شرکت بیمه کوثر با بهره‌‌مندی از فن‌اوری‌های نوین و تغییر در زیرساخت‌‌های ارتباطاتی توانست با ارایه خدمات غیرحضوری در عرصه بیمه‌‌گری، رضایت بیمه‌‌شدگان و ذی‌نفعان را افزایش دهد.

معاون فن‌اوری وتوسعه زیرساخت بیمه کوثر در گفت‌وگو با خبرنگار ریسک‌نیوز ضمن بیان این مطلب، خاطرنشان‌کرد: تغییر برنامه جامع بیمه‌گری و همکاری با شرکت داتین همراه با تعامل موثر و پشتکار و خلاقیت تمامی معاونان، مدیران و کارشناسان شرکت بسترهای ارایه خدمات غیرحضوری در این شرکت را فراهم کرد.
محمدرضا مومنی درباره ارایه خدمات بیمه‌ای به صورت الکترونیکی بیان کرد: در حال حاضر باید مدیران به کسب‌وکار الکترونیکی روی آوردند تا از چرخه رقابت خارج نشوند چراکه نسل جدید جامعه پذیرش خدمات سنتی را ندارد و این نسل حتی ساده‌ترین امور روزانه خود را مثل مراجعه به سوپرمارکت، کم کم حذف و از روش جایگزین سفارش‌گذاری برخط استفاده می‌کند. بنابراین ما در خصوص عملیات بیمه‌گری به روش الکترونیک حول سه محور چابکی در ارایه خدمات، هوشمند‌سازی فرایندها و مشتری‌مداری چشم‌انداز خود را تعریف کردیم. اکنون در مرحله اول بر تغییر ارایه خدمات از حضوری به غیرحضوری تمرکز کرده‌ایم و بعد از تکمیل فرایند صدور و پرداخت خسارت به صورت برخط و‌ارد مراحل بعدی خواهیم شد.
وی در ادامه افزود: تحلیل و تجزیه داده‌ها و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و غیره از برنامه‌های این معاونت برای جذب بازارهای نوظهور در بیمه‌گری و افزایش حضور شرکت در عرصه کسب‌وکار الکترونیکی است.
معاون فن‌اوری و توسعه زیرساخت بیمه کوثر یاداورشد: سیاست استفاده از روش‌های نوین در تمامی سطوح شرکت از راس هرم یعنی هیات‌مدیره تا سطوح ستاد و صف اجرایی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی هم داشته است به طوری‌که در اکثر جلسه‌های شرکت که خود نیز به صورت برخط برگزار می‌شود مباحثی در این حوزه طرح و بررسی می گردد.
محمدرضا مومنی ارایه خدمات مبتنی به نیاز مشتری و رضایت حداکثری ذی‌نفعان در کنار محاسبات فنی، سنجش ریسک و سوداوری از محل این فعالیت‌ها را از جمله اهداف کارکنان شرکت دانست و تصریح‌کرد: عموم جامعه با خدمات الکترونیک انس گرفته‌اند و دیگر اشخاص تمایلی به دریافت خدمات حضوری ندارند. بنابراین ما از پایان سال گذشته سامانه فروش برخط را راه‌اندازی کردیم و امید است بتوانیم در این بخش و نیز پرداخت خسارت خدمات غیرحضوری را افزایش دهیم.
وی استفاده از ابزارهای الکترونیکی هوشمند را عامل موفقیت کسب‌وکارها دانست و گفت: با توجه به این امر که اکنون شرکت بیمه کوثر ۱۰۰ محصول‌ بیمه‌ای را به بازار عرضه می‌کند ما با اولویت خدمات پرتکرار در این عرصه ورود پیدا کردیم و شاهد استقبال مردم از خدمات برخط هستیم به طوری که فروش برخط ما گواه این مطلب است.
معاون فن‌اوری و توسعه زیرساخت بیمه کوثر با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد نیاز شرکت‌های خدماتی به ویژه شرکت‌های بیمه به عرصه خدمات الکترونیک بیشتر احساس شود، اظهار کرد: امید است شاهد افزایش ارایه خدمات الکترونیک در دوران پساکرونا باشیم.
محمدرضا مومنی تاکید کرد: ما در بخش ارایه خدمات غیرحضوری در مسیر سیاست‌های نهاد ناظر حرکت خواهیم کرد و سعی داریم با افزایش کیفی خدمات و رعایت سه اصل امنیت اطلاعات؛ محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات رضایت ذی‌نفعان را به دست آوریم. همچنین بستری را فراهم سازیم تا اعضای شبکه فروش با آرامش‌خاطر به فعالیت خویش ادامه دهند.
وی ارایه تمامی خدمات بیمه‌ای به صورت الکترونیکی را لازمه صنعت و نیاز عموم جامعه و در عین حال فرایندی پیچیده دانست و خاطرنشان‌کرد: تبدیل فرایند سنتی به الکترونیکی و غیرحضوری به منزله تحول دیجیتال در این بخش به صورت صد‌در‌صد نیست و فقط یکی از ارکان این تحول است.
معاون فن‌اوری و توسعه زیرساخت بیمه کوثر یاداورشد: برگزاری جشنواره‌های بیمه‌ای، ارایه طرح‌های نوین، صدور بیمه‌نامه و نحوه پرداخت حق‌بیمه، اعلام و ثبت خسارت، بررسی و کارشناسی مدارک، ارزیابی مدارک و برقراری ارتباط با بانک‌های عامل در بخش خدمات الکترونیکی نیازمند سامانه‌ای است که علاوه بر تسریع و تسهیل در ارایه خدمات، امنیت اطلاعات مشتریان و ذی‌نفعان نیز تضمین شود.
محمدرضا مومنی با بیان اینکه تلاش همکاران شرکت داتین نقش موثری در توسعه خدمات الکترونیک شرکت بیمه کوثر داشته است، اظهار کرد: انتظار از خدمات الکترونیک یعنی خدماتی که تمام مراحل بدون دخالت کارکنان شرکت و توسط مشتری انجام شود که اجرای این فرایند نیازمند یک زیرساخت آماده و مطمئن است که شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای جامع بیمه‌گری و در برخی بخش‌های همکاران بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید این زیرساخت‌ها را فراهم کنند.
وی خاطرنشان‌کرد: همکاران شرکت داتین با توجه به ظرفیت‌ها و تجربه‌ای که در عرصه بانکداری الکترونیک داشته‌اند توانستند هم‌زمان بهره‌برداری و توسعه نرم‌افزار بیمه‌گری را عملیاتی و بسترهای فروش برخط در رشته‌‌های ثالث، بدنه، آتش‌سوزی، مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان، حوادث، عمر و سرمایه‌گذاری، طرح‌های جدید و … را در سامانه برخط بیمه کوثر اجرایی کنند. در آینده نزدیک خدمت‌رسانی در بخش فروش و پرداخت خسارت‌ها در تمامی رشته‌ها به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.
معاون فن‌اوری و توسعه زیرساخت بیمه کوثر تصریح کرد: مسئولان و همکاران بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر و سیاست‌گذار با نگاهی تحولی به مقوله بیمه‌گری با پیاده‌سازی سامانه سنهاب و توسعه ان زیرساخت‌های ارایه خدمات غیرحضوری را فراهم کردند.
محمدرضا مومنی اصلاح برخی قوانین و دستورالعمل‌ها توسط نهاد ناظر و سیاست‌گذار را عامل تسریع در ارایه خدمات الکترونیکی در صنعت بیمه دانست و گفت: امید است با مساعدت مسئولان بیمه مرکزی ، شورای‌عالی بیمه ، سندیکای بیمه گران و ایجاد اتاق فکر با حضور کارشناسان خلاق و متخصص در کنار خبرگان صنعت و شرکتهای مطرح فناوری فعال در حوزه بیمه شاهد توسعه هر چه بیشتر خدمات الکترونیکی در این عرصه باشیم.