منابع خبری از ورود امیر قطر به عربستان برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند و اعلام کردند وی در فرودگاه شهر العلا مورد استقبال ولیعهد عربستان قرار گرفته است.

سایت شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امروز (سه شنبه) در رأس هیئتی از کشورش برای حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس وارد عربستان شد.

این نخستین بار از ژوئن ۲۰۱۷ است که امیر قطر پس از قطعی روابط با عربستان، امارات، بحرین و مصر وارد عربستان سعودی می‌شود.

همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و هیات همراهش در فرودگاه العلا استقبال کرد و بن سلمان و امیر قطر یکدیگر را در آغوش کشیدند.

امیر قطر پس از آن برای حضور در نشست مذکور به عربستان سفر کرده است که دوشنبه وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد که قطر و عربستان برای بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی دو کشور توافق کردند.

چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس با حضور سران کشورهای عضو امروز در شهر العلا در غرب عربستان آغاز می شود.

در همین راستا هیات هایی از کشورهای عضو این شورا وارد عربستان شدند.

عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در ۵ ژوئن ۲۰۱۷ تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کردند. این کشورها قطر را به «حمایت از گروه‌های تروریستی» متهم کرده و بر دوحه یک لیست ۱۳ ماده‌ای جهت عادی‌سازی روابط با این کشور تحمیل کردند.

قطر نیز اتهامات این کشور را رد و اعلام کرد که هیچ درخواست مغایر حقوق بین‌المللی را نخواهد پذیرفت. روابط این کشورها با قطر، به‌رغم تمام تلاش‌های کویت برای میانجیگری هنوز به حالت عادی باز نگشته است.