از حدود دو هفته قبل شاهد افزایش قیمت فولاد در کشور بودیم که واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشت. نمایندگان مردم معترض به این افزایش قیمت بودند و بر وعده وزیر صمت مبنی بر کاهش قیمت فولاد به زیر ۱۰ هزار تومان اشاره داشتند. علیرضا رزم حسینی وزیر صمت مدتی قبل با ارائه شیوه نامه جدید ساماندهی بازار فولاد، وعده کاهش قیمت این محصول به زیر ۱۰ هزار تومان را داده بود و تاکید داشت که قیمت تمام شده فولاد بسیار کمتر از مقدار فعلی است.

طلا امیری/ افزایش قیمت ناگهانی فولاد باعث شد تا وزیر صمت جلسه‌ای ویژه تشکیل دهد تا با حضور تمام معاونت‌های مرتبط و نمایندگان بورس کالا برای این موضوع تصمیم گیری شود اما در نهایت نماینده بورس کالا اظهارات وزیر صمت را خلاف قانون خواند، او تاکید داشت که در بورس کالا تنها از وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس دستور می‌گیرند و تصمیمات این جلسه را حتی در صورت ابلاغ اجرایی نخواهند کرد.

قهر بورسی ها از وزارت صمت!

تلخ زبانی‌های نماینده بورس کالا و دلخوری وزیر صمت و معاونان وزارتخانه در نهایت باعث شد تا بورسی‌ها از جلسه تصمیم گیری برای فولاد اخراج شوند. وزیر صنعت در این جلسه گفت: با هماهنگی‌هایی که با سازمان بازرسی کشور صورت گرفته، تصمیم بر این شد که قیمت گذاری بر روی شمش فولاد تماما بر عهده وزارت صمت و نهاد‌های زیر نظر این وزارتخانه قرار بگیرد.

وزیر صمت بیان کرد: هدف ما برای تمام این تلاش‌ها، حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است همچنین جلسات متعددی با نمایندگان بورس کالا، کمیته فولاد و سازمان حمایت برای رسیدن به این مهم برگزار خواهیم کرد.

رزم حسینی تصریح کرد: اگر قیمت فولاد افزایش پیدا کند، وزارت اقتصاد و بورس کالا باید در مقابل گرانی‌های ناشی از آن در مقابل مردم پاسخگو باشند.

با توجه به این مباحث روزگذشته وزارت صمت قیمت گذاری دستوری یا همان حمایتی را حذف کرد و این نشان داد بار دیگر بورس موفق در بحث حمایتی شد.

قیت گذاری دستوری زیرپا گذاشتن اصول بازار سرمایه

وحید شقاقی شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی درخصوص تصمیم وزارت صمت برای قیمت گذاری دستوری به خبرنگار ما گفت: تصمیمی که وزارت صمت برای بازار سرمایه گرفته بود باعث شد تا هجمه های زیادی به وزارت صمت شود چرا که بازار سرمایه بازار دستوری نیست؛ زمانیکه شما می‌خواهد محصولی را در بورس عرضه کنید نمی‌توانید برخی از اصول بازار سرمایه را قبول داشته باشید و پیاده کنید و در مقابل نیز برخی دیگر را رد کنید، اگر قرار است که دولت قیمت گذاری دستوری و تکلیفی را انجام دهد، دیگر عرضه محصولات در بورس کالا معنایی ندارد، باید این محصولات را در بازار آزاد عرضه کنند و دیگر سراغ بورس نیایند.

وی افزود: مکانیزم بازار سرمایه مشخص است، در این رابطه قیمت محصولات فولادی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و این مکانیزم بازار است که نرخ را مشخص می‌کند، از سوی دیگر شفافیت مهم‌ترین کارکرد بورس است و برای همین موضوع نیز است که بسیاری از محصولات در بورس کالا عرضه می‌شود، حال اگر وزیر صنعت و معاونش به دنبال این هستند که با قیمت گذاری دستوری، نرخ فولاد را کنترل کنند، باید به آن‌ها این نکته را گوشزد کرد که نمی‌توان، محصولی را در بورس عرضه کرد، اما برای آن سقف و کف قیمتی گذاشت.

سهامداران خرد متضرر قیمت گذاری دستوری

این اقتصاددان با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری، سهام داران خرد بورس را با ضرر و زیان قابل توجه‌ای مواجه می‌کند، بیان داشت: همین اتفاقاتی که در روز چهارشنبه رخ داد و همه فروشنده شدند، یکی از دلایل عمده آن به اظهارات وزیر صنعت مرتبط می‌شود که فضای بازار را بسیار ملتهب کرد و یک ریسک بزرگ را برای بازار سهام به وجود آورد، بالاخره یک بار برای همیشه باید تکلیف این موضوع مشخص شود، زیراکه طی این چند وقت بحث‌ها و حاشیه‌های بسیار زیادی در این باره حادث شد.

وی در پایان افزود: وزارت صمت درخصوص قیمت گذاری دستوری با شکست مواجه شد چرا که این کار اشتباهی بود که وزیر صمت قصد داشت انجام دهد شاید این تصمیمات کوتاه مدت تاثیر داشته باشد اما در بلند مدت قطعا شکست خواهند خورد اما با مخالفتی که صورت گرفت این اشتباه وزیر صمت اصلاح شد و این نشان داده که بورس قدرت انکار ناپذیری را دارد.