درصد آمریکایی‌هایی که فکر می‌کنند کشورشان در مسیر نادرست حرکت می‌کند، این ماه بعد از آشوب خشونت‌بار در کنگره آمریکا و در بحبوحه نگرانی‌ها از خشونت بیشتر در زمان تحلیف جو بایدن، جهش دو رقمی داشته است.

نظرسنجی روز یکشنبه یواس‌ای تودی و دانشگاه سافولک نشان می‌دهد که اکنون دو سوم آمریکایی‌ها باور دارند که کشورشان راه درستی را طی نمی‌کند و این یک افزایش دو رقمی را نسبت به نظرسنجی گذشته در ماه دسامبر نشان می‌دهد.

بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (۵۲ درصد) گفتند که دونالد ترامپ باید به دنبال خشونت‌های ششم ژانویه در کنگره از قدرت عزل شود. بیش از چهار تن از ۱۰ شرکت‌کننده گفتند که لازم است کنگره به منظور حفظ دموکراسی آمریکا وارد عمل شود.

با این حال، تنها کمتر از یک سوم آمریکایی‌ها هنوز ادعاهای رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر وقوع تقلب انتخاباتی علیه او را باور دارند و ۶۴ درصد بایدن را برنده قانونی می‌دانند.

زمانی که بحث بر سر خشونت‌ها در کنگره شد، برخی آمریکایی‌ها با آن مخالفت کردند اما در میان پاسخ‌دهندگان برخی هم حامی این آشوبگران شدند. حدود ۷۰ درصد باور دارند که حمله‌کنندگان به کنگره “مجرمان” بودند، در حالی که ۲۴ درصد گفتند که آشوبگران “خیلی پیش رفتند، اما حرف حقی داشتند.” ۵۶ درصد هم خشونت بیشتر در مراسم تحلیف این هفته بایدن را پیش‌بینی می‌کنند.