بورس که در ریل توسعه قرار داشت این روزها با اُفت های پیاپی در حال خروج از این مسیر است.

مونا ربیعیان/ رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه بودجه است نه طرح نمایندگان، گفت: ما قیمت دلار را در سال آینده ۱۱ هزار و ۵۰۰ الی ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم و قیمت دلاری که امروز در سامانه نیما و بازار است، واقعی نیست. اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد!

این ها صحبت هایی بود که واکنش خوبی در  بازار سرمایه نداشت به علت آنکه تا به امروز شاخص با اُفت شارپی مواجه شده و برای چندمین بار روند خرسی خود را پیش گرفت.

ریزش‌هایی که اخیرا در بازار سرمایه به وجود آمد برای چندمین بار سبب شد که سهامداران متضرر در مقابل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تجمع کنند. ما برای بررسی بیشتر این ماجرا با چند کارشناس مربوط و یکی از اعضای شورای عالی بورس به گفت وگو نشستیم.

احسان ارکانی؛ نماینده مجلس: استعفای رییس سازمان بورس مشکلی را حل نمی کند؛وزیر اقتصاد استعفا دهد

احسان ارکانی؛ نماینده مجلس درخصوص اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه به خبرنگار ما گفت: سو مدیریت و ناکارآمدی وزیر اقتصاد بازار بورس را به این نقطه رساند وزیر اقتصاد در این مدت نتوانست از ابزارهایی که در اختیار دارد بهرمند  شود.

وی در ادامه درباره اینکه استعفای رییس سازمان بورس می تواند آرامش را به بازار بورس بازگرداند نیز بیان کرد: با استعفای رییس سازمان بورس هیچ مشکلی حل نخواهد شد و این وزیر اقتصاد است که باید استعفا دهد  چرا که وزیر با دعوت از مردم و اعتمادی که مردم به دژپسند داشتند وارد این باز شدند سراب فریبنده وزیر اقتصاد باعث شد تا سهامدارن خورد پول های خود را از دست بدهنداین جواب اعتماد مردم به وزیر اقتصاد نبود وگرنه که ریسس سازمان بورس را کسی نمی شناخت که به خواهد به حرفش وارد بازار سرمایه شود و این دعوت دژپسند باعث این اتفاقات در بازار سرمایه بود.

این نماینده مجلس درخصوص استیضاح وزیر اقتصاد نیز گفت:درحال حاضر هم ۱۰۲ نماینده طرح استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کردیم که این وزیر باید استیضاح شود اگر نمایندگان از صحبت های وزیر قانع شوند خوب بر سر وزارتخانه می ماند اما اگر نه باید وزراتخانه را ترک کند البته رییس مجلس(قالیباف) با استیضاح وزیر اقتصاد مخالفت کرده اما ما نماینده ها خواستار توضیح قاطع وزیر درخصوص سرمایه های مردم که با دعوت ایشان در ابزار سرمایه از بین رفته هستیم.

وی درادامه افزود: با توجه به سابقه ۲۰ اسل من نماینده در بخش اجرایی معاونت آستان قدرس رضوی و فرمانداری و… به صراحت و شفاففیت کامل می گویم تا وزیر اقتصاد استعفا ندهد مردم دیگر به بازار سرمایه اعتماد نمی کنند چرا که اعتماد مردم را آقای وزیر ازبین برده است برای تغییر بازار سرمایه تغییر وزیر اقتصاد با یک وزیر لایق و کارآمد است از طرفی هم سهامداران حقوقی که عامل اصلی این ریزش ها ی بازار بورس هیتند هم باید پاسخگو باشند وقتی سهامداران حقوقی با مشارکت با بانک ها بیمه ها و شرکت های مختلف باعث می شوند که سهامداران عادی سرمایه هایشان از بین برود پاسخگو مردم باشند.

احسان ارکانی در پایان درخصوص راهکار بازگشت سهامداران و عادی شدن بازار سرمایه نیز گفت: برای عادی شدن بازار سرمایه فرصت لازم است و تغییراتی که گفته شده از طرفی سهامدارن حقوقی هزینه ضرر مردم را پرداخت کنند تا مردم دوباره به این بازار اعتماد کنند؛ مردم دوبار تجربه تلخ در بازار سرمایه را تجربه کردن و حا با این تجربیات نیاز به فرصت است تا مشکل این بازار حل شود.

پیمان مولوی؛ دبیر انجمن اقتصاد دانان ایران: با استعفای رییس مشکل بورس حل نخواهد شد

پیمان مولوی؛ دبیر انجمن اقتصاد دانان ایران درخصوص افت و خیزهای بازار سرمایه در این مدت به خبرنگار ما گفت: اقتصاد دستوری روی بازار بورس برعکس عمل می کند وضعیت سرمایه های مردم به دلیل دستوری عمل کردن ازبین رفت و سوخت شد.

وی در ادامه درباره استنعفای رییس سازمان بورس بیان کرد: دست بردن در بازار بورس وعده های توخالی وزرا باعث شد تا مردم به بازار بورس دوباره اعتماد کنند اما بازهم اعتماد مردم با سرمایه ها و دارایی هایشان نابود شد. استعفای رییس سازمان بورس نشان میدهد که او یکی از معدود روسایی است که متوجه شده نمی تواند در این بازار کاری انجام دهد اما باید افراد بالا دستی استعفا دهند نه رییس سازمان بورس.

دبیر انجمن اقتصاد دانان ایران در پایان راهکار بازگشت آرامش در بازار سرمایه را اینگونه بیان کرد: بازار سرمایه وقتی به آرامش می رسد که اقتصاد ایران به توسعه برگردد و اعتماد مردمزمان میبرد تا دوباره جلب گردد چراکه مردم دوبار اعتمادشان و سرمایه هایشان را در این بازار از دست داند.