طی چهار دهه‌ گذشته، سن اولین ازدواج در بین جوانان ایرانی به‌خصوص دختران به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. هم‌چنین شواهد اخیر بر افزایش معاشرت‌ با جنس مخالف قبل از ازدواج در بین جوانان دلالت می‌کند.

طلا امیری/ نتایج نشان داد که پس از کنترل جنس، وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده، تجربه معاشرت پیشرفته قبل از ازدواج، یکی از عوامل تعیین­کننده افزایش سن ازدواج در بین دانشجویان است. به­ طوری­که تجربه معاشرت پیشرفته با جنس مخالف قبل از ازدواج، حـدود ۲ سـال ازدواج را با تأخیـر همراه می‌سـازد هم­چنین تفاوت جنسیتی واضحی در ارتباط با معاشرت­های دوستی و پیشرفته قبل از ازدواج، با تمایل به ازدواج نشان داده شد؛ به­ طوری­که معاشرت دوستی و پیشرفته در دختران با تمایل بیشتر به ازدواج رابطه معنا­دار داشته، در حالی­که در پسران معاشرت پیشرفته با تمایل کمتر به ازدواج رابطه معنا­دار داشت و رابطه دوستی هیچ ارتباطی با تمایل به ازدواج در پسران نداشت. تغییرات در روند معاشرت با جنس مخالف قبل از ازدواج در بین جوانان و انواع جدید شریک­ گزینی، باید بیش از پیش در بررسی تغییرات سن ازدواج و تحولات خانواده در نظر گرفته شده و کارکردهای متفاوت این معاشرت­ها در ازدواج بررسی شوند.

بیکاری دلیل افزایش سن ازدواج

مهدی طغیانی، نماینده مجلس درخصوص افزایش سن ازدواج به خبرنگار ما گفت:سن ازدواج بالا رفته است اما تنها مشکل ازدواج جوانان اقتصادی نیست، مشکل اقتصادی بخشی از مشکلات ازدواج جوانان است که باید برطف شود.

وی در ادامه درباره تسهیلات ازدواج نیز بیان کرد: تسهیلات ازدواج برای شروع زندگی است که مجلس به دنبال افزایش این تسهیلات است و خواهد بود اما مهمترین بخش ازدواج بیکاری است که باتوجه به اینکه نیمی از کارهای مولد در کشور تعطیل است ونرخ بیکاری روز به روز افزایش پیدا می کند که باید دولت جلوی این بیکاری ها را بگیرد تا برخی از مشکلات ازدواج جوانان حل شود.

مشکلات اقتصادی در کنار مشکلات اجتماعی دلیل عدم ازدواج جوانان

این نماینده مجلس درباره اینکه مشکلات اقتصادی در کنار مشکلات اجتماعی سن ازدواج را افزایش داده است نیز بیان کرد: اما واقعیت بالارفتن سن ازدواج تنها مشکلات اقتصادی نیست بلکه فرهنگ و مشکلات اجتماعی نیز دخیل بر عدم ازدواج جوانان است.

مهدی طغیانی درباره برنامه مجلس برای کاهش سن ازدواج گفت: واقعیت این است که مجلس برای ازدواج جوانان و حل مشکل ازدواج آنها برنامه ای دارد اولین برنامه سرمایه گذاری در بخش مولد است که این باعث می شود تا مشکل بیکاری جوانان حل شود و اگر سرمایه گذازی به سوی سرمایه گذاری مولد برود مشکل بیکاری که عمده مشکل از نیز برطرف خواهد شد.

.این نماینده در پایان اظهارداشت: افزایش سن ازدواج با حل مشکلات اقتصادی درست نخواهد شد بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز باید ترمیم شود تا سن ازدواج بین جوانان متعادل شود.