مصوبه کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در خصوص تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای تسعیر ارز دلار در بودجه سال ۱۴۰۰ با واکنش جدی «عبدالناصر همتی»، رئیس‌کل بانک مرکزی، مواجه شد که این مصوبه را تورم‌زا و برخلاف محاسبات کارشناسان بانک مرکزی دانسته بود. کمیسیون تلفیق در حالی دست به این اقدام زد که در لایحه تقدیمی دولت به مجلس، نرخ تسعیر دلار به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته بود، اما نمایندگان این افزایش را کافی ندانسته بودند.

طلا امیری/ هر دلار روز شنبه در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه) ۶۷۵تومان ارزان شد.

تحریم ها علت روند نوسناتی بازار ارز

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی درخصوص نوسانات موجود در بازار ارز به خبرنگار ما گفت:علت اصلی نوسانات در بازارهایی که منبع آنها از خارج ایران تامین می شود و همچنین تحریم های آمریکا مستقیم روی آنها تاثیر مستقیم داشته است و تشدید شدن تحریم ها باعث شده تا قیمت ارز روند صعودی پیدا کند و ثباتی وجود نداشته باشد و برعکس اگر تحریم ها کاهش پیدا کند روند نزولی خواهد شد.

وی در ادامه درباره روند پیش بینی فعالان اقتصادی بر نرخ ارز نیز اظهار داشت: فعالان اقتصادی وقتی هر عکس العملی از سوی کشورهای تحریم شده می بینند واکنش نشان می دهند واین واکنش بر تصمیمات ارزی نقش مهمی را ایفا می کند در نتیجه وقتی فعالان اقتصادی پیش بینی می کنند که در اینده مذاکراتی صورت خواهد گرفت و نرخ ارز کاهش پیدا خواهد کرد این کاهش نرخ ارز را قبل از انجام مذاکره شاهد خواهیم بود در علوم انسانی- اقتصادی این پیش بینی ها می تواند باعث کاهش یا افزایش نرخ ارز در بازار شود؛ علت ها می توانند باعث تغییرات در معلول شوند .

پیش بینی ها قدرت تغییر نرخ ارز را دارند

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست های امریکا نیز بیان کرد: درحال حاضر نیز پیش بینی فعالات اقتصادی این است که دموکرات ها حل مذاکره و کاهش تحریم ها هستند برعکس جمهوری خواهان که چماق به دست به دنبال جنگ و رسیدن به منافع خود بودند، جنگ  با کشوری که حرفی برای گفتن دارد نتیجه ای نخواهد داشت بنابراین جمهوری خواهان می توانند با مذاکره به منافع و خواسته های خودشان برسد و این مذاکره برد- برد باشد برای هر دو طرف مذاکره کننده.

بانک مرکزی دولت بیشتر از پیش بینی ها تاثیر گذار هستند

مرتضی عزتی درخصوص تاثیر بانک مرکزی و دولت بر نوسانات ارزی گفت: البته نباید بانک مرکزی و دولت را فراموش کرد چرا که سیاست های پولی بانک مرکزی می تواند نرخ ارز را بدون هیچ دلیل افزایش دهند چرا که رییس بانک مرکزی مدعی است که ثباتی که در بازار وجود دارد را بانک مرکزی به وجود آورده و این امر درست است چرا که بانک مرکزی پتانسیل ایرن را دارد که نرخ را جابه جا کند درست است که واکنش های هیجانی روی این بازار تاثیر دارد اما تاثیر بانک مرکزی از آن واکنش های هیجانی بیشتر است.

این کارشناس اقتصادی در پایان نرخ ارز را اینگونه پیش بینی کرد: نرخ ارز بین ۱۵ هزار تومان تا ۲۰ هزارتومان خواهد بود چرا که بیشتر از ۲۰ تومان در شرایط حداقلی که در آن وجود داریم غیر منطقی خواهد بود و فعالان اقتصادی با توجه به روی کارآمدن بایدن بالای ۲۰ هزار تومان را قبول نخواهند کرد و این کاهش ارز تا سال آینده به زیر ۲۰ تومان هم خواهد رسید.