امروز دولت شرور ترامپ به پایان می‌رسد و دولت جدید این کشور بر سر کار می‌آید و این دولت نباید میراث و لکه ننگی که دولت پیش برجای گذاشته است به صورت گزینشی آن را اجرا کند.

مونا رمضانپور/ آمریکا به زودی فرصت تازه‌ای خواهد داشت تا با نیت و عمل صادقانه بی قید و شرط به قطع نامه ۲۲۳۱ بازگردد. رئیس جمهوری که فرصت دارد تا نماینده ای برای صدای بلند مردم آمریکا برای تغییر رویه‌هایی باشد که حداقل در چهار سال گذشته موجب تحقیر، آشفتگی و انزوای آمریکا شدند.

امروز مسئولیت پذیری آمریکا و احترام آن به قوانین و هنجارهای بین المللی یک خواست جهانی است. دولت جدید آمریکا نباید میراث و در واقع لکه ننگی که دولت پیشین به جا گذاشته را بطور گزینشی جبران کند. بدتر از آن میراث، تلاش برای استفاده از آن به عنوان ابزار فشار بر ملت هاست. مقاومت مردم ما تا امروز نباید جای شکی باقی گذاشته باشد که فشار و تحریم هرگز نمی تواند ما را وادار به تسلیم در برابر زیاده خواهی کند.

بازگشت به برجام با لغو تحریم ها امکان پذیر است

سعدالله زارعی؛ تحلیلگر بین المللی در خصوص اینکه بایدن رسما رییس جمهور شده است آیا به برجام باز میگردد یا خیر به خبرنگار ما گفت: یکی از مقامات دولت بایدن اعلام کرد که تیم بایدن قصد بازگشت به برجام را دارد اما برخی ها بر این باورند که بازگشت توام با شروطی خواهد بود این شروط از مذاکرات دوباره درخصوص برجام آغاز می شود و موضوع دیگر بحث لغو موشک های ایران و عدم نفوذ ایران در منطقه است که با این شروط دو برداشت می شود داشت.

وی در ادامه افزود: برداشت اول اینکه بایدن قصد رود به برجام را ندارد چرا که میداند مذاکره دیگری در راه نخواهد بود و شروط آمریکا بر قرارداد برجامگنجانده نخواهد شد درخصوص ساخت موشک که قبول نمی شود و منطقه هم اصلا قابل مذاکره نیست بنابراین بازگشتی به برجام وجود نخواهد داشت، برداشت دوم بایدن قصد دارد به برجام بازگردد اما  آبرومندانه  که تحت فشار جریانات ضد ایرانی قرار نگیرد، به نظر بنده برداشت دوم واقع بینانه تر از برداشت اول است.

این تحلیلگر بین المللی درباره اینکه بازگشت آمریکا به برجام با لغو تحریم ها متفاوت است بیان کرد: البته بازگشت آمریکا به برجام نمی توان معنی لغو تحریم ها را داشته باشد چراکه بودن امریکا در برجام یا نبودنش تاثیری بر تحریم ها نخواهد داشت همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند که لغو تحریم ها مهم است نه بازگشت آمریکا به برجام چرا که بازگشت به برجام تضمینی برای برداشتن تحریم ها نیست.

تحریم ها آینده اقتصادی ایران را روشن کرد

وی در ادامه از بی اثر کردن تحریم ها توسط ایران نیز گفت:البته ایران تاکنون توانسته تحریم ها را بی اثر کند با قراردادهایی که در آسیا بسته شده به طور مثال قرار ایران و چین که ۲۵ ساله است و ارزشش معادل ۵۰ هزارا میلیارد دلار است و این آغاز شروع کار اقتصادی ایران بدون برجام است و ترامپ و بایدن در این راه نمیتوانند مقابل ایران ایستادگی کنند.

سعدالله زارعی در پایان درباره رشد اقتصادی ایران گفت: همانطور که بانک بین المللی و سازمان ملل اعلام کرده که ایران اقتصاد رو به رشدش را آغاز کرده یعنی از اقتصاد صفر دوباره شروع به فعالیت کرده نشان می دهد سال های آینده سال های روشنی برای ایران است حال چه با لغو تحریم ها و برجام چه بدون آنها.