روز گذشته وزارت آموزش و پروش اعلام کرد که مدارس در مناطق زرد و آبی به صورت حضوری با توجه به رعایت پرتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد پیشنهاد این بوده که در مناطق آبی فقط مدارس زیر ۵۰ دانش آموز در کشور به صورت حضوری بازگشایی شوند. چون اکثر این مدارس در مناطق دور افتاده و صعب العبور هستند که دسترسی کمتری هم به امکانات و فضای مجازی دارند. همچنین پیشنهاد شده که دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی فقط در مناطق آبی و زرد با حداکثر ۱۰ دانش آموز به صورت حضوری به مدرسه بروند. همچنین پیشنهاد شده هنرستان ها که فعالیت های کارگاهی دارند تا سقف ۱۵ نفر در مناطق آبی و زرد بازگشایی شوند و در مناطق قرمز و نارنجی به روال گذشته، بازگشایی انجام نمی شود.

مونا ربیعیان/ شورای عالی آموزش و پرورش باید این دستورالعمل را تهیه کند. ما شرایط و پروتکل ها را به شورای عالی اعلام کردیم. احتمالا موضوع در جلسه بعدی ستاد کرونا دوباره مطرح و درباره آن تصمیم گیری می شود. فعلا تا زمانی که ابلاغیه جدیدی صادر شود، مدارس به روال قبل غیرحضوری هستند.

مردانی: پیک جدید با بازگشایی مدارس

مسعود مردانی عضو کمیته مبارزه با کرونا درخصوص بازگشایی مدارس در اول بهمن ماه به خبرنگار ما گفت: بازگشایی مدارس با توجه به ورود کرونای جدید و اگر بازگشایی مدارس بدون برنامه ریزی دقیق صورت گیرد و غیر اصولی باشد می تواند کمک کند به شروع مجدد پیک جدید کرونا در کشور اما اگر ما شرایطی را برای حضور دانش آموزان فراهم سازیم که دانش آموز پرتکل های بهداشتی را رعایت کند شاید بازگشایی مدارس بد هم نباشد.

این عضو کمیته مبارزه با کرونا در پایان درباره اینکه کشورما هنوز نتوانسته کرونا را مهار کند نیز بیان کرد:البته بازگشایی مدارس در تمام نقاط کشور نباید صورت گیرد و اگر وضعیت شهری سفید شده است می توان دانش آموزان را به مدرسه فرستاد اما باز هم باید پرتکل های بهداشتی رعایت شود در غیر این صورت کنترل کرونا سخت خواهد شد چرا که کشور ما هنوز نتوانسته کرونا را کنترل کند و این بازگشایی می تواند خطرناک باشد.

مسعود یونسیان: نمی شود تا ابد مدارس را تعطیل کرد

مسعود یونسیان؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص بازگشایی مدارس از اول بهمن ماه به خبرنگار ما گفت: مدارس را نمی شود تا ابد تعطیل کرد و به فضای مجازی منتقل کرد اما همانطور که سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرده شهرها رصد شود و براساس آن تصمیم گیری در خصوص بازگشایی ها صورت گیرد بنابراین وزارت بهداشت هم باید مناطق را زیر نظر داشته باشد و تصمیم منطقی دخصوص بازگشایی مدارس اتخاذ کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود:  وزارت آموزش و پروش نمی تواند به تنهایی تصمیمی درخصوص بازگشایی مدارس بگیرد مگر اینکه وزارت بهداشت تایید کند منطقه ای امن است می توان مدارس را بازگشایی کرد همانطور که بارها گفته ام بازگشایی مدارس نمی تواند پیک کرونا را تشدید کند.

وی در پایان درباره اینکه مدارس باید باز شوند نیز باین کرد:انتقال بیماری در دانش آموزان کمتر از بقیه بوده است تعطیلی مدارس دانش اموزان را منزوی می کند در صورتی که دانش اموزان باید برای آینده بهتر با اجتماع باشد ضرر انتقال بیماری کرونا در مدارس خیلی کمتر از اداره ها بوده است اگر مدرسه ای در منطقه ای باز می شود باید وزارت بهداشت هر دو هفته وضعیت آن منطقه را چک کند که اگر کرونا بیشتر شده مدرسه تعطیل شود اما اگر وضعیت ثابت بوده چرا دانش اموزان با رعایت پرتکل های بهداشتی با یکدیگر بازی نکنند. رصد وزارت بهداشت در این موضوع خیلی می تواند موثر باشد.