با ایران به شمار می‌آید.

فشارها علیه ایران سخت تر نشود کمتر نخواهد شد

عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی نژاد درخصوص اینکه با روی کارآمدن بایدن امیدی بر بازگشت به برجام هست یا خیر به خبرنگار ما گفت:اگر شما به اظهارات وندی شرمن فرد معاون وزارت امور خارجه آمریکا و کامِلا هریس معاون اول دولت آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت که جای پمپئو روی کار آمده است مواضع متفاوتی با دولت ترامپ ندارد و شاید فشارهای اقتصادی را علیه ایران نیز سخت تر کنند،همانطور که وندی شرمن فرد بارها اعلام کرده مواضع آمریکا بر مسئله موشکی ایرانو حضور در منطقه است که این شرط و شروط ها نشان می دهد که تفاوتی بر دولت ها ندارد.

وی درادامه درباره موضع ایران درخصوص دولت جدید آمریکا بیان کرد: از طرفی هم موضع ایران بر بحث برجام نیست همانطور که ظریف وزیر امور خارجه و مجلس تاکید کرده اند بحث برداشته شدن تحریم ها است نه بازگشت آمریکا به برجام.

دولت ترامپ فرصت طلایی ایران برای پایان دشمنی ایران و آمریکا

مشاور پیشین محمود احمدی نژاد درخصوص اینکه زمان دولت ترامپ ایران می توانست از بن بست تحریم ها خارج شود گفت: بن بستی که در زمان ترامپ گرفتار شده بودیم تا انتخابات ۱۴۰۰ ادامه دارد و راه حلی هم وجود نخواهد داشت. برجام سندحقوقی بود که علیه ملت ایران بود و دست آمریکا را برای بخورد با ایران بازگذاشته بود. اگر زمانی که آمریکا از برجام خارج شده بود ایران هم خارج می شد پای مذاکره در میان می امد.

عبدالرضا داوری درباره مذاکره با آمریکا اظهارداشت: دولت بعدی باید مذاکره ای را با خود آمریکا ترتیب دهد واختلاف ۴۰ سال اخیر را حل کند نه تنها بحث هسته ای چرا که مشکل ایران و آمریکا زا زمانی شروع شد که ایرانی ها وارد سفارت آمریکا شدند و این باعث جنگ و تحریم ۴۲ ساله ایران توسط آمریکا شده است.

وی در ادامه درباره فرصت سوزی دولت ایران در زمان ترامپ بیان کرد:همان طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی های ۱۳ آبان ۹۵ و ۲۶ آبان ۹۵ انجام دادند(زمانی که ترامپ برسرکار آمده بود فرصت تاریخی که ایران از دست داد) اعلام کرد که ترامپ صدار مردم آمریکا است این یعنی مقام معظم رهبری هم مذاکره را با ترامپ منع نکرده بود اگر دولت روحانی و ظریف بر برجام پافشاری نمی کردند شاید مذاکره ایران و آمریکا صورت می گرفت و این دشمنی دیرینه به پایان می رسید.

مشاور پیشین محمود احمدی نژاد از مذاکره ایران و آمریکا در زمان احمدی نژاد گفت:دوره احمدی نژاد ایران با آمریکا بر سر عراق مذاکره کرده است واین یعنی اینکه مذاکره با امریکا مشکلی ندارد در سال ۹۱ که اصلاح طلب ها به دلیل اینکه سال ۵۸ آنها به سفارت آمریکا حمله کردند و باعث شدند که رابطه ایران و آمریکا برهم خورد چرا که جریان اصلاح طلب ها به سیاست های انگلیس نزدیک بوده بنابراین ماجرای برجام برای تقویت رابطه ایران و انگلیس بوده است اگر دولت بعدی اصولگرا یا احمدی نژاد باشد امید می رود که ایران با امریکا مذاکره ای داشته باشد و مشکلات ۴۰ ساله برطرف شود.

سال ۷۵ اگر خاتمی سرکار نمی آمد دولت ناطق کینه ایران آمریکا را به پایان می رساند

دولت بعد می تواند پایان دشمنی ها باشد

وی روایتی از زمان کاندیداتوری ناطق نوری و همچنین طرح ناطق نوری برای مذاکره با آمریکا گفت:سال ۹۸ آقای هوشنگ امیر محمدی روایتی را تعریف کرد از سال ۷۵ که ناطق نوری نامزد انتخاباتی شده بود او طرحی برای برقراری رابطه بین ایران و آمریکا داشت که  امیر احمدی به ناطق می گوید که این طرح باید با اذن مقام معظم رهبری باشد ناطق گفت که مقام معظم رهبری اجازه داده اند برای اجرا شدن طرح اما آن سال خاتمی رییس جمهور شد و چون عباس عبدی،معصومه ابتکار، بیطرف و… کسانی بودندکه در کابینه خاتمی حضور داشتند و این افراد افرادی بودند که از سفارت آمریکا بالا روفتند و باعث جنگ و تحریم ها شدند و چون این مسئله قدسی سازی شده نمی شود درباره اش انتقادی کرد.

مشاور پیشین محمود احمدی نژاد درپایان درباره امکان مذاکره با دولت بعدی با آمریکا گفت: اما این کار آنها باعث شد تا ایران ۴۰ سال ضرر کند و ضربات توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی بخورد امیدوارم در سال ۱۴۰۰ دولت غیراز اصلاحطلب ها رویکار بیاید تا گشایشی در روابط ایران و آمریکا شود.