رای دهندگان در قرقیزستان امروز یکشنبه بعد از آنکه ناآرامی‌های بعد از انتخابات در ماه اکتبر منجر به برکناری رهبر قبلی این کشور شد، به منظور شرکت در رقابت انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و همچنین شرکت در همه پرسی بر سر شکل دولت به پای صندوق رای می‌روند.

بالغ بر ۲۴۰۰ حوزه رای گیری در ساعت هشت صبح به وقت محلی در سراسر این کشور باز شده و تا ساعت ۱۰ شب به وقت محلی به کار ادامه میدهند. تعداد ۴۸ حوزه رای گیری دیگر هم در خارج از این کشور شامل ۱۵ حوزه در روسیه درهایشان را باز خواهند کرد.

کارمندان حوزه‌های رای گیری به منظور به حداقل رساندن تماسها بین مردم در ضمن همه گیری بیماری موظف به اطمینان حاصل کردن از حفظ فاصله گذاری اجتماعی از سوی رای دهندگان و دادن ماسک صورت و مواد ضد عفونی کننده به آنها شده‌اند. حوزه‌های رای گیری نیز هر چند ساعت یک بار ضد عفونی خواهند شد.

بالغ بر ۳.۵ میلیون نفر از مردم قرقیزستان واجد شرایط رای دادن در انتخابات روز یکشنبه هستند. بر خلاف انتخابات پارلمانی چهارم اکتبر گذشته، مردم اجازه دارند تنها در حوزه‌های محل زندگی خود رای دهند –تدبیری که با هدف پیشگیری از خرید گسترده رای اجرا شده است.

نهادهای امنیتی این کشور نیز برای اطمینان پیدا کردن از حفظ نظم و اجازه ندادن به تکرار خشونتهای ماه اکتبر که منجر به استعفای سورونبای جینبکوف، رئیس جمهور سابق بر سر نتایج مناقشه برانگیز انتخابات و رسیدن سادیر جاپاروف، سیاستمدار ملیگرا به قدرت شد، تدارک دیده‌اند. جاپاروف در پی ناآرامی‌ها هم رئیس جمهور و هم نخست وزیر شد.

علاوه بر جاپاروف که در اواسط نوامبر به منظور کاندیداتوری در رقابت انتخاباتی استعفا داد تعداد ۱۶ تن دیگر نیز کاندیدای ریاست جمهوری شده‌اند. از جمله این نامزدها عبارتند از کانات ایسایف، رئیس سابق پارلمان، آداخان مادوماروف، رهبر حزب اپوزیسیون “بوتون قرقیزستان”، کورسان آسانوف، معاون وزیر کشور سابق،آبدیل سجیزبایف، رئیس سابق کمیته امنیت ملی کشور و کلارا سورونکولووا، قاضی سابق اتاق قانون اساسی قرقیزستان و تنها زن شرکت کننده در این رقابت.

تعدادی از تجار و قانونگذاران سابق نیز برای این سمت رقابت خواهند کرد. در صورتی که هیچ یک از نامزدها بالغ بر ۵۰ درصد آرا را کسب نکند انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد.

سورونکولووا در مصاحبه ای با اسپوتنیک در خصوص این که کشورش شاهد انتخابات عادلانه ای باشد اظهار تردید کرد.

این نامزد گفت: مشخص است که چه کسی امتیازات را دارد و از آنها استفاده می کند. او نخست وزیر است، او به عنوان رئیس جمهور موقت خدمت کرده و افرادش را در همه جا قرار داده است.

مردم قرقیزستان علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری همچنین در یک همه پرسی بر سر انتخابات بین نظام پارلمانی موجود و نظام ریاست جمهوری در این کشور شرکت خواهند کرد. این همه پرسی برای معتبر دانسته شدن آستان شرکت ۳۰ درصدی رای دهندگان را دارد.

اعتراضات خشونت آمیز ماه اکتبر گذشته در قرقیزستان سبب شد جاپاروف ۵۲ ساله از زندان آزاد شده و به عنوان نخست وزیر منصوب شود و بعدا نیز او عهده دار ریاست جمهوری موقت شد هر چند که بعدا به منظور نامزدی برای دوره کامل ریاست جمهوری از آن کنار رفت.

جاپاروف که از بابت اتهام ربایش یک فرماندار استانی در ضمن یک اعتراضات به مجازات حبس طولانی محکوم شده بود. در جریان ناآرامی های ماه اکتبر مجازات حبسش لغو شد و در جریان کمپین انتخابات با اختلاف زیادی بیشتر از ۱۶ رقیبش هزینه کرده است.

جاپاروف به رقم موضع ملی گرایانه اش – اولین اقدام جاپاروف در نخست وزیری اضافه کردن اطلاعات قومین به کارتهای ملی بود – مکرا وعده گسترش شراکت استراتژیک با روسیه را داده است.

نظرسنجی‌های داخلی نشان داده اند که او برتری چشمگیری بر رقیبانش داشته و به طور بالقوه ممکن است بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کرده و جلوی کشیدن شدن انتخابات به دور دوم را بگیرد.