عباس حاجی زاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: امکان تحویل بار به صورت خالص و بدون داشتن کسری و سرک وجود ندارد زیرا محموله های نهاده های دامی به صورت فله ای جابجا می شود به همین دلیل احتمال کسری و سرک درمحموله ها وجود دارد.
وی افزود: همانگونه که احتمال کسری در محموله های تحویل شده به خریداران نهاده های دامی وجود دارد به همان میزان نیز احتمال فروش نهاده های دامی با سرک (اضافه بار) ممکن است.
دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با بیان اینکه فروش فله ای بار همواره امکان بروز کسری و سرک در وزن محموله ها را ایجاد می کند، ادامه داد: البته وزن کالا حتی در بسته بندی های بسیار دقیق و ظریف نیز با تلورانس مثبت و منفی درج می شود بنابراین نمی توان انتظار داشت که در جابجایی بار به صورت فله میزان وزن ها به صورت دقیق رعایت شود.
براساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران، وی یادآور شد: با توجه به اینکه میان محل بارگیری کامیون ها و وزن کشی آنها فاصله زیادی وجود دارد و برای رانندگان بازگشت به محل بارگیری برای جبران کسری و سرک بار وجود ندارد بنابراین محموله های نهاده های دامی با اضافه و یا کسری بار تحویل خریداران می شود که البته تلورانس آن با وزن اصلی مشخص و محدود است.
حاجی زاده با بیان اینکه کسری و سرک در وزن محموله ها برای واردکننده و خریدار می تواند ضرر و زیان هایی را به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای خریداران این امکان وجود دارد تا با تجمیع میزان کسری خود از طریق اتحادیه های خود نسبت به دریافت مجموع کسری اقدام کند ولی مساله اصلی این است که واردکنندگان برای جبران سرک های بار خود که تحویل خریدار داده اند چه اقدامی می توانند انجام دهند.
دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران اظهارکرد: بایستی در سامانه بازارگاه امکان پیش بینی سرک و کسری بار تعبیه شود تا واردکنندگان و خریداران نهاده های دامی بتوانند نسبت به تسویه حساب اقدام کنند.
Thursday, 28 November , 2024