"لیو شیاومینگ"، سفیر دیرینه چین در بریتانیا و مدافع سرسخت روابط اقتصادی نزدیک‌تر انگلیس و چین و اعمال قوانین امنیتی جدید در هنگ‌کنگ، در حال کناره‌گیری و پایان دادن به دورانی در روابط دو کشور است که در ۲۰۱۵ به اوج خود رسید اما از آن زمان به طور چشمگیری بدتر شده است.

 “ژنگ ژگوانگ”، معاون وزیر خارجه چین جایگزین او می‌شود. ژنگ، دانشجوی پیشین حقوق دانشگاه “کاردیف”، زمانی برای سمت سفیر چین در آمریکا انتخاب شد و هنوز با وجود گذشت چند سال، کاندیدایی برای سمت سفارت به شمار می‌رود.

لیو ۶۴ ساله از سال ۲۰۱۰ سفیر چین در انگلیس بوده که با توجه به اینکه اکثر سفیران یک دوره چهار ساله خدمت می‌کنند، دوره او یک ماراتن محسوب می‌شود.

وی منتقد سرسخت تصمیم انگلیس مبنی بر منع شرکت چینی هوآوی از شبکه‌های ۵G این کشور است و همچنین مکرراً این موضوع را که مسلمانان اویغور در اردوگاه‌های کار اجباری استان سین‌کیانگ نگه‌داری می‌شوند، انکار کرده است.

نزول روابط چین و انگلیس بدون شک قبل از آنکه چین در ماه ژوئن قوانین حاکمیتی جدید برای هنگ‌کنگ اعمال کند در جریان بود، اما قوانین جدید که بریتانیا آن‌ها را نقض اعلامیه مشترک چین-بریتانیا می‌داند، راه را برای تغییر اساسی در روابط هموار کرد.

 انتصاب ژنگ، که ابتدا در South China Morning Post گزارش شد اما به طور رسمی در انگلیس اعلام نشد، یک متخصص در درگیری اخیر چین و آمریکا را در سکان روابط انگلیس-چین قرار می‌دهد. وی حرفه دیپلماتیک خود را در سال ۱۹۸۶ آغاز کرد و از سال ۱۹۹۰ به مدت دو دهه، تا پیش از آنکه در اواخر ۲۰۱۲ به عنوان دستیار وزیر و در ۲۰۱۵ به عنوان معاون وزیر در وزارت خارجه چین مشغول به کار شود، بر مسائل آمریکا متمرکز بود.