چرا برخی از انبارداران هیچ تمایلی به ثبت انبار خود ندارند، به طور کامل مشخص است چون در پی هرگونه گرانی و افزایش نرخ کالاها، برخی افراد سودجو از میان کسبه و بازاریان مکانی را به عنوان انبار برای خود تهیه و قبل از اینکه نرخ جدید اعلام شود، نسبت به احتکار کالا اقدام می کنند و پس از اعلام قیمت ها، کالاهایی که با نرخ های قبل در انبار احتکار کرده اند، با نرخ جدید در بازار عرضه می کنند.

طلا امیری/ در مجموع باید گفت که برخی افراد سودجو برای تامین منافع شخصی خود با احتکار کالا موجب کمبود در سطح عرضه می شوند که همین موضوع بر اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه فشار بیشتری وارد می کند.

متاسفانه به دلیل اینکه مکان انبارها هم مشخص نیست هیچ راهی برای شناسایی این کسبه و بازاریان متخلف وجود ندارد، هرچند در سراسر کشور و لرستان طرح ثبت موجودی کالاها در سامانه جامع انبارها به اجرا گذاشته شده است تا از این طریق انبارها و موجودی آنها به ثبت برسد و راه قاچاق و احتکار نیز بسته شود.

هدف اصلی سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، استانداردسازی و تعیین دقیق اطلاعات مربوط به انبار، محل های ذخیره و نگهداری کالا و همچنین اطلاعات کمی مربوط به اقلام ذخیره شده و مشخصات صاحبان آنها است.

علی قنبری ، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی: دلالان و سودجویان به دنبال برهم زدن بازار

علی قنبری ، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درخصوص گرانی های منطقه ای به خبرنگارما گفت: گرانی های منطقه ای به خاطر عرضه و تقاضای بازار است و در شمال شهر تقاض بیشتر از عرضه است  به همین دلیل هر مغازه نرخ خودش را دارد، وقتی دولت فقط نظاره گر مشکلات است و درخصوص کنترل کالای اساسی هیچ کاری انجام نمی دهد چنین اتفاقاتی کاملا طبیعی است که رخ دهد.

وی در ادامه افزود:دلالان و سودجویان در غیاب دولت هرکاری که برای برهم زدن بازار نیاز است را انجام می دهند، با سلطان سازی ها فقط جو روانی برای مردم ایجاد می شود چرا که کنترل از دست وزارت صمت خارج شده و با سلطان سازی بودن دلالان را انکار می کنند.

این کارشماس اقتصادی درباره اینکه برخی کالاها با قیمت ارز بالا رفتند اما با کاهش نرخ ارز روند کاهشی نداشتند نیز اظهارداشت:قیمت برخی از کالاها با نرخ ارز بالا رفت اما با آمدن نرخ ارز کاهش پیدا نکرد این نشان می دهد که دلالان نمی گذارند که نرخ کالاهای بالا رفته روند کاهشی پیدا کند.

علی قنبری در پایان افزود: وقتی برخی از بدنه دولت احتکار کالا انجام میدهند سودجویان هم این کار را انجام می دهد و تا وقتی برخورد قاطع با این افراد نشود دلالان و سودجویان مسیرخود را طی می کنند متاسفانه دولت کنترل بازار از دستش خارج شده است.

لطفعلی بخشی، عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی: توزیع سنتی یکی از دلایل گرانی کالاهای اساسی

لطفعلی بخشی، عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اینکه چرا قیمت محصولات در منطقه های مختلف با یکدیگر متفاوت از به خبرنگار ما گفت: اینکه قیمت ها منطقه با منطقه دیگر فرق داشته باشد امری طبیعی است چرا که هزینه های حمل و نقل در مناطق با یکدیگر مختلف است از طرفی مغازه بالای شهر هزینه بیشتری دارد تا پایین شهر آب و برق هم به صورت یکسان برای مغازه های منطقه تعریف نشده است بنابراین این تفاوت قیمت ها طبیعی می باشد.

وی دربار سیستم توزیع کالاهای اساسی اظهارداشت:از طرفی سیستم توزیع کشور ما سیستم سالمی نیست ، گروه ایی هستند بین تولیدکنندگان و مصرف کننده که هرکدام سودخودشان را برای کالاها در نظر می گیرند به طور مثال کالای کشاورزی از شهرستان تا به استان ها برسد باید اول به میدان برود بعد از آنجا توزیع شود بنابراین اون مغازه های میدان هم دنبال سود خود هستند پس روی محصول کشاوری قیمت گذاری می کنند وقتی هم به مغازه ها پخش می شود هم مغازه دار دنبال سود خود مبلغیرا روی اون محصول می گذارد تا به مشتری بدهد بنابراین این افزایش قیمت به وجود می آید درصورتی که کالاهایی که بدن واسطه به دست مصرف ننده میرسد قیمت کمتری دارد تا کالاهای واسطه ای.

این عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اینکه سیستم سنتی باید تغییر کند تا قیمت کالاها کاهشی شود بیان کرد: اگر به خواهیم سیستم توزیع سنتی که وجود دارد را تغییر دهیم نیاز به عوامل زیادی است که در دولت ها انگیزه ای برای اینکه سیستم توزیع را تغییر دهیم وجودندارد و این سیستم سنتی باعث می شود که کالاها با قیمت های مختلف به دست مصرف کننده برسد