در حال حاضر بازار گاز ترکیه و عراق تنها بازارهایی هستند که ایران در آنها حضور دارد که اشاره شد در صورت تداوم روند فعلی و غفلت وزارت نفت، خطر حذف ایران از این بازارها کاملا جدی به نظر می‌رسد. اما در مابقی بازارهای گاز منطقه اساسا اثری از گاز ایران دیده نمی‌شود. یکی از این بازارها مربوط به کشور پاکستان است. طبق قرارداد بین ایران و پاکستان قرار بود گاز ایران از طریق خط لوله صلح به پاکستان صادر شود که با روی کار آمدن زنگنه در وزارت نفت این پروژه متوقف شد.

مونا رمضانپور/ در این راستا عملیات احداث خط لوله صلح در ایران با صرف هزینه بیش از ۲ میلیارد دلار از سال ۹۲ تا کنون متوقف شده است. در حال حاضر این خط لوله تا ایرانشهر (۱۵۰ کیلومتری مرز پاکستان) کشیده شده است. طبق قرارداد اگر ایران خط لوله خود را تا مرز پاکستان احداث کند و آن کشور آماده دریافت گاز نباشد باید معادل ۷۵ درصد مبلغ قرارداد جریمه به ایران پرداخت کند. اما وزارت نفت به دلایل نامعلوم تاکنون اقدامی برای صادرات گاز به این کشور و یا دریافت غرامت از پاکستان نکرده است.

همچنین در دولت گذشته تصمیم گرفته شد که در صورت عدم توانایی مالی پاکستان برای احداث خط لوله در کشور خود، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار وام به این کشور داده شود تا این خط لوله در این کشور احداث شده و اقساط وام به همراه پول گاز صادراتی به صورت ماهانه دریافت شود. در این راستا حتی پیمانکار ایرانی برای انجام این پروژه نیز مشخص شده بود اما با روی کارآمدن زنگنه این اقدام نیز متوقف شد.

در نتیجه به دلیل بی‌تدبیری‌های وزارت نفت، پاکستان، گاز ایران را از گزینه‌های موجود برای برای تامین گاز موردنیاز خود حذف کرده و اقدام به خرید LNG از کشورهایی نظیر قطر، الجزایر و آمریکا می‌کند. اخیرا این کشور قرارداد بلندمدت ۱۵ ساله‌ای نیز با قطر برای واردات LNG امضا کرده است.

صادرات انرژی نیاز به هماهنگی بین وزارتخانه های نفت و نیرو است

فریدون عباسی‌دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره صادرات انرژی به کشورهای همسایه به خبرنگار ما گفت: درخصوص صادرات انرژی به کشورهای همسایه چند نکته مورد توجه است یکی اینکه کشورما اصلا دیپلماسی انرژی دارد یا خیر؟ اگر دیپلماسی انرژی دارد جار وزیر خارجه کجای این دیپلماسی است؟ سفرا در کشورهای همسایه چه نقشی در صادرات انرژی ایفا می کنند؟ بازارهای مصرفی هماسایگان طگونه است آیا در زمینه انرژی نیاز به ایران دارند و در نهایت وزیر نیرو و وزیر نفت چگونه هماهنگ هستند؟

وی مثالی درخصوص هماهنگی وزارتخانه ها با یکدیگر زد و اظهارداشت: به طور مثال برای جلوگیری از خشکسالی ایران نیاز به واردات آب دارد و به جای آب وارد شده به کشور قصد صادرات برق وگاز به کشورهایی که قرار است به ایران آب وارد کند را هم نیز دارد وزیر نیرو و وزیر نفت برای رایزنی با کشورهای همسایه در این خصوص هماهنگی کافی را دارند یا هرکدام مبنا بر سلیقه خود عمل خواهند کرد این موارد؛ موارد بسیار مهم در بخش صادرات است که باید به آنها توجه ویژه ای شود.

استفاده از برق به جای گاز در کشور

رئیس کمیسیون انرژی مجلس  درخصوص اینکه به جای گاز از برق در کشور استفاده شود گزینه مناسبی برای صادرات بیشتر و اکاهش آلودگی هوا در کشور است بیان کرد: ایران اول باید لوله کشی گاز در کشور را به اتمام برساند تا از  حمل و نقل کپسول گاز جلوگیری کند البته در صورتی که این انرژی که برای گازرسانی در تمام استان ها و شهرستان ها صورت می گیرد را در بخش آموزش و استفاده از برق می کرد تا مردم برای گرمایش خانه ها از برق به جای گاز استفاده کنند جلوی این همه آلودگی هوا نیز گرفته می شد و ایران می توانست بهترین استفاده را از بخش گازی کشور داشته ابشد از طرفی ایارن نباید با تغییر دولت ها سیاست انرژی خود را تغییر دهد چرا که همسایگان دوگانه می شوند اگر یک سیاست واحد وجود داشته باشد می توان به صادرات هم اندیشه کرد.

فرصت سوزی با شراکت شرکت های غربی

فریدون عباسی‌دوانی در پایان درخصوص اینکه چرا توتال در ایران حضور داشت گفت: توتال مجری بوده و توانمندی در بخشتجارت داشت در صورتی که ایران با وجود دانشگاه های نفتی که دارد می تواند نخبگان صنعت را گرد هم آورد و ازآنها استفاده بهینه ببرد واز تجارت آنها در بخش های پالایشگاهی استفاده کند ما بعضی فرصت ها را به خاطر سلیقه ای رفتار کردن وزرا از دست دادیم برخی از وزرا با غربی ها قصد کار کردن داشتند و همسایه های چین و روسیه و.. را نادیده گرفتند و مبنای خودشان را داشته اند این سلیقه ای عمل کردن باعث شده تا فرصت های صادراتی زیادی را از دست داده ایم.