وزیر صمت تاکنون در هر مجمعی که قرار گرفته، از کیفیت پایین خودروهای داخلی اعلام نارضایتی کرده است.

۲ ماهی می شود که رزم حسینی، وزیر صمت شده و با روی کار آمدن او صحبت های جدیدی درباره خودرو صورت گرفته است. صنعتی که چندین سال رویکرد ثابتی داشت، اکنون دچار تحولات اساسی شده است چرا که وزیر صمت جدید از کیفیت خودروهای داخلی رضایت ندارد.

این مقام مسئول تاکنون در هر مجمعی که قرار گرفته، از کیفیت پایین خودروهای داخلی اعلام نارضایتی کرده و گویا درد دل مردم که سال های طولانی از کیفیت پایین خودروها ناراضی بودند را شنیده و اکنون به دنبال افزایش کیفیت است تا شاید رضایتی از صنعت خودرو جلب شود.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت معدن تجارت در این خصوص گفته است:  متاسفانه در حوزه صنعت خودرو عقب افتادگی داریم و آن طور که باید در ساخت داخل پیش نرفته ایم که  این رویه نتیجه تحریم هاست و در نهایت نشان داد صنعت خودرو چقدر وابستگی به ارز دارد. بابت خودرو‌های بی کیفیت از مردم عذرخواهی می‌کنم و شرمنده ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم.

وزیر صمت ادامه داد: امیدواریم در جهت ساخت داخل بهتر حرکت کنیم و  در زمینه خودرو تصمیمات خوبی می‌گیریم و شرکت‌های دولتی را باید ایجاد کنیم. 

از طرفی پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد هم گویی به دنبال توقف تولید خودرو‌های بی کیفیت است و این موضوع می‌تواند تهدیدی برای خودروسازان باشد.

وزیر صمت که بسیار از کیفیت خودرو‌ها ناراضی است از  خودروسازان داخلی بازدید کرد. بازدیدی که برای بسیاری نفس گیر و لحظه لحظه آن حساس و تعیین کننده بود. پس از آن مدیر عامل‌های ۲ خودروسازی بزرگ  هر کدام محصولات جدید خودرو را رونمایی کردند و نظراتی هم دادند. 

سایپا: تا ۳ سال دیگر خودرو جدید داریم!

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درخصوص افزایش کیفیت محصولات این گروه خودروسازی، گفت: وزارت صمت افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی را از مسیر رقابتی کردن فضای صنعت خودرو هدف گذاری کرده است، در همین راستا  سایپا برنامه ریزی‌هایی برای تحقق این هدف‌گذاری در دستور کار قرار داده که براساس آن در ۳ سال آینده، ۱۰ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.

ارتقای محصولات قدیمی در دستور کار است

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو در گفتگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: در بحث ارتقا محصولات جدید، ۲ مسیر را پیش گرفته ایم، یک مسیر بحث ایجاد و تولید محصول جدید بود و مسیر دیگر هم در جهت ارتقا محصولات فعلی بوده است. در ارتقا محصولات فعلی توانستیم قدم‌های خوبی برداریم به عنوان مثال توانمان را گذاشتیم به اینکه ارتقا در محصول رانا را به گونه‌ای انجام دهیم که بتواند رضایت بیشتری را برای مشتریان فراهم کند.

مدیر عامل ایران خودرو گفت: امروز خوشبختانه توانستیم خودرو رانا را با سقف شیشه‌ای و گیربکس ۶ سرعته طراحی کنیم و تغییراتی هم در سیستم قوای محرکه آن ایجاد کنیم. موتور این خودرو را توانستیم تقویت کنیم و موتور TU ۵ پلاس را توانستیم روی این خودرو جانمایی کنیم که می‌تواند هم از قدرت و گشتاور بیشتری عرضه شود و رضایت بیشتری را برای مشتریان فراهم خواهد کرد. 

او گفت: برنامه در جهت ارتقا محصولات، تغییراتی روی خودروهایمان ایجاد کنیم به طور مثال خودرو ۲۰۶ با سقف شیشه‌ای و ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای مجهز به فرمان برقی و خودرو رانا با سقف شیشه‌ای با تغییراتی در ظاهر خودرو به زودی عرضه خواهند شد، که یکی پس از دیگری به بازار عرضه خواهد شد.

تأسف از اُفتِ کیفی برخی از خودرو‌های پرتیراژ

منصور حقیقی، یکی از فعالان عرصه فروش خودرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  ضمن اظهار تأسف از اُفتِ کیفی برخی از خودرو‌های پرتیراژ در مقایسه با نمونه هایِ تولید شده در یک دهه گذشته، عنوان کرد: با نیم نگاهی به خودرو‌های خارجی، به این واقعیت پی می‌بریم که خودروسازان، هر ساله تلاش می‌کنند با ارتقای سطح کیفی خودرو و افزایش امکانات موجود در آن، رضایتمندی هر چه بیشتر جامعه مصرف کننده را جلب نمایند.

وی افزود: نحوه طراحی و شکل ظاهری خودروها، کیفیت قطعات، آپشن‌های تعریف و لحاظ شده در خودرو از مواردی است که سال به سال با ارتقای هر چه بیشتری همراه می‌شود، اما متأسفانه خودروسازان داخلی، متناسب با این روند رو به رشد گام بر نمی‌دارند.

این فعال حوزه خرید و فروش خودرو گفت: اگرچه در طول سالیان اخیر برخی تغییرات در خودرو‌های تولید داخل اعمال شده، اما در مقایسه با تغییراتی که در دیگر کشور‌ها لحاظ می‌شود به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست.

حقیقی عنوان کرد: استمرار وضعیت موجود، زیبنده و شایسته کشور ایران نیست و در شرایطی که بسیاری از دانشمندان ایرانی در اقصی نقاط جهان افتخار آفرینی می‌کنند و نخبگان داخلی در عرصه‌ها و حوزه‌های بین المللی می‌درخشند، حرکت لاک پشت وارانه در تولید خودرو از حیث رشد کمی و کیفی، رضایت بخش به نظر نمی‌رسد.

این فعال در عرصه خرید و فروش خودرو گفت: کم نیستند خودرو‌هایی که بعد از گذشت سالیان متمادی از تولید آنها، همچنان به همان سبک و سیاق به بازار عرضه می‌شوند و تغییرات جزئیِ داخل خودرو و یا طراحی چراغ‌ها به عنوان مدل جدید به بازار مصرف معرفی می‌شوند.

وی افزود: بعضاً عنوان می‌شود که خودروسازان ناچار هستند به فراخور قدرت خرید مردم، اتومبیل مناسب و مقتضی را تولید کنند که به اعتقاد بنده، طرح چنین توجیهی به هیچ عنوان قانع کننده نیست.

جدیدترین گزارش کیفی خودرو‌های داخلی در حالی منتشر شد که باز هم تغییر خاصی در سطح کیفی محصولات شرکت‌های خودروساز به چشم نیامد. طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، سطح کیفی خودرو‌های داخلی در آبان درست مانند ماه‌های گذشته هیچ تغییری نسبت به مهر نکرده  است.

با توجه به تکرار این اتفاق، این پرسش پیش آمده که آیا واقعا صنعت خودرو ایران به درجه‌ای از بلوغ رسیده که حتی با وجود تحریم و مشکلات مالی نیز کیفیت را حفظ کرده است؟ مرور وضعیت صنعت خودرو طی دو سال و نیمی که از تحریم آن گذشته، احتمالا پاسخ این پرسش را مشخص خواهد کرد.