چند روزی است که نرخ دلار در سراشیبی نزول قرار گرفته، به طوریکه حالا این ارز در مرز روانی کانال 21 هزار تومانی قرار گرفته، این در حالیست که بیشتر نشانه‌ها حکایت از ادامه افت دلار می‌کنند.

مونا ربیعیان/ قیمت این ارز در معاملات پشت خطی تهران و هرات، حتی پس از اینکه اعلام شد، آمریکا تحریم‌های جدیدی را بر روی برخی نهاد‌ها و اشخاص‌های ایرانی اعمال کرده است، دچار افت بیشتری شد. مسئله‌ای که نشان می‌دهد بازار تا حدی حساسیت خود به اخبار تحریمی دوران ترامپ را از دست داده است و بیشتر بر مبنای امید‌های آینده نسبت به تغییر شرایط تحریمی، موقعیت فروش را برای خود تعیین کرده است.

 چنین شرایطی نیز قیمت سکه و طلا را نیز نزولی کرد، به طوریکه پیش بینی می‌شود، از روز دوشنبه سکه نیز کانال عوض کند و به کانال ۹ میلیون تومانی سقوط کند و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بالاخره به زیر یک میلیون تومان بیاید، حال باید دید که در هفته پیش روی بازار ارز، سکه و طلا آیا گارد نزولی خود را همچنان حفظ خواهند کرد.

بازار ارز روند طبیعی خود را طی می کند

علی اکبر نیکواقبال نیک، اقتصاددان درخصوص رند کاهشی قیمت ارز در بازار به خرنگار ما گفت: روند کاهش قیمت ارز روند طبیعی است که با توجه به شرایط پیش آمده کشور در زمانی که صحبت از مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام است و همچنین لغو تحریم ها این واکنش در بازارارز کاملا طبیعی است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه دولت دلار را در سال آینده ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان تعیین کرده است و تاکنون با توجه به عملکرد بورس بازان و سفته بازان، بازار ارز روند کاهشی متعادلی را در پیش گرفته است در این میان برخی ها که دلار ۲۳ هزار تومان خریدن در این میان متضرر می شوند.

بورس به دلیل کاهش قیمت ها در بازارهای مجاور قرمز شد

این اقتصاددان در خصوص قرمز شدن بازار بورس نیز به خبرنگار ما گفت:روند قرمزی بورس هم به دلیل این است که مردم سرمایه های خود را در بازار های کم ضرر می برند در حال حاضر هم بازار دلار و سکه بازارهای کم ریسک شده اند نسبت به بازار سرمایه که افرادی که سرمایه گذاری خرد داشته اند ضرر کرده اند از طرفی مردم انتظار داشتند که در این میان دولت از بورس حمایت کند که چنین چیزی امکان پذیر نیست بورس سود دهی کل اقتصاد یک کشور است و دولت نمی تواند تصرفی در آن داشته باشد بنابراین سرمایه گذاران خرد ترجیح می دهند سرمایه های خود را به بازارهای سکه دلار ببرند.

با کاهش ارز قیمت کالای اساسی کاهشی نمی شود

وی در ادامه درباره اینکه با کاهش قیمت نرخ ارز کالای اساسی هم روند کاهشی پیدا خواهد کر گفت:درحقیقت تولیدکنندگان کالای اساسی خود را با دلار گران تهیه کردند و کاهش کالای خود را به نوعی ضرر می دانند بنابراین قیمت کالای اساسی کاهش پیدا نمی کند با توجه به اینکه این کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور شده است؛ و اگر بنا به قیمتگذاری باشد باید قیمت ها کاهش داشته باشد اما در اصل چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

علی نیکو اقبال درخصوص حذف نرخ ارز ترجیحی نیز بیان کرد:ارز ۴۲۰۰ باعث شده تا رانت در کشور بیشتر شود چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد رانت و فساد در دولت ها می شود با توجه به صحبت های اخیر نمایندگان مجلس ودولت بنابر حذف ارز ۴۲۰۰ است و این باعث می شود قیمت ها واقعی باشند با توجه به اینکه حذف ارز۴۲۰۰ تورم زا است مانطور که بودنش باعث تورم شده است.

این اقتصاددان در پایان درباره تورم ۴۰ درصدی سال ۱۴۰۰ اظهارداشت:از طرفی هم اگر صادرات نفتی بعداز برجام بیشتر شود نرخ ارز کاهش پیدا می کند واین باعث عدم صادرات کالای اساسی نیز می شود بازهم باعث تورم در کشور می شود دولت ها باید سواد اقتصادی داشته باشند که بتوانند با تدبیر مقابل اینگونه رفتارهای تورم زا ایستادگی کنند در هر دو صورت سال ۱۴۰۰ حداقل ۴۰ درصد تورم در کشور خواهیم داشت.